آشنایی با علائم عفونت قلبی

ممکن است فکر کنید که ارتباط خاصی بین قلب و پوست وجود ندارد. اما باید بدانید که برخی از علائم مشکلات قلبی، روی پوست ظاهر می‌شوند. به همین دلیل نباید تغییرات سطح پوست را نادیده گرفت. نتایج مطالعه موردی که در سال ۲۰۲۱ در نشریه قلب اروپا منتشر شده است نشان داد که وجود ضایعات پوستی میزان بالاتری از عوارض و پیش آگهی بدتر را در بیماران مبتلا به اندوکاردیت عفونی نشان می‌دهد.

انواع عفونت قلبی

پریکاردیت

تورم و تحریک پریکارد، غشای کیسه مانند نازکی که قلب شما را احاطه کرده است. این نوع عفونت قلب معمولاً به طور ناگهانی شروع می‌شود اما مدت زیادی طول نمی‌کشد. اکثر موارد خفیف هستند و به خودی خود بهبود می‌یابند، اما در موارد شدیدتر ممکن است دارو یا جراحی لازم باشد.

اندوکاردیت

اندوکاردیت نوعی عفونت قلبی است و زمانی رخ می‌دهد که قلب در معرض باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها قرار ‌گیرد) در میان افراد مسن دو برابر شده است. التهاب ناشی از عفونت قلبی می‌تواند به هر بخشی از قلب آسیب برساند.

میوکاردیت

یک بیماری نادر که با التهاب و آسیب عضله قلب ناشی از عفونت ویروسی یا پاسخ خود ایمنی مشخص می‌شود. این بیماری معمولاً افراد سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اثرات طولانی مدت از بهبودی سریع تا نارسایی قلبی متفاوت است

پریکاردیت التهاب سطح خارجی قلب، اندوکاردیت التهاب پوشش دریچه قلب و میوکاردیت التهاب عضلات قلب است.

ارتباط رنگ پوست و عفونت قلبی

این علائم می‌تواند در نواحی پوست دورتر از سمت چپ قفسه سینه ظاهر شود. لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای (Janeway) که در کف دست و پاهای فردی که دچار عفونت قلبی است ظاهر می‌شوند (انجمن پوست آمریکا آکادمی) معمولا نشانه عفونت حاد قلبی هستند؛ ضایعات بدون دردی هستند که طی چند روز یا چند هفته خود به خود ناپدید می‌شوند.

مطالب مفید:  بیماری قلبی بدون علامت

بر خلاف آنها گره‌های اسلر (Osler) بسیار دردناک هستند و می‌توانند روی انگشتان دست، انگشتان پا یا هر دو ظاهر شوند. اگر عفونت قلبی دارید لکه‌های ریز بنفش یا قرمزی در هر نقطه از پوست حتی روی سفیدی چشم قابل مشاهده هستند. تغییرات پوستی می‌تواند اولین سرنخ برای شما و پزشکتان در مورد سلامتی شما باشند. هر گونه تغییر در پوست را فورا به پزشک خود گزارش دهید حتی اگر بدون درد باشد یا ناپدید شده باشد

علائم عفونت قلبی

عفونت قلبی ممکن است به آرامی یا ناگهانی ایجاد شود، بسته به اینکه چه میکروب‌هایی باعث عفونت قلب می‌شوند و اینکه آیا شما مشکلات قلبی زمینه‌ای دارید یا خیر. علائم و نشانه‌های عفونت قلبی می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. از آنجایی اندوکاردیت یکی از شایع‌ترین و خطرناکترین انواع عفونت قلب است در این مطلب بیشتر روی این نوع از عفونت قلب تمرکز داریم. علائم و نشانه‌های شایع اندوکاردیت عبارت‌اند از:

• درد مفاصل و عضلات
  • درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن
  • علائم آنفولانزا مانند تب و لرز
  • عرق شبانه
  • تورم در پاها یا شکم
  • سوفل قلبی جدید یا تغییر یافته، (سوفل قلبی، صدایی است که از جریان خون در قلب شما ایجاد می‌شود).

همچنین علائم و نشانه‌های کمتر شایع عفونت قلب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش وزن بی دلیل
  • خون در ادرار، که ممکن است بتوانید آن را ببینید یا زمانی که پزشک ادرار شما را زیر میکروسکوپ می‌بیند، آن را مشاهده می‌کند.
  • حساسیت در طحال که یک عضو مبارزه کننده با عفونت است و درست زیر قفسه سینه سمت چپ شما قرار دارد
  • لکه‌های قرمز در کف پا یا کف دست
  • دانه یا خطوط قرمز یا تیره‌تر در زیر ناخن‌ها
  • لکه‌‌های قرمز و حساس زیر پوست انگشتان دست یا پا (گره های اوسلر)
  • لکه‌های ریز بنفش یا قرمز به نام پتشی روی پوست، در سفیدی چشم یا داخل دهان.
مطالب مفید:  درمان خانگی تپش قلب