تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

ارتباط تپش قلب و تنگی نفس

دکتر مهسا برجی: عدم دریافت هوای کافی را تنگی نفس یا  دیسپنه می گویند که معمولا با تنگی شدید در قفسه سینه و دشواری در دم و بازدم به فرد مبتلا احساس خفگی دست می دهد.

متاسفانه باید به این موضوع اشاره داشت که احساس خفگی از شایع ترین و آزار دهنده ترین مواردی است که بیماران زیادی در زمان مبتلا شدن به بیماری های سخت آن را تجربه می کنند. در برخی مواقع حتی ممکن است که شما در حین استراحت کردن نیز دچار تنگی نفس شوید.

علت تنگی نفس

• آسم ( اسپاسم شاخه ای )
  • مسمومیت ناشی از کربن مونو اکسید
  • تامپوناد قلبی ( مایع بیش از حد اطراف قلب )
  • سکته ی قلبی
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون پایین ( هیپوتنشن )
  • امبولی ریوی ( لخته ی خون در یک رگ درون ریه )
  • پنوموتوراکس بیرون جنبی ( ریه ی تخریب شده )
  • ذات الریه ( ویروس ریوی )
  • خون ریزی ناگهانی
  • انسداد مجرای تنفسی فوقانی ( انسداد در راه تنفسی )

تپش قلب

یک قلب سالم در حالت استراحت به طور معمول ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد. و به زبان ساده تپش قلب یعنی ضربان قلب سریعتر از حد نرمان. افرادی که دچار بیماری و مشکل تپش قلب می باشند سرعت در حفره های بالایی و پایینی قلب آن ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

تپش قلب زمانی رخ می دهد که شما دچار اختلالی در قلب خود شده باشید و سبگنال ای الکتریکی با سرعت بالایی در قلب تولید شوند. تپش قلب به طور جدی می تواند عملکرد طبیعی قلب را مختل کند، باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی شده و یا باعث گرفتگی و مرگ ناگهانی قلبی شود.

علائم تپش قلب

• ضعف
  • درد قفسه سینه
  • سردرگمی و مشکلات حافظه

تپش قلب و تنگی نفس

تنگی نفس در افراد مبتلا به نارسایی قلبی با پیشرفت بیماری بدتر خواهد شد و گاهی ممکن است منجر به کاهش توانایی عملکرد و انجام فعالیت های روزمره شما شود. بنابراین باید به این مسئله اشاره کنیم که عوامل قلبی عروقی نقش عمده ای در ایجاد تنگی نفس در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی دارند.

درمان تنگی نفس و تپش قلب

مشکلات و بیماری های قلبی روش های درمانی مختلفی دارند که بسته به علت بروز بیماری و علائم نشان دهنده، مختلف می باشند. درباره درمان تپش قلب و تنگی نفس هم باید بگوییم که به طور کلی بستگی به علت ایجاد این دو مشکل دارد.

چنانچه طبق تشخیص بهترین متخصص قلب مشخص شود که علت تپش قلب و تنگی نفس شما بیماری نارسایی قلبی می باشد باید داروهایی را مصرف کنید که در جهت بهبود بیماری برای شما تجویز می شود.

معمولا داروهایی که متخصص قلب برای شما در این شرایط تجویز می کند داروهای قلبی کاهنده ی ضربان و برخی داروهای ادرارآور (نظیر فورزوماید) هستند. ولی اگر تشخیص داده شود که علت تپش قلب و تنگی نفس شما اضطراب و استرس می باشد استفاده از داروهای آرام بخش می تواند در بهبود علایم کمک کننده باشد.