مهم‌ترین علل بروز تصلب شرایین!

تصلب شرایین زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را از قلب به سایر قسمت‌های بدن (شریان‌ها) حمل می‌کنند، ضخیم و سفت می‌شوند – گاهی اوقات جریان خون را به اندام‌ها و بافت‌ها محدود می‌کنند. شریان های سالم انعطاف پذیر و قابل ارتجاع هستند. اما با گذشت زمان، دیواره‌های سرخرگ‌ها می‌توانند سخت شوند، وضعیتی که معمولاً سخت شدن شریان‌ها نامیده می‌شود.

آترواسکلروز چیست؟

آترواسکلروز تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان است. این تجمع پلاک نامیده می شود. پلاک می تواند باعث باریک شدن شریان ها شود و جریان خون را مسدود کند. پلاک همچنین می تواند ترکیده و منجر به لخته شدن خون شود. اگرچه آترواسکلروز اغلب به عنوان یک مشکل قلبی در نظر گرفته می شود، اما می تواند شریان ها را در هر نقطه از بدن تحت تاثیر قرار دهد. آترواسکلروز قابل درمان است. عادات سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از تصلب شرایین کمک کند.

علائم آترواسکلروز

علائم آترواسکلروز معمولاً تا زمانی که یک سرخرگ آنقدر باریک یا مسدود نشده باشد که نتواند خون کافی را به اندام ها و بافت ها برساند، رخ نمی دهد. گاهی اوقات یک لخته خون به طور کامل جریان خون را مسدود می کند. لخته ممکن است از هم بپاشد و باعث حمله قلبی یا سکته شود. علائم آترواسکلروز متوسط ​​تا شدید بستگی به این دارد که کدام شریان تحت تأثیر قرار گرفته است. مثلا:

• اگر آترواسکلروز در شریان های قلب دارید، ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) داشته باشید.
  • اگر در شریان‌های منتهی به مغزتان تصلب شرایین دارید، ممکن است بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در بازوها یا پاها، مشکل در صحبت کردن یا تکلم، از دست دادن موقت بینایی در یک چشم یا افتادگی عضلات صورت داشته باشید. این علائم یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) است. بدون درمان، TIA می تواند منجر به سکته شود.
  • اگر آترواسکلروز در شریان های بازوها و پاهای خود دارید، ممکن است علائم بیماری شریان محیطی، مانند درد پا هنگام راه رفتن (کلودیکاسیون) یا کاهش فشار خون در اندام آسیب دیده داشته باشید.
  • اگر آترواسکلروز در شریان های منتهی به کلیه های خود دارید، ممکن است دچار فشار خون بالا یا نارسایی کلیه شوید.
مطالب مفید:  آیا قلب هم پیر می شود؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فکر می کنید که تصلب شرایین دارید، به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. همچنین به علائم اولیه ناشی از کمبود جریان خون، مانند درد قفسه سینه (آنژین)، درد پا یا بی حسی توجه کنید. تشخیص و درمان به موقع می تواند از بدتر شدن آترواسکلروز جلوگیری کرده و از حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر اورژانس های پزشکی جلوگیری کند. آترواسکلروز یک بیماری است که به تدریج بدتر می شود و ممکن است از دوران کودکی شروع شود. علت دقیق آن ناشناخته است. ممکن است با آسیب یا آسیب به لایه داخلی شریان شروع شود. آسیب ممکن است ناشی از:

• کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید بالا، نوعی چربی (لیپید) در خون
  • سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • مقاومت به انسولین

تجمع پلاک

التهاب ناشی از علت ناشناخته یا بیماری هایی مانند آرتریت، لوپوس، پسوریازیس یا بیماری التهابی روده هنگامی که دیواره داخلی شریان آسیب می بیند، سلول های خونی و سایر مواد ممکن است در محل آسیب جمع شوند و در پوشش داخلی شریان تجمع کنند. با گذشت زمان، چربی ها، کلسترول ها و سایر مواد نیز روی دیواره های داخلی رگ های قلب جمع می شوند. این تجمع پلاک نامیده می شود. پلاک می تواند باعث باریک شدن رگ ها شود و جریان خون را مسدود کند. پلاک همچنین می تواند ترکیده و منجر به لخته شدن خون شود.

عوامل خطر

سخت شدن رگ ها در طول زمان اتفاق می افتد. افزایش سن یک عامل خطر برای آترواسکلروز است. موارد دیگری که ممکن است خطر آترواسکلروز را افزایش دهد عبارتند از:

• سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس
  • یک رژیم غذایی ناسالم
  • کلسترول بالا
  • سطوح بالای پروتئین واکنشی C (CRP)، که نشانگر التهاب است
  • عدم ورزش
  • آپنه خواب
  • استعمال دخانیات و سایر دخانیات
مطالب مفید:  آیا وزوز گوش نشانه بیماری قلبی است؟

عوارض آترواسکلروز

عوارض آترواسکلروز بستگی به این دارد که کدام شریان باریک یا مسدود شده باشد. مثلا:

• بیماری عروق کرونر: هنگامی که آترواسکلروز شریان های نزدیک به قلب شما را باریک می کند، ممکن است به بیماری عروق کرونر مبتلا شوید که می تواند باعث درد قفسه سینه (آنژین)، حمله قلبی یا نارسایی قلبی شود.
  • بیماری شریان کاروتید: هنگامی که آترواسکلروز شریان های نزدیک به مغز را باریک می کند، ممکن است به بیماری شریان کاروتید مبتلا شوید. این می تواند باعث حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا سکته شود.
  • بیماری شریان محیطی: هنگامی که آترواسکلروز شریان‌های بازوها یا پاهای شما را باریک می‌کند، ممکن است در جریان خون در بازوها و پاها دچار مشکل شوید.
  • بیماری عروق محیطی: این بیماری می تواند شما را نسبت به گرما و سرما کمتر حساس کند و خطر سوختگی یا سرمازدگی را افزایش دهد. به ندرت، کمبود جریان خون در بازوها یا پاها می تواند باعث مرگ بافت (گانگرن) شود.
  • آنوریسم ها: آترواسکلروز همچنین می تواند باعث آنوریسم شود، یک عارضه جدی که می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد. اکثر افراد مبتلا به آنوریسم هیچ علامتی ندارند. درد و ضربان در ناحیه آنوریسم ممکن است رخ دهد و یک اورژانس پزشکی است. اگر آنوریسم بترکد، می تواند باعث خونریزی خطرناک در داخل بدن شود.
  • بیماری مزمن کلیوی: آترواسکلروز می تواند باعث باریک شدن شریان های منتهی به کلیه ها شود. باریک شدن این شریان ها از رسیدن خون غنی از اکسیژن کافی به کلیه ها جلوگیری می کند. کلیه ها برای کمک به فیلتر کردن مواد زائد و حذف مایعات اضافی به جریان خون کافی نیاز دارند.
مطالب مفید:  داروی درمان قطعی فشارخون!

پیشگیری از آترواسکلروز

همان تغییرات سبک زندگی سالم که برای درمان آترواسکلروز توصیه می شود نیز به پیشگیری از آن کمک می کند. این تغییرات سبک زندگی می تواند به سالم نگه داشتن رگ ها کمک کند:

• ترک سیگار
  • خوردن غذاهای سالم
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن سالم
  •  حفظ فشار خون سالم
  • حفظ سطح کلسترول و قند خون سالم

نکته پایانی

چربی خون یکی از ضرورت‌های حیاتی است و کسی که چربی خون بالا دارد باید تا پایان عمر آن را کنترل کند چرا که نمی‌توان و نباید آن را از بین برد و از بین بردن آن مساوی با ادامه حیات است پس افراد نباید به محض مشاهده کاهش چربی خون در آزمایش داروها را کنار بگذارند زیرا این داروها کنترل است.

کلسترول و چربی خون از عوامل بیماری‌های قلب و عروق است که در طول زمان عامل ایجاد بیماری می‌شود بنابراین افراد باید از تغذیه غیربهداشتی به مفهوم ارزش غذایی آن پرهیز کنند و از کودکی از مصرف غذاهایی که چربی اشباع بالایی دارد خودداری کنند.