آیا مشکلات قلبی روی چشم تاثیر دارد؟

مشکلات قلبی می‌تواند بر چشم‌ تأثیر بگذارد و با افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی مرتبط باشد. بیماری قلبی عروقی اصطلاحی است که برای شرایطی استفاده می شود که بر قلب و عروق خونی در سراسر بدن تأثیر می گذارد، از جمله رگ های خونی ظریف در چشم که خون را به شبکیه در پشت چشم می رسانند. این تغییرات چشمی ممکن است در معاینه چشم مشخص شود و می تواند علامت هشدار دهنده بیماری قلبی باشد.

عوامل خطر برای مشکلات قلبی و بیماری های قلبی عروقی عبارتند از :

• کلسترول بالا

تاثیر روی چشم ها می تواند تاری دید، خونریزی در پشت چشم، از دست دادن بینایی و افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و گلوکوم مرتبط با سن باشد.

حمله قلبی و علائم چشمی

معاینه چشم می تواند بیماری زمینه ای عروق کرونر قلب (CHD) را که علت اصلی حملات قلبی است، تشخیص دهد (منبع: NHS). CHD باعث آترواسکلروز، تجمع پلاک از کلسترول و سایر محصولات می شود و انسدادی در رگ های خونی قلب ایجاد می کند که می تواند منجر به حمله قلبی شود. با این حال، CHD می تواند با تغییرات در سایر رگ های خونی اطراف بدن، از جمله چشم ها، همراه باشد.

اگر بینایی‌شناس یا چشم‌پزشک شما تغییراتی را در جریان خون از طریق رگ‌های خونی ظریف در چشم تشخیص دهد، ممکن است نشانه‌ای زودهنگام باشد که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستید.

نارسایی احتقانی قلب و چشم

نارسایی احتقانی قلب (گاهی اوقات به عنوان نارسایی قلبی شناخته می شود) زمانی است که قلب در پمپاژ خون کمتر کارایی می کند و در نتیجه مایعات در ریه ها و بافت های اطراف بدن جمع می شود. اگر این مایع در چشم ها ته نشین شود، می تواند فشار را افزایش داده و به عصب بینایی و رگ های خونی آسیب برساند.

مطالب مفید:  علت رفلاکس اسید و تنگی نفس چیست؟

بهترین راه های پیشگیری از نارسایی قلبی عبارتند از:

• سیگار نکشید
  • فعالیت بدنی داشته باشید
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل
  • حفظ وزن بدن سالم
  • پایین نگه داشتن سطح استرس و کلسترول
  • کنترل شرایط پزشکی مانند دیابت و فشار خون بالا
  • داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید

تاری دید و درد قفسه سینه

بیماری قلبی و سایر شرایط پزشکی، مانند دیابت و فشار خون بالا، می‌تواند به رگ‌های خونی چشم آسیب برساند و تمرکز چشم‌ها را سخت‌تر کند و در نتیجه دید تاری یا تغییر کند. کاهش عرضه خون نیز چشم را از اکسیژن محروم می کند و بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد. اختلالات بینایی، مانند تاری دید، که همراه با درد قفسه سینه رخ می دهد، می تواند نشانه فشار خون بسیار بالا باشد.

چشم و فشار خون بالا

فشار خون بالا (فشار خون بالا) می تواند باعث خونریزی چشم ها در وضعیتی به نام رتینوپاتی فشار خون بالا شود. هر رگ خونی در بدن اثرات فشار خون بالا را احساس می‌کند و رگ‌های خونی کوچک در سفیدی چشم‌ها می‌ترکند و باعث می‌شوند که آنها خون آلود به نظر برسند.

فشار خون بالا همچنین می تواند باعث لخته شدن خون، آسیب به شبکیه، تغییرات بینایی، کاهش بینایی و سردرد شود. کاهش فشار خون می تواند علائم را در موارد خفیف برطرف کند، اما موارد شدیدتر نیاز به بررسی بیشتر و بررسی فوری توسط پزشک دارد.

شناورهای چشم و بیماری قلبی

افزایش شناورها گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری چشمی به نام انسداد ورید شبکیه باشد که با بیماری قلبی مرتبط است. رگ پشت چشم در این شرایط مسدود می شود (انسداد) و باعث کاهش دید می شود. عوامل خطر عبارتند از:

• افزایش فشار چشم
  • کلسترول بالا
مطالب مفید:  رابطه افسردگی و بیماریهای قلبی عروقی!

همچنین ارتباطی بین بیماری قلبی، شناور شدن چشم و دیابت وجود دارد. دیابت اغلب منجر به رتینوپاتی دیابتی می شود، جایی که آسیب به رگ های خونی چشم ناشی از قند خون بالا منجر به اختلالات بینایی مانند شناورها و از دست دادن بینایی می شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند که خطر تغییرات بینایی و شناور شدن چشم را به دلیل یک بیماری یا ترکیبی از هر دو افزایش می دهد.

علائم بیماری قلبی در چشم

چشمان شما می توانند علائم اولیه بیماری قلبی را آشکار کنند و اپتومتریست ها در طول معاینات معمول چشم به دنبال این علائم خواهند بود. چشم ها تنها جایی در بدن هستند که می توانیم به راحتی به رگ های خونی قابل مشاهده دسترسی داشته باشیم و بررسی این رگ ها تصوری از سلامت کل سیستم عروقی به ما می دهد.

برخی از علائم بارز بیماری قلبی عبارتند از:

• آسیب به رگ های خونی
  • رسوبات زرد رنگ زیر پوست