تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

افتادگی دریچه میترال چیست؟

پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال نوعی بیماری دریچه قلب است که دریچه بین حفره های چپ قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. فلپ ها (برچک های) دریچه میترال فلاپی هستند. آنها به سمت عقب (پرولپس) برآمده می شوند (پرولپس) مانند یک چتر نجات در اتاق فوقانی سمت چپ قلب در حالی که قلب منقبض می شود. افتادگی دریچه میترال (MY-trul) گاهی باعث نشت خون به سمت عقب در دریچه می شود، وضعیتی به نام نارسایی دریچه میترال.

معمولا افتادگی دریچه خطرناک نیست و نیازی به درمان یا تغییر سبک زندگی ندارد. اما برخی از افراد ممکن است به دارو یا جراحی نیاز داشته باشند، به خصوص اگر افتادگی باعث نارسایی شدید شود. نام های دیگر برای توصیف افتادگی دریچه میترال عبارتند از:

• سندرم بارلو
  • سندرم دریچه میترال دود
  • سندرم کلیک-سوفل
  • سندرم دریچه فلاپی
  • افتادگی میترال
  • بیماری دریچه میترال میکسوماتوز

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از شرایط دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. اگر درد قفسه سینه ناگهانی یا غیرمعمول دارید یا فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید. اگر پرولاپس دریچه میترال برای شما تشخیص داده شده است، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

علل افتادگی دریچه میترال

برای دانستن بهتر علت بیماری دریچه میترال، آشنایی با نحوه عملکرد قلب ممکن است مفید باشد. دریچه میترال یکی از چهار دریچه ای در قلب است که جریان خون را در جهت درست نگه می دارد. هر دریچه دارای فلپ‌هایی است که در طول هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می‌شوند. اگر دریچه ای به درستی باز یا بسته نشود، جریان خون از طریق قلب به بدن کاهش می یابد.

در افتادگی دریچه میترال، یک یا هر دو لتک دریچه میترال بافت اضافی دارند یا بیش از حد معمول کشیده می شوند. برگچه ها می توانند هر بار که قلب برای پمپاژ خون منقبض می شود مانند چتر نجات به سمت عقب (پرولپس) به سمت اتاق فوقانی قلب چپ (دهلیز چپ) برآمده شوند. برآمدگی ممکن است از بسته شدن محکم دریچه جلوگیری کند. اگر خون از طریق دریچه به عقب نشت کند، این وضعیت نارسایی دریچه میترال نامیده می شود.

عوامل خطر افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال می تواند در هر فردی در هر سنی ایجاد شود. علائم جدی پرولاپس دریچه میترال بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. افتادگی دریچه میترال می‌تواند در خانواده‌ها رخ دهد (ارثی است) و ممکن است با چندین بیماری دیگر مرتبط باشد، از جمله:

• ناهنجاری ابشتاین
  • سندرم اهلرز-دانلوس
  • بیماری گریوز
  • سندرم مارفان
  • دیستروفی عضلانی
  • اسکولیوز

عوارض افتادگی دریچه میترال

عوارض بالقوه پرولاپس دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نارسایی دریچه میترال:

فلپ های دریچه میترال محکم بسته نمی شوند. وقتی دریچه بسته می شود، خون به سمت عقب جریان می یابد و کارکرد صحیح قلب را سخت تر می کند. مرد بودن یا داشتن فشار خون بالا خطر نارسایی دریچه میترال را افزایش می دهد.

مشکلات ریتم قلب (آریتمی):

اگر افتادگی دریچه میترال به نارسایی شدید و تورم حفره سمت چپ بالای قلب (دهلیز) منجر شود، ممکن است ضربان قلب نامنظم رخ دهد.

علائم و نشانه های پرولاپس دریچه میترال

• تپش قلب
  • درد شدید قفسه سینه
  • اضطراب ، حملات هراس و افسردگی
  • سردردهای میگرنی
  • ادم ریوی

علائم افتادگی دریچه میترال

خستگی

افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است عدم تعادل در سیستم عصبی خودمختار داشته باشند، که ضربان قلب و تنفس را تنظیم می کند. این عدم تعادل ممکن است باعث تحویل ناکافی اکسیژن خون به عضلات در حال کار در حین ورزش شود و در نتیجه باعث خستگی شود.

تپش قلب

احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم است. در بیشتر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، تپش قلب بی خطر است. بندرت، ناهنجاری های بالقوه جدی ریتم قلب ممکن است زمینه ساز تپش قلب باشند و نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر داشته باشند.

درد شدید قفسه سینه

برخلاف آنژین و درد قفسه سینه بندرت، افتادگی دریچه میترال در حین یا بعد از ورزش اتفاق می افتد و ممکن است به نیتروگلیسیرین پاسخ ندهد.

اضطراب، حملات هراس و افسردگی

اضطراب، حملات هراس و افسردگی ممکن است با افتادگی دریچه میترال همراه باشد. اعتقاد بر این است که مانند: خستگی ، این علائم مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودمختار است.

سردردهای میگرنی

گاهی اوقات سردردهای میگرنی با افتادگی دریچه میترال ارتباط دارند. میگرن احتمالاً مربوط به کنترل غیر عادی سیستم عصبی تنش در رگهای خونی مغز است.

ادم ریوی

ادم ریوی معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که مایعات داخل رگ های خونی ریه ها در خارج از رگ نشت می کند ، که باعث تورم بافت های اطراف می شود.

اغلب شدت علائم در افراد مبتلا به پرولاپس میترال با درجه ناهنجاری آناتومیک قلب رابطه معکوس دارد. بسیاری از افراد با علائم شدید به سختی قابل افتادگی هستند و اقلیت کوچک مبتلا به افتادگی شدید و اختلال در عملکرد دریچه هیچ علائمی ندارند.

عوامل خطر پرولاپس دریچه میترال

عوامل خطرساز که خطر ابتلا به افتادگی دریچه میترال را افزایش می دهد شامل موارد زیر است:

1. سن (بالای ۵۰ سال)
  2. سابقه خانوادگی
  3. برخی بیماری ها (سندرم مارفان ، بیماری گریوز)
  4. الکل
  5. محرک های کافئین دار