آیا سکسکه نشانه سکته قلبی است؟

سکسکه با اینکه بیماری نیست و در بسیاری مواقع به صورت خوش‌خیم و بدون وجود علائم بیماری زمینه ای در فرد بروز می کند، اما سکسکه‌های طولانی مدت می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای از وجود بیماری در فرد باشد. چون سکسکه بر اثر انتقال موج و تحریک اعصاب مختلف است، شوک عصبی باعث می شود از انتقال امواج از معده به مغز جلوگیری شده و تحولی در آن سیستم ایجاد شود و سکسکه فرد را قطع کند.

سکسکه در یک فرد ممکن است به دلیل اتساع معده، مصرف مایعات خیلی سرد، تغییر ذائقه ناگهانی، خوردن یک خوراکی خیلی شیرین و یا در اثر استرس به صورت موقتی بروز کند.

سکسکه در چه مواردی خطرناک است؟

هرگاه سکسکه ادامه‌دار و طولانی مدت باشد، باید به وجود یک بیماری زمینه‌ای در فرد مشکوک شد. این سکسکه ممکن است به دلیل زخم‌های شدید و بدخیم گوارشی و یا وجود تومور در دستگاه گوارش باشد. عصب نزدیک دیافراگم که فرنیک نام دارد، به وسیله عوامل یادشده تحریک می شود و با بروز سکسکه مزمن از وجود بیماری خبر می دهد که برای اطمینان و بررسی بیشتر عامل سکسکه، دستورات لازم برای تشخیص توسط پزشک داده خواهد شد.
علاوه بر آن ممکن است وجود یک کیست یا توده در شکم عامل بروز سکسکه های ادامه‌دار باشد که پزشک با کنار هم گذاشتن علائم مشاهده شده، برای بررسی نقاط مشکوک وجود بیماری اقدام خواهد کرد.

عوامل سکته قلبی

سکته قلبی جز بیماری‌هایی است که در برخی افراد بصورت ناگهانی و بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. تنگی عروق قلب  علت اصلی سکته قلبی شناخته شده است، به عبارتی خون به عضله قلب نرسیده و قلب دچار کم خونی شده و سکته قلبی رخ می‌دهد. همچنین:

• چربی خون بالا
  • قند خون بالا
  • فشار خون بالا

از عوامل اصلی و خطر این عارضه شناخته شده‌اند. همچنین افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند و دچار چاقی و قند خون بالا هستند، بیشتر از سایرین به سکته قلبی مبتلا می‌شوند. انواع سکسکه ممکن است نشانه بیماری زمینه‌ای جدی دیگری هم باشند، از جمله:

•  مشکلات دستگاه عصبی مرکزی
  • سرطان
  • سکته مغزی یا ضربه مغزی.

علائم سکته قلبی به همراه سکسکه

سکته قلبی می‌تواند با یک درد در ناحیه قفسه سینه و یا شکم آشکار شود. علاوه بر آن تنگی نفس به همراه سکسکه شدید می‌تواند یکی دیگر از علائم بروز سکته قلبی باشد. سکسکه طولانی مدت که به طور ناگهانی آغاز می‌شود یکی از نشانه‌های حمله قلبی است، حتی اگر با علائم دیگری مانند عرق کردن، ضعف، درد قفسه سینه و … همراه نباشد.

سکسکه ناشی از تحریک اعضا و اندام‌هایی است که در قسمت قفسه سینه قرار گرفته‌اند و مهم‌ترین آنها پرده دیافراگم، معده، مری و قلب است. سکسکه‌های بلندمدت می تواند باعث:

• از کار افتادگی
  • ایجاد افسردگی
  • پنومونی
  • اختلال خواب در فرد

با این که سکسکه از علائم اختصاصی هیچ بیماری خاصی نیست، اما سکسکه های ناگهانی می تواند یکی از نشانه های سکته قلبی، آلرژی و ریفلاکس معده و عصب فرنیک باشد. درد قفسه سینه، گوش، گردن و شانه جزء شایع‌ترین علائم سکته قلبی است. همچنین از دیگر علائم هشدار دهنده:

• خستگی مفرط
  • تنگی نفس و سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • بی‌خوابی و اضطراب
  • ضربان تند و نامنظم قلب

بدون شک افراد همیشه مشکلاتی مانند آروغ زدن، معده درد و یا سکسکه را به مشکلات گوارشی نسبت می‌دهند. درست است که در بیشتر موارد این مسائل نشان دهنده مشکلات گوارشی است، اما همین مشکلات به ظاهر ساده می توانند نشان دهنده احتمال بروز سکته قلبی در افراد نیز باشند.

درمان سکسکه

سکسکه داروی خاصی برای درمان ندارد و در موارد خوش‌خیم آن خود به خود رفع می شود. اما درمان سکسکه مزمن تنها با یافتن بیماری زمینه‌ای آن قابل درمان است و بهتر است به محض اینکه فرد مشاهده کرد سکسکه آن بیش از اندازه طبیعی طول کشیده به پزشک مراجعه کند تا علت آن زودتر مشخص شود.