نوار قلب

الکتروکاردیاگرام یا نوار قلب یک آزمایش معمول و بدون درد است که برای تشخیص سریع مشکلات قلبی و نظارت بر سلامت قلب شما استفاده می شود. در نوار قلب سیگنال های الکتریکی در قلب شما ثبت می شود. الکتروکاردیوگرام ها، نوار قلب یا ECG نیز نامیده می شوند که اغلب در مطب پزشک ، کلینیک یا اتاق بیمارستان انجام می شود. دستگاه های نوار قلب، تجهیزات استانداردی در اتاق عمل و آمبولانس هستند. امروزه برخی از دستگاه های شخصی ، مانند ساعت های هوشمند ، امکان نظارت بر نوار قلب را فراهم می کنند.در واقع، نوار قلب یک روش بدون درد و غیرتهاجمی برای کمک به تشخیص بسیاری از مشکلات شایع قلبی در افراد در هر سنی است.

در صورت داشتن علائم و نشانه های زیر ممکن است به نوار قلب نیاز داشته باشید:

• درد قفسه سینه
• سرگیجه ، سبکی سر یا گیجی
• تپش قلب
• نبض سریع
• ضعف، خستگی یا کاهش توانایی ورزش

انجمن قلب آمریکا استفاده از الکتروکاردیوگرام را برای ارزیابی بزرگسالانی که در معرض خطر کم هستند و علائمی ندارند توصیه نمی کند. اما اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید ، ممکن است پزشک شما الکتروکاردیوگرام را به عنوان آزمایش غربالگری پیشنهاد کند، حتی اگر علائمی نداشته باشید.
الکتروکاردیوگرام مداوم یا از راه دور
اگر علائم شما همیشگی نباشد، ممکن است در هنگام ضبط نوار قلب استاندارد ، این علائم گرفته نشوند. در این حالت پزشک ممکن است نظارت از راه دور یا مداوم بر نوار قلب را توصیه کند که انواع مختلفی وجود دارد:

مانیتور هولتر: دستگاهی کوچک و پوشیدنی برای الکتروکاردیوگرام است که به صورت مداوم معمولاً به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نوار قلب را ثبت می کند.
نمایشگر رویداد: این دستگاه قابل حمل الکتروکاردیوگرام مشابه مانیتور هولتر است اما هر بار فقط در چند ساعت خاص نوارقلب را ضبط می کند. می توانید بیش از یک مانیتور هولتر و به طور معمول ۳۰ روز ، آن را بپوشید و در هنگامی که احساس علائم می کنید تنها یک دکمه را فشار می دهید و نوار قلب خود را ثبت کنید. بعضی از دستگاه ها با تشخیص ریتم غیر عادی به طور خودکار ضبط می کنند.

عوارض نوار قلب

الکتروکاردیوگرام یک روش ایمن است. در هنگام آزمایش خطر شوک الکتریکی وجود ندارد زیرا الکترودهای استفاده شده الکتریسیته تولید نمی کنند. الکترودها فقط فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند.هنگام جدا کردن الکترودها از بدن، ممکن است ناراحتی جزئی مانند برداشتن یک باند از روی پوست را احساس کنید. در برخی افراد در جایی که تکه ها قرار داده شده اند ، بثورات جزئی ایجاد می شود.
آمادگی الکتروکاردیوگرام
آماده سازی خاصی برای الکتروکاردیوگرام استاندارد لازم نیست. هر دارو و مکمل مصرفی را به پزشک خود اطلاع دهید. این موارد اغلب می توانند بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارند. نوار قلب می تواند در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود و اغلب توسط پرستار یا تکنسین انجام می شود.

مراحل و چگونگی انجام نوار قلب

قبل از انجام نوار قلب

ممکن است از شما خواسته شود لباس محلی بیمارستان را تغییر دهید. اگر در قسمت هایی از بدن که الکترودها قرار دارند مو دارید ، ممکن است تکنسین موها را بتراشد تا الکترودها به خوبی به پوست بچسبند.پس از آماده شدن ، از شما خواسته می شود که روی میز یا تخت معاینه دراز بکشید.

در هنگام نوار قلب

در هنگام الکترو کاردیو گرام و گرفتن نوار قلب ، به طور معمول ۱۰ حسگر (الکترود) به قفسه سینه و اندام شما متصل می شود. الکترودها با سیم به صفحه ی نمایشگر متصل می شوند. آنها سیگنالهای الکتریکی را که ضربان قلب شما را ضبط می کنند. رایانه اطلاعات را ضبط کرده و به صورت موجی روی مانیتور یا کاغذ نمایش می دهد.در طول آزمایش می توانید به طور معمول نفس بکشید اما باید دراز بکشید. حرکت ، صحبت یا لرز ممکن است نتایج آزمایش را مخدوش کند. تهیه ی نوار قلب استاندارد چند دقیقه طول می کشد.

بعد از انجام نوار قلب
بعد از الکتروکاردیوگرام می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

نتیجه نوار قلب

اگر الکتروکاردیوگرام شما طبیعی است ، احتمالا به آزمایش دیگری نیازی ندارید. اگر نتایج نشان دهنده وجود ناهنجاری در قلب شما باشد ، ممکن است شما به نوار قلب دیگر یا آزمایش های تشخیصی دیگر مانند اکوکاردیوگرام نیاز داشته باشید. درمان به علت ایجاد علائم و نشانه های شما بستگی دارد.
پزشک شما اطلاعات ثبت شده در الکتروکاردیوگرام، توسط دستگاه نوار قلب را از نظر هر گونه مشکل در قلب شامل موارد زیر مورد بررسی قرار می دهد:

ضربان قلب

به طور معمول می توان با بررسی نبض میزان ضربان قلب را اندازه گیری کرد. اگر نبض شما به سختی احساس شود یا خیلی سریع یا بیش از حد نامنظم باشد تا دقیق حساب شود، نوار قلب می تواند مفید باشد. نوار قلب می تواند به پزشک شما کمک کند ضربان قلب سریع و غیرمعمول (تاکی کاردی) یا ضربان قلب غیرمعمول (برادی کاردی) را تشخیص دهد.

ریتم قلب

نوار قلب می تواند بی نظمی در ریتم قلب (آریتمی) را نشان دهد. این شرایط ممکن است در صورت نقص عملکرد هر قسمت از سیستم الکتریکی قلب رخ دهد. در موارد دیگر ، داروهایی مانند بتابلوکرها مانند پروپرانولول، متورالو کارودیلول، کوکائین ، آمفتامین و داروهای بدون نسخه و سرماخوردگی و آلرژی می توانند باعث آریتمی شوند.

حمله قلبی

نوار قلب می تواند شواهدی از حمله قلبی قبلی یا حمله قلبی در حال وقوع را نشان دهد. الگوهای موجود در نوار قلب می تواند نشان دهد که کدام قسمت از قلب شما آسیب دیده است و همچنین میزان آسیب چقدر بوده است.

تأمین ناکافی خون و اکسیژن به قلب

نوار قلب که در حین بروز علائم انجام شده است ، می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد آیا درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون در عضله قلب است ، مانند درد قفسه سینه در آنژیو ناپایدار.

ناهنجاری های ساختاری

نوار قلب می تواند سرنخ هایی را در مورد بزرگ شدن حفرات قلب یا ضخیم شدن دیواره های قلب، نقص قلب و سایر مشکلات قلبی ارائه دهد. در نهایت اگر پزشک شما در نوار قلب شما مشکلی پیدا کند، ممکن است آزمایش های اضافی را برای بررسی نیاز به درمان انجام دهد.

سوال خود را مطرح کنید :