تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

فشارخون طبیعی در سالمندان

حفظ فشار خون سالم در تمام مراحل زندگی، به ویژه با افزایش سن، بسیار مهم است. سطح فشار خون یک نشانه کلیدی از سلامت کلی سیستم گردش خون است، زیرا خون مسئول حمل اکسیژن و سایر مواد مغذی مهم در سراسر بدن است.

فشار خون بالا، یک مشکل عمده سلامتی است که در افراد مسن شایع است. شبکه رگ های خونی بدن که به سیستم عروقی معروف است با افزایش سن تغییر می کند. شریان ها سفت تر می شوند و فشار خون بالا می رود. فشار خون بالا، که گاهی اوقات «قاتل خاموش» نامیده می شود، اغلب هیچ علائمی ندارد. اگر فشار خون بالا با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل نشود، می تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی شود. از جمله:

  • بیماری های قلبی عروقی (مانند بیماری قلبی و سکته مغزی)
  • زوال عقل عروقی
  • مشکلات چشمی
  • بیماری کلیوی

فشار خون در اکثر افراد قابل کنترل است..

فشار خون چیست؟

فشار خون نیرویی است که خون به دیواره رگ ها فشار می آورد، زیرا قلب خون را پمپاژ می کند. هنگامی که یک متخصص قلب فشار خون را اندازه گیری می کند، از یک کاف فشار خون دور بازوی استفاده می کند که سفت می شود و سپس به تدریج شل می شود. نتایج در دو عدد آورده شده است. عدد اول که فشار خون سیستولیک نامیده می شود، فشار ناشی از انقباض قلب و بیرون راندن خون است. عدد دوم که فشار خون دیاستولیک نامیده می شود، فشاری است که قلب شل می شود و از خون پر می شود.

سطح فشار خون بر اساس این دو عدد طبقه بندی می شود:

عدد بزرگ‌تر (سیستول)       و/یا عدد کوچک‌تر (دیاستول) نوع راه‌حل
پایین‌تر از ۱۲۰             و پایین‌تر از ۸۰ فشار خون نرمال داشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۲۰ الی ۱۲۹            و پایین‌تر از ۸۰ فشار خون بالا داشتن سبک زندگی سالم
بین ۱۳۰ الی ۱۳۹           یا بین ۸۰ الی ۸۹ فشار خون نوع ۱ داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر
۱۴۰ یا بالاتر         یا ۹۰ یا بالاتر فشار خون نوع ۲ داشتن سبک زندگی سالم و مشورت با پزشک برای مصرف داروهای بیشتر

 اگر فشار خون پایین دارید، ممکن است احساس:

  • سبکی سر
  • ضعف
  • سرگیجه
  • غش

این علائم می تواند ناشی از عدم دریافت مایعات کافی، از دست دادن خون، برخی شرایط پزشکی یا داروها، از جمله داروهای تجویز شده برای فشار خون بالا باشد.
فشار خون طبیعی برای بیشتر بزرگسالان به عنوان فشار سیستولیک کمتر از 120 و فشار دیاستولیک کمتر از 80 تعریف می شود.

  • فشار خون سیستولیک بین 120 تا 129 با فشار دیاستولیک کمتر از 80 تعریف می شود.
  • فشار خون سیستولیک 130 یا بالاتر یا فشار دیاستولیک 80 یا بالاتر تعریف می شود.

برای افراد مسن، اغلب عدد اول (سیستولیک) 130 یا بیشتر است، اما عدد دوم (دیاستولیک) کمتر از 80 است. این مشکل فشار خون سیستولیک ایزوله نامیده می شود و به دلیل سفت شدن شریان های اصلی مرتبط با سن است. این شایع ترین شکل فشار خون بالا در افراد مسن است و می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی علاوه بر تنگی نفس در حین فعالیت بدنی سبک، سبکی سر در هنگام ایستادن خیلی سریع و زمین خوردن شود.

هر کسی ممکن است فشار خون بالا داشته باشد. برخی از شرایط پزشکی مانند سندرم متابولیک، بیماری کلیوی و مشکلات تیروئید می توانند باعث فشار خون بالا شوند. علت های اصلی فشارخون شامل:

سن: احتمال ابتلا به فشار خون بالا با افزایش سن افزایش می یابد، به خصوص فشار خون سیستولیک ایزوله.
جنسیت: قبل از 55 سالگی، مردان بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون هستند. همچنین زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض فشار خون بالا هستند.
سابقه خانوادگی: فشار خون بالا در برخی خانواده ها ارثی و ژنتیکی است.

علائم فشارخون بالا

فشار خون بالا اغلب هیچ علامت یا نشانه ای ندارد، اما بررسی های معمول فشار خون به تشخیص افزایش سطوح کمک می کند. اگر فشار خون در دو یا چند معاینه بالا باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که فشار خون خود را در خانه اندازه گیری کنید.

 درمان فشار خون بالا

نوع درمان بستگی به سایر شرایط سلامتی و تناسب اندام دارد. به همین دلیل پزشک ممکن است ورزش، تغییر در رژیم غذایی و دارو را پیشنهاد دهد.

چگونه می توانم فشار خون خود را کنترل کنم؟

شما اغلب می توانید فشار خون خود را با تغییر عادات روزانه خود و در صورت نیاز با مصرف دارو کاهش دهید.

برای پیشگیری و کاهش فشار خون بالا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید از جمله:

حفظ وزن سالم:

اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به کاهش وزن دارید. به طور کلی، برای حفظ وزن سالم، باید همان مقدار کالری که می خورید و می نوشید بسوزانید.

ورزش:

فعالیت متوسط، مانند پیاده روی سریع یا شنا، می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد. حداقل 150 دقیقه (2.5 ساعت) در هفته ورزش کنید. قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی سالم:

یک رژیم غذایی متعادل از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، پروتئین، لبنیات و روغن‌های سالم، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.

پرهیز از نمک:

با بالا رفتن سن، بدن و فشار خون نسبت به نمک (سدیم) حساس‌تر می‌شود که در طی فرآوری یا آماده‌سازی به بسیاری از غذاها اضافه می‌شود. محدود کردن مقدار نمک روزانه به کاهش فشارخون کمک می کند.

پرهیز از الکل:

نوشیدن الکل می تواند بر فشار خون تأثیر بگذارد. برای کسانی که الکل می نوشند، مردان نباید بیش از دو نوشیدنی در روز و زنان بیش از یک نوشیدنی در روز مصرف کنند تا خطر ابتلا به فشار خون بالا کاهش یابد.

ترک سیگار:

سیگار خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. فواید ترک سیگار برای سلامتی در هر سنی مناسب است.

خواب راحت:

اگر به شما گفته شده است که خروپف می کنید یا به نظر می رسد که برای لحظاتی هنگام خواب نفس نمی کشید، به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است نشانه مشکلی به نام آپنه خواب باشد. درمان آپنه خواب و داشتن یک خواب خوب شبانه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

استرس را مدیریت کنید:

مقابله با مشکلات و کاهش استرس می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

نکته پایانی

علاوه بر توصیه به تغییر شیوه زندگی، پزشک احتمالاً داروهایی برای کاهش فشار خون تجویز خواهد کرد. فشار خون سیستولیک ایزوله، شایع ترین شکل فشار خون بالا در افراد مسن، به همان روش فشار خون بالا معمولی درمان می شود، اما ممکن است به بیش از یک نوع داروی فشار خون نیاز داشته باشد. دارو می تواند فشار خون را کنترل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button