تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

علل بروز سوفل قلبی چیست؟

سوفل قلبی، در نتیجه افزایش جریان خون به دلیل تغییرات فیزیولوژیک مانند دوران حاملگی، کم خونی، تب، تیروتوکسیکوز و ورزش در افراد ایجاد می شوند. به این سوفل ها، سوفل های عملکردی یا فیزیولوژیک گفته می شود.

سوفل های پاتولوژیک

سوفل های پاتولوژیک به دلیل تنگی دریچه ها یا نارسایی آن ها ایجاد می شوند. مانند سوفل های دیاستولیک که می توانند نشانه سوءکارکرد یا بیماری باشد. برای مثال سوفل دیاستولیک به دلیل نارسایی دریچه آئورت و بعضی سوفل ها، در دیاستول و هم در سیستول شنیده می شوند؛ مانند سوفل ناشی ازمجرای شریانی باز.
تقسیم بندی دیگری که برای سوفل های قلب می توان در نظر گرفت، بر اساس موقعیت سوفل، به شکل زیر است:

• سوفل های سیستولیک
  • این سوفل ها ما بین صدای اول و دوم قلب بروز می یابند.
  • . سوفل های دیاستولیک
  • این سوفل ها ما بین صدای دوم و اول قلبی ایجاد می شوند.
  • سوفل های مداوم
  • این سوفل ها در طول سیستول و دیاستول ادامه دارند.

سوفل قلب خطرناک است؟

در صورتی که پزشک متخصص قلب و عروق، سوفل قلبی را در قفسه سینه شما بشنود، می تواند نشانگر یک مشکل جدی در فرد باشد. البته برخی ازسوفل ها خوش خیم هستند و شرایط حادی را برای بیمار نشان نمی دهند. اما برخی سوفل های قلب می توانند نشان از مشکل حاد قلبی باشند که در صورتی که درمان نشوند؛ می توانند آسیب زا و خطرآفرین باشند.

علائم سوفل قلبی

بیشتر سوفل های قلبی بدون نشانه و بروز تظاهرات بالینی هستند و تنها هنگام انجام معاینات فیزیکی روتین در بیماران بدون علامت کشف می شوند. اما با این حال وجود یک یا چند مورد از علائم و نشانه های زیر نیز می تواند نشانگر سوفل قلبی در بیمار باشد:
• درد در قفسه سینه
• تاکی کاردی (سرعت بالای ضربان قلب)
• تپش قلب
• احساس خستگی
• سیانوز (رنگ آبی پوست ناشی از کمبود اکسیژن)
• مشاهده ناهنجاری در رادیوگرافی سینه یا ECG
• بزرگی دهلیز چپ (بر اثر تنگی یا رگورژیتاسیون میترال)
• داشتن علایم مشابه با برخی از بیماری های دریچه ای (تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ)

علت بروز سوفل قلبی

همان طور که گفتیم سوفل قلبی سیستولیک به علت افزایش جریان خون یا ساختمان غیر طبیعی قلب به وجود می آید. بنابراین دلایلی که در افراد سبب افزایش خون می شود از علل ایجاد سوفل قلبی در افراد است.
مانند آنمی یا کم خونی، تیروتوکسیکوز، سپسیس، نارسایی های کلیوی و فیستول شریانی وریدی. از طرفی وجود ناهنجاری ساختمانی در قلب مانند اختلالات مادرزادی، تنگی (آئورتی یا ریوی)، تنگی (میترال تری کاسپید) و رگورژیتاسیون (آئورتی یا ریوی) می تواند از دلایل ایجاد سوفل قلبی سیستولی، دیاستولی یا مداوم در افراد باشد. برای تشخیص علت اصلی ایجاد سوفل و نوع آن، لازم است بیمار تحت معاینات و روش های تشخیصی پزشک قرار گیرد.

تشخیص سوفل قلبی

برای تشخیص علل ایجاد کننده سوفل قلب ممکن است نیاز باشد تا بیمار آزمایش های تشخیصی انجام دهد. به علاوه پزشک متخصص قلب با کمک موارد زیر می تواند نوع سوفل قلب و دلیل بروز آن را در فرد تشخیص دهد:

بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و سوابق سلامتی او
معاینه فیزیکی
عکس برداری از قفسه سینه
انجام تست الکتروکاردیوگرافی (ECG)
آزمایش خون
اکوکاردیوگرام (نوعی اسکن سونوگرافی قلب)

درمان سوفل قلب

سوفل قلب به خودی خود نیاز به درمان ندارد، اما گاهی این صداها می تواند زنگ خطری برای وجود مشکلات قلبی یا اختلالات ساختاری در قلب بیمار باشد که نیاز به بررسی و درمان داشته باشند. درمان بیماران با صداهای غیرمعمول قلبی با توجه به تشخیص دلایل ایجاد سوفل قلب متفاوت است.
گزینه های درمان پزشکی می تواند شامل دارو درمانی (مثلاً برای کنترل فشار خون، کلسترول یا پیشگیری از ایجاد لخته خون) و در موارد نیاز، انجام جراحی های قلب برای برطرف کردن عیوب ساختاری و عملکردی دریچه های قلب باشد.

همچنین در مواردی اقدام به درمان بیماری هایی که می توانند زمینه ساز ایجاد صداهای غیرمعمول در قلب شوند مؤثر است. مانند درمان کم خونی (با تجویز مکمل آهن و تغییر رژیم غذایی یا انتقال خون به فرد)، پرکاری تیروئید (تنظیم سطح هورمون های تیروئیدی) و اصلاح سبک زندگی (ورزش، کاهش مصرف نمک، ترک سیگار و کاهش وزن).