علائم بیماری روماتیسم قلبی چیست؟

بیماری روماتیسمی قلب، وضعیتی است که در آن دریچه های قلب به طور دائمی توسط تب روماتیسمی آسیب دیده اند. در واقع بی‌توجهی به سرماخوردگی و عفونت گلو در دوران کودکی، ممکن است باعث ابتلا به روماتیسم قلبی شود. روماتیسم روی یکی از دریچه‌های قلب و در بیشتر موارد دریچه میترال تأثیر می‌گذارد و باعث چسبندگی و تنگ شدن آن می‌شود.

تنگ شدن دریچه قلب باعث افزایش فشار بر قلب می‌شود و درنتیجه بزرگتر شدن قلب و نارسایی آن را در پی خواهد داشت.

علت بیماری روماتیسمی قلب

روماتیسم قلبی ناشی از تب روماتیسمی است، یک بیماری التهابی که می تواند بسیاری از بافت های همبند، به ویژه در قلب، مفاصل، پوست یا مغز را تحت تاثیر قرار دهد. دریچه های قلب ممکن است ملتهب شده و به مرور زمان زخمی شوند. این امر می تواند منجر به باریک شدن یا نشتی دریچه قلب شود و عملکرد طبیعی قلب را سخت تر کند. اگرچه این موضوع ممکن است سال ها طول بکشد تا ایجاد شود ولی می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. تب روماتیسمی در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما معمولا در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله رخ می دهد.

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری روماتیسمی قلبی هستند؟

عفونت های استرپتوکوکی درمان نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری روماتیسمی قلبی را افزایش دهد. کودکانی که به طور مکرر دچار عفونت گلودرد استرپتوکوکی می شوند، در معرض خطر ابتلا به تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلبی هستند.

علائم روماتیسمی قلب

علائم تب روماتیسمی متفاوت است و معمولاً ۱ تا ۶ هفته پس از حمله گلودرد استرپتوکوکی شروع می شود. در برخی موارد، عفونت ممکن است خیلی خفیف بوده باشد که توسط پزشک تشخیص داده نشود، یا ممکن است تا زمانی که فرد به پزشک مراجعه کند از بین رفته باشد. شایع ترین علائم تب روماتیسمی عبارتند از:

• مفاصل متورم، حساس، قرمز و بسیار دردناک – به ویژه زانوها و مچ پا
  • ندول ها (توده های زیر پوست)
  • بثورات قرمز، برجسته، مشبک مانند، معمولا در قفسه سینه، پشت و شکم
  • تنگی نفس و ناراحتی قفسه سینه
  • حرکات کنترل نشده بازوها، پاها یا عضلات صورت
  • ضعف

علائم بیماری روماتیسمی قلبی به میزان آسیب دریچه بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تنگی نفس (به خصوص هنگام فعالیت یا دراز کشیدن)
  • درد قفسه سینه

تشخیص روماتیسم قلب

افراد مبتلا به بیماری روماتیسمی قلبی، سابقه عفونت استرپتوکوکی داشته اند. کشت گلو یا آزمایش خون ممکن است برای بررسی استرپتوکوک استفاده شود. آنها ممکن است سوفل یا مالشی داشته باشند که ممکن است در طول یک معاینه فیزیکی معمول شنیده شود. سوفل ناشی از نشت خون در اطراف دریچه آسیب است. مالش زمانی ایجاد می‌شود که بافت‌های ملتهب قلب حرکت کنند یا روی یکدیگر ساییده شوند.

جدا از معاینه فیزیکی آزمایش‌هایی برای تشخیص بیماری روماتیسمی قلب استفاده می‌شوند که شامل موارد زیر است:

اکوکاردیوگرافی (اکو)

این آزمایش از امواج صوتی برای بررسی حفره ها و دریچه های قلب استفاده می کند. امواج صوتی پژواک تصویری را بر روی صفحه نمایش ایجاد می کنند، زیرا مبدل اولتراسوند از روی پوست روی قلب عبور می کند. اکو می تواند آسیب به فلپ های دریچه، جریان برگشت خون از طریق دریچه نشتی، مایع اطراف قلب و بزرگ شدن قلب را نشان دهد. این مفیدترین آزمایش برای تشخیص مشکلات دریچه قلب است.

الکتروکاردیوگرام (ECG)

این تست، قدرت و زمان فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. ریتم های غیر طبیعی (آریتمی یا دیس ریتمی) را نشان می دهد و گاهی اوقات می تواند آسیب عضله قلب را تشخیص دهد. حسگرهای کوچکی به پوست چسبانده می شوند تا فعالیت الکتریکی را دریافت کنند.

اشعه ایکس قفسه سینه

ممکن است برای بررسی ریه‌ها و بررسی بزرگ شدن قلب یک عکس اشعه ایکس انجام شود.

ام آر آی قلب

این یک تست تصویربرداری است که تصاویر دقیقی از قلب می گیرد. ممکن است برای مشاهده دقیق تر دریچه های قلب و عضله قلب استفاده شود.

آزمایشات خون

ممکن است برای بررسی عفونت و التهاب از آزمایش‌های خون خاصی استفاده شود.

درمان روماتیسم قلب

درمان تا حد زیادی به میزان آسیب وارد شده به دریچه های قلب بستگی دارد. در موارد شدید، درمان ممکن است شامل جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه به شدت آسیب دیده باشد. بهترین درمان پیشگیری از تب روماتیسمی است. آنتی بیوتیک ها معمولا می توانند عفونت های استرپتوکوکی را درمان کنند و از بروز تب روماتیسمی جلوگیری کنند. داروهای ضد التهابی ممکن است برای کاهش التهاب و کاهش خطر آسیب قلبی استفاده شود. ممکن است برای مدیریت نارسایی قلبی به داروهای دیگری نیاز باشد.

به افرادی که تب روماتیسمی داشته‌اند، معمولاً برای جلوگیری از عفونت‌های مکرر و کاهش خطر آسیب‌های قلبی بیشتر، درمان‌های روزانه یا ماهانه آنتی‌بیوتیک، احتمالاً مادام‌العمر، داده می‌شود. برای کاهش التهاب، آسپرین، استروئیدها یا داروهای غیر استروئیدی ممکن است تجویز شود.

عوارض بیماری روماتیسم قلب

برخی از عوارض بیماری روماتیسمی قلبی عبارتند از:

• نارسایی قلبی: این امر می تواند از تنگ شدن شدید یا نشتی دریچه قلب رخ دهد.
  • اندوکاردیت باکتریایی: عفونت پوشش داخلی قلب است و ممکن است زمانی رخ دهد که تب روماتیسمی به دریچه های قلب آسیب رسانده باشد.
  • عوارض بارداری و زایمان به دلیل آسیب قلبی: زنان مبتلا به بیماری روماتیسمی قلب باید دیسک داشته باشند. قبل از بارداری وضعیت خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.
  • پارگی دریچه قلب: یک اورژانس پزشکی است که باید با جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه قلب درمان شود.

پیشگیری از روماتیسمی قلب

بیماری روماتیسمی قلب را می توان با پیشگیری از عفونت های استرپتوکوکی یا درمان آن ها با آنتی بیوتیک ها در صورت بروز، پیشگیری کرد. مهم است که آنتی بیوتیک ها را طبق دستور مصرف کنید، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهبودی کردید بدون دستور پزشک قطع نکنید.

نکته پایانی

بسته به میزان آسیب قلبی، ممکن است محدودیت‌هایی برای فعالیت داشته باشید. پزشک متخصص قلب و عروق ممکن است به شما توصیه کند که برای مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف کنید تا از عفونت دیگر تب روماتیسمی جلوگیری کنید.