هولتر ۲۴ ساعته ضربان قلب

هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته ریتم دستگاه پزشکی کوچک است که با باتری کار می کند و فعالیتهای قلب از جمله آهنگ ضربان قلب را اندازه گیری و ثبت می کند. پزشک ممکن است برای دریافت اطلاعات بیشتری در مورد قلب، از شما بخواهد این وسیله را به خود وصل کنید. هولتر مانیتورینگ بیست و چهار ساعته ریتم یک تست پیوسته برای ثبت آهنگ ضربان قلب و سرعت آن به مدت ۲۴ ساعت است.

در این مدت باید فعالیتهای روزمره خود را طبق روال همیشه، داشته باشید. این دستگاه الکترودها و پدهایی دارد که درست شبیه دستگاه نوار قلب است اما سیمهای کمتری دارد. این دستگاه نه تنها سرعت و آهنگ ضربان قلب شما را ثبت می کند بلکه هنگامی که احساس درد سینه دارید یا علائم نامنظم شدن ضربان قلب را تجربه میکنید ، نیز این علائم ثبت میشوند. انواع دیگر دستگاهها وجود دارد که برای اندازه گیری فعالیت قلب به مدت طولانی تر استفاده میشوند.

کاربردهای هولتر مانیتورینگ

نوار قلبی یک تست پزشکی است که برای اندازه گیری سرعت و آهنگ ضربان قلب استفاده میشود و در آن برخی ناهنجاریهای دیگری که ممکن است بر عملکرد طبیعی قلب تاثیر بگذارند نیز مشخص می شود.

در حین تست نوار قلب، الکترودهایی به سینه وصل میشوند تا ضربان قلب را ثبت کنند. ممکن است در هنگام تست نوار قلبی مشکل ناهنجاری ریتم قلبتان مشخص نشود چرا که تنها مدت کوتاهی به دستگاه ثبت ضربان قلب وصل هستید.

ضربان غیر طبیعی قلب و انواع دیگر علائم قلبی هر از گاهی اتفاق می افتند. نظارت بر وضعیت عملکرد قلب به مدت طولانی تر برای ثبت علائم گاهگاهی قلب لازم است. دستگاه هولتر مانیتور به پزشک امکان می دهد مدت طولانی تری بر عملکرد قلبتان نظارت داشته باشد. ثبت انجام شده توسط دستگاه به پزشک کمک میکند بفهمد آیا اکسیژن کافی به قلب میرسیده و آیا پالسهای الکتریکی در قلب زودتر یا با تاخیر همراه بوده اند یا نه. نامنظم شدن پالسهای الکتریکی قلب می تواند نشان دهنده نامنظم بودن ضربان قلب یا آریتمی (arrhythmias) باشد.

اگر قبلا تحت درمان مشکلات قلبی قرار گرفته اید استفاده از هولتر مانیتورینگ باعث می شود مشخص شود آیا داروهایی که مصرف میکنید یا درمانی که انجام داده اید موثر بوده اند و آیا تغییری لازم است ایجاد شود یا نه. همچنین مشخص میشود چرا علائم دیگری مثل سرگیجه، ضعف یا احساس نامنظم یا تند بودن ضربان قلب را تجربه میکنید.

هولتر مانیتورینگ چگونه عمل میکند؟

این دستگاه کوچک است و اندازه آن تنها کمی بزرگتر از یک دسته کارت بازی است. چندین سیم به دستگاه وصل هستند که به الکترودهایی میرسند که بر روی پوست سینه تان باید وصل شوند.

الکترودهای فلزی فعالیت قلب را از طریق سیم هدایت کرده و به دستگاه انتقال میدهند و دستگاه آنها را ثبت میکند. دور گردنتان یک کیف کوچک می اندازید که دستگاه داخل آن نگهداری می شود. باید دستگاه در این مدت نزدیک به بدنتان قرار داشته باشد تا از دقت کار آن اطمینان حاصل شود. پزشک به شما نشان میدهد چطور در صورت شل شدن یا افتادن الکترودها، آنها را به خودتان وصل کنید. دستور العملی به شما داده میشود که مراقبت از دستگاه در حین تست و کارهایی که نباید در این مدت انجام بدهید را توضیح میدهد.

در مدت تست از حمام کردن و شنا باید خودداری کنید. در این مدت فعالیتهای روزمره خود را ادامه میدهید. ممکن است پزشک از شما بپرسد در این مدت چه کارهایی انجام داده اید یا از شما بخواهد کارهایتان را در دفترچه بنویسید.

در صورتی که تغییری در فعالیت قلبتان مشاهده شود پزشک با مقایسه آن با فعالیتی که انجام میداده اید متوجه میشود این وضعیت طبیعی است یا نه و علت آن چه بوده است. وصل بودن به دستگاه هولتر مانیتورینگ هیچ خطر یا عارضه ای ندارد اما چسبی که برای وصل کردن الکترودها به پوست استفاده میشود ممکن است در برخی افراد کمی پوست را تحریک کند. اگر به چسب آلرژی دارید حتما موضوع را قبل از وصل کردن دستگاه بگویید.

هولتر مانیتورینگ تستی بدون درد است. اطمینان حاصل کنید هر گونه درد در ناحیه سینه، سریع شدن ضربان قلب یا علائم قلبی دیگری که در حین تست تجربه میکنید، در حال ثبت شدن است.

دقت تست هولتر مانیتورینگ

دستگاه نباید خیس یا مرطوب شود تا درست عمل کند. پیش از مراجعه برای وصل کردن دستگاه، حمام بروید و هیچ گونه کرم یا لوسیون استفاده نکنید. از هر فعالیتی که میتواند به مرطوب شدن مانیتور منجر شود، پرهیز کنید. میدان مغناطیسی و الکتریکی ممکن است در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد نماید بنابراین از قرار گیری در معرض ولتاژ بالا در حین تست خودداری کنید. در مواقعی که دستگاه مثبت کاذب نشان داده یا اشتباهی کرده است ممکن است لازم باشد دوباره تست تکرار شود.

تفسیر نتایج تست هولتر مانیتورینگ

پس از پایان مدت زمانی که باید دستگاه به شما وصل باشد به مطب دکتر باز می گردید تا دستگاه از شما جدا شود. پزشک فعالیتهای قلبی را بررسی و آنالیز میکند. بسته به نتیجه ای که تست نشان میدهد ممکن است لازم باشد آزمایشهای بیشتری انجام شود تا تشخیص نهایی تایید شود. هولتر مانیتور ممکن است نشان دهد دارویی که مصرف می کنید یا دوز مورد استفاده کارایی لازم را ندارند و باید تغییر کنند. نتیجه این تست به خصوص در شناسایی ناهنجاریهای ضربان قلب که بدون درد هستند و متوجه آنها نشده اید، بسیار مفید است

سوال خود را مطرح کنید :


پاسخی بگذارید