آیا دیابت باعث بیماری قلبی می شود؟

سطوح بالای گلوکز (قند) در خون افراد مبتلا به دیابت در نهایت می تواند به عروق خونی و همچنین اعصاب کنترل کننده آنها آسیب برساند. بافت های بدن معمولا از قند به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. در کبد به عنوان شکلی از گلیکوژن ذخیره می شود.

اگر دیابت دارید، قند می تواند در جریان خون شما بماند و از کبد به خون شما نشت کند و متعاقباً به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده آنها آسیب وارد کند. یک شریان کرونر مسدود شده می تواند خون را از تامین اکسیژن و مواد مغذی به قلب شما کند یا متوقف کند. خطر بیماری قلبی هر چه مدت طولانی تری دیابت داشته باشید افزایش می یابد.

موارد زیر برخی از عوامل اضافی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در صورت ابتلا به دیابت افزایش دهد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از شایع ترین عوامل خطر بیماری قلبی در میان افراد مبتلا به دیابت است. چون به قلب فشار وارد می کند و به رگ های خونی شما آسیب می رساند. و فرد مستعد ابتلا به انواع عوارض از جمله:

• مشکلات کلیوی
  • مسائل بینایی

اگر هم دیابت و هم فشار خون بالا دارید، حداقل دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستید. ساده ترین راه برای کنترل فشار خون، اتخاذ یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و در صورت نیاز مصرف داروها طبق دستور پزشک است.

کلسترول بالا

سطوح ضعیف چربی های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به دیابت رایج است. آنها همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. کلسترول LDL (“بد”) بیش از حد و کلسترول خوب HDL (“خوب”) کافی ممکن است باعث ایجاد پلاک چربی در رگ های خونی شما شود. این می تواند انسداد ایجاد کند و منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

اگرچه در بسیاری از موارد ژنتیک بر سطح کلسترول تأثیر می گذارد، اما همچنان می توانید با انتخاب شیوه زندگی سالم و حفظ یک برنامه ورزشی منظم، سطوح خود را مدیریت و بهبود ببخشید.

چاقی

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض اضافه وزن یا چاقی هستند. هر دو شرایط از عوامل خطر بیماری قلبی هستند. چاقی تاثیر زیادی بر موارد زیر دارد:

• فشار خون
  • قند خون
  • سطح کلسترول
  • کاهش وزن می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

یکی از موثرترین راه ها برای مدیریت وزن، همکاری با یک متخصص تغذیه یا متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی سالم است. ورزش منظم نیز نقش مهمی در مدیریت وزن دارد.

شیوه زندگی کم تحرک

داشتن یک سبک زندگی کم تحرک می تواند به طور جدی عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و چاقی را افزایش دهد. هر بزرگسال حداقل ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هفته داشته باشد:

• پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • همچنین انجام تمرینات قدرتی را حداقل دو بار در هفته در روزهای غیر متوالی توصیه می شود.

پرهیز از سیگار و موادوخدر

اگر دیابت دارید و سیگاری هستید، خطر ابتلا به بیماری قلبی در شما بسیار بیشتر از افراد غیرسیگاری است. هم دود سیگار و هم دیابت باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود که باعث باریک شدن آنها می شود.

این امر می تواند منجر به عوارض مختلفی شود، از حمله قلبی و سکته مغزی گرفته تا مشکلات پا. در موارد شدید، مشکلات پا حتی می تواند منجر به قطع عضو شود. به یاد داشته باشید که برای ترک هیچ وقت دیر نیست. از پزشک خود بپرسید که کدام روش ترک سیگار ممکن است برای شما موثر باشد.

علائم بیماری قلبی

علائم بیماری قلبی ممکن است بر اساس شدت آن متفاوت باشد. برخی افراد اصلاً هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. اینها برخی از رایج ترین آنها هستند. فشار، سفتی یا درد در قفسه سینه پشت استخوان سینه که ممکن است به بازوها، گردن یا پشت شما سرایت کند.

• خستگی
  • احساس سرگیجه یا ضعف

رژیم غذایی

برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی در صورت ابتلا به دیابت، سعی کنید از یک رژیم غذایی سالم برای قلب پیروی کنید، که می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون شما کمک کند. نمونه هایی از غذاهای مفید برای قلب عبارتند از:

• سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ
  • ماهی های آب سرد مانند سالمون و ساردین
  • بادام، گردو و سایر مغزها
  • غلات کامل و جو

افراد زیر ۶۵ سال مبتلا به دیابت نیز به طور قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

• بیماری کلیوی

درمان بیماری قلبی در دیابت

علاوه بر توصیه به داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، پزشک ممکن است در صورت ابتلا به دیابت، داروهایی برای درمان بیماری قلبی تجویز کند. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه برای درمان بیماری قلبی با پزشک خود صحبت کنید. برخی ممکن است با داروهای دیابت شما تداخل داشته باشند، یا ممکن است حاوی قند و سایر کربوهیدرات ها باشند که می توانند بر سطح قند خون شما تأثیر بگذارند.

سایر عوارض قلبی عروقی

اگر دیابت دارید و بیماری قلبی درمان نشده دارید، ممکن است عوارض جدی داشته باشید مانند:

• نارسایی قلبی
  • حمله قلبی

اگر بخشی از عضله قلب شما به دلیل دیابت که به عروق آسیب می رساند خون کافی دریافت نمی کند، ممکن است دچار حمله قلبی شوید. پس از تجربه حمله قلبی، افراد مبتلا به دیابت نسبت به افرادی که دیابت ندارند، بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند.

علائم حمله قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • ضعف یا سبکی سر
  • درد یا ناراحتی در بازوها، شانه ها، پشت، گردن یا فک شما
  • حالت تهوع یا استفراغ و خستگی غیرعادی، که به ویژه در زنانی که حمله قلبی را تجربه می‌کنند، دیده می‌شود.

اگر این علائم را دارید، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

اگر دیابت دارید، قند اضافی در خون ممکن است در نهایت عروق خونی شما را مسدود کند و از رسیدن خون به مغز جلوگیری کند. این می تواند باعث سکته مغزی شود. افراد مبتلا به دیابت ۱٫۵ برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض سکته مغزی هستند.

عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مشابه هستند. این عوامل عبارتند از:

• سطح کلسترول LDL بالا (“بد”) و پایین HDL (“خوب”).

در زیر برخی از علائمی است که ممکن است در صورت سکته مغزی ناگهان تجربه کنید:

• بی حسی در صورت، بازو یا پا، معمولا در یک طرف بدن شما
  • مشکل در صحبت کردن یا درک صحبت کردن شخص دیگری
    مشکلات بینایی در یک یا هر دو چشم
  • سردرد شدید

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً با اورژانس تماس بگیرید. درمان‌های موفق معمولاً تنها تا ۳ ساعت پس از وقوع سکته عمل می‌کنند.

نارسایی قلبی

افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به نارسایی قلبی هستند که ناشی از ناتوانی قلب در پمپاژ خون کافی به بدن است. نارسایی یکی از جدی ترین عوارض قلبی عروقی دیابت است. اینها برخی از علائم نارسایی قلبی هستند:

• سرفه و خس خس سینه
  • پاها، پاها و مچ پا ورم کرده است
  • خستگی

در صورت داشتن این علائم به پزشک مراجعه کنید. اگرچه نارسایی قلبی قابل درمان نیست، اما می توان آن را با دارو یا جراحی با موفقیت درمان کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دیابت دارید و علائم بیماری قلبی مانند درد یا فشار در قفسه سینه، تنگی نفس یا خستگی را تجربه می کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. آنها ممکن است تغییرات سبک زندگی و خوردن یک رژیم غذایی سالم را توصیه کنند.

در صورت امکان، سالم غذا بخورید، فعال بمانید و تمام تلاش خود را برای مدیریت فشار خون، قند خون و سطح کلسترول خود انجام دهید. ابتلا به دیابت به این معنی نیست که به سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی نیز مبتلا خواهید شد. شما این توانایی را دارید که عوامل خطرناک را مدیریت کنید و سلامت قلب خود را از طریق تغییر سبک زندگی و همکاری با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی مناسب برای خود بهبود بخشید.