علائم هشدار دهنده افت اکسیژن خون

افت اکسیژن خون (هیپوکسیمی)، کاهش میزان اکسیژن خون به ویژه در شریان‌ها است. هیپوکسیمی نشانهٔ مشکلی مرتبط با تنفس یا گردش خون است و ممکن است منجر به علائم مختلفی از جمله تنگی نفس شود.

بدن به دقت سطوح اکسیژن خون را کنترل می کند تا آنها را در محدوده خاصی نگه دارد تا اکسیژن کافی برای نیازهای هر سلول وجود داشته باشد. سطح اکسیژن خون یک فرد، شاخصی است که نشان می دهد بدن چقدر اکسیژن را از ریه ها به سلول ها توزیع می کند و می تواند برای سلامت افراد مهم باشد.

سطح طبیعی اکسیژن خون

سطح سالم اکسیژن خون بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) متغیر است. هنگامی که نتایج آزمایش گاز خون شریانی (ABG) سطح اکسیژن زیر ۶۰ میلی متر جیوه را نشان می دهد، از نظر پزشک  پایین است. در برخی موارد، افرادی که این نتایج را دارند ممکن است به مکمل اکسیژن نیاز داشته باشند. سطح اکسیژن خون بسیار پایین در مقایسه با سطح متوسط ​​یک فرد سالم می تواند نشانه ای از وضعیتی باشد که به عنوان هیپوکسمی شناخته می شود. این امر زمانی ایجاد می شود که بدن در رساندن اکسیژن به تمام سلول ها، بافت ها و اندام های خود مشکل داشته باشد.

اشباع اکسیژن

اشباع اکسیژن به درصد اکسیژن در خون فرد اشاره دارد. متخصصان پزشکی اغلب از دستگاهی به نام پالس اکسیمتر برای آزمایش سریع یا نظارت مداوم استفاده می کنند. این دستگاه می تواند به نوک انگشت فرد متصل شود. سطح اشباع اکسیژن سالم بین ۹۵% تا ۱۰۰% منبع قابل اعتماد است. اگر سطح یک فرد به زیر این محدوده کاهش یابد، ممکن است علائم مرتبط با کمبود اکسیژن مانند مشکلات تنفسی و گیجی را تجربه کند.

سطح اکسیژن خون چگونه اندازه گیری می شود؟

آزمایش ABG بهترین راه برای نظارت بر سطح اکسیژن خون است. این آزمایش شامل گرفتن نمونه خون از یک سرخرگ، معمولاً در مچ دست است. این روش بسیار دقیق است، اما می تواند کمی دردناک باشد. پزشکان آزمایشات ABG را در بیمارستان انجام می دهند. با این حال، افراد می توانند با استفاده از دستگاه کوچکی به نام پالس اکسیمتر، این آزمایش را در خانه انجام دهند.

پالس اکسیمتر یک گیره کوچک است که اغلب به انگشت متصل می شود، اگرچه روی گوش یا انگشت پا نیز کار می کند. اکسیژن خون را به طور غیر مستقیم با جذب نور از طریق نبض فرد اندازه گیری می کند. اگرچه تست پالس اکسیمتر آسان‌تر، سریع‌تر و کمتر از تست ABG است، اما دقیق نیست. عوامل متعددی می توانند در نتایج تداخل داشته باشند، از جمله:

• انگشتان کثیف
  • چراغ های روشن
  • رنگ پوست تیره تر
  • لاک ناخن
  • گردش خون ضعیف به اندام ها

علائم سطح پایین اکسیژن خون

سطوح پایین اکسیژن خون می تواند منجر به گردش خون غیرطبیعی شود و علائم زیر را ایجاد کند:

• بی قراری
  • تنفس سریع و پی در پی
  • درد قفسه سینه
  • گیجی
  • عدم هماهنگی
  • اختلالات بینایی
  • حس سرخوشی
  • ضربان قلب سریع

دلایل کاهش اکسیژن خون

اصطلاح پزشکی برای اکسیژن خون پایین هیپوکسمی است. ممکن است به دلیل:

• اکسیژن ناکافی در هوا
  • ناتوانی ریه ها در استنشاق و ارسال اکسیژن به تمام سلول ها و بافت ها
  • ناتوانی جریان خون در گردش به ریه ها، جمع آوری اکسیژن و انتقال آن در سراسر بدن
  • شرایطی که می تواند منجر به هیپوکسمی شود

شرایط و موقعیت‌های پزشکی متعددی می‌توانند به عوامل فوق کمک کنند، از جمله:

• آسم
  • بیماری های قلبی، از جمله بیماری های مادرزادی قلبی
  • ارتفاع بالا
  • کم خونی
  • کرونا یا COVID-19
  • بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
  • بیماری بینابینی ریه
  • آمفیزم
  • سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS)
  • پنومونی
  • انسداد یک شریان در ریه
  • فیبروز ریوی یا اسکار و آسیب به ریه ها
  • وجود هوا یا گاز در قفسه سینه که باعث فروپاشی ریه ها می شود
  • مایع اضافی در ریه ها
  • آپنه خواب، که شامل وقفه های تنفسی در طول خواب است
  • برخی داروها، از جمله برخی مواد مخدر و مسکن ها

مراجعه به پزشک زمانی که اگر:

• تنگی نفس شدید و ناگهانی را تجربه کنید
  • احساس تنگی نفس در هنگام استراحت
  • تنگی نفس شدید که در حین ورزش یا فعالیت بدنی بدتر می شود
  • به طور ناگهانی با تنگی نفس یا احساس خفگی از خواب بیدار شوید
  • در ارتفاع بالا هستند و دچار تنگی نفس شدید همراه با سرفه، ضربان قلب سریع و احتباس مایعات می شوند.

درمان افت اکسیژن خون

گزینه های درمانی برای افت اکسیژن خون شامل اکسیژن مکمل است. پزشکان می توانند اکسیژن درمانی را در مطب انجام دهند، یا می توانند استفاده از اکسیژن درمانی خانگی (HOT) را تجویز یا توصیه کنند.  همچنین افراد می توانند شیوه زندگی خود را برای کاهش علائم سطح پایین اکسیژن و همچنین بهبود سلامت عمومی و کیفیت زندگی خود تنظیم کنند. تغییراتی که احتمالاً مفید خواهند بود عبارتند از:

• ترک کردن
  • اجتناب از دود دست دوم
  • خوردن یک رژیم غذایی مغذی حاوی مقدار زیادی میوه، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و سبزیجات
  • ورزش منظم

بسیاری از شرایط می توانند باعث کاهش سطح اکسیژن خون شوند. درمان بیماری زمینه ای مسئول به طور کلی سطح اکسیژن خون را بهبود می بخشد. افرادی که با بیماری‌های مزمن ریوی مانند COPD زندگی می‌کنند و کسانی که به COVID-19 مبتلا می‌شوند ممکن است به نظارت منظم اکسیژن خون نیاز داشته باشند.

فردی که اکسیژن خون پایینی دارد نیز می تواند تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کند، مانند تنظیم عادات غذایی و ورزش. در ارتباط با اکسیژن درمانی، این تغییرات می تواند به فرد کمک کند تا سطح اشباع اکسیژن خود را افزایش دهد.