کدام «بیماری قلبی» ارثی است؟

تغییرات ژنیتیکی می توانند با تغییر عملکرد یک پروتئین خاص، کلسترول را به طور متفاوتی پردازش کرده و احتمال بروز شرایین مسدود شده را افزایش دهد. این تغییرات ژنتیکی از والدین به کودکان از طریق تخمک و اسپرم منتقل می شود. بنابراین زمانیکه یکی از اعضای خانواه شما به بیماری و اختلالات قلبی مبتلا باشد بهترین کار این است که سایر اعضاء خانواده حتی با نداشتن علائمی از بیماری های قلبی تحت غربالگری قرار بگیرند تا از اینکه آیا به بیماری های قلبی مبتلا می باشند یا خیر اطمینان کامل بدست آورند.

بیشتر اختلالات قلبی از بیماری های ارثی محسوب می شوند. از جمله:

• آریتمی
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • کاردیومیوپاتی
  • کلسترول بالای خون

البته بیماری عروق کرونر قلب که منجر به حمله یا سکته قلبی می شود و در دسته بندی های مربوط به نارسایی های قلبی وجود دارد نیز می تواند یک نوع بیماری قلبی ارثی باشد.

علائم بیماری قلبی ارثی

بیماری های قلبی ارثی نیز همچون سایر بیماری های قلب دارای علائم خاص مربوط به خود می باشند که باید با مشاهده هر یک از علائمی که در ادامه به آن ها نیز اشاره خواهیم کرد.

یک نکته مهم را باید یادآوری کنیم که برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی ارثی هیچ علائمی ندارند، در حالی که در سایر افراد علائمی مانند موارد زیر مشاهده می شود.

• گیجی
  • تپش قلب
  • خاموشی

انواع مختلف بیماری قلبی ارثی

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کرده ایم که بیماری های قلبی ارثی دارای انواع مختلفی است که قصد داریم به دو نوع شایع این بیماری ها یعنی بیماری های قلبی ارثی کاردیومیوپاتی و کانالوپاتی بپردازیم.

مطالب مفید:  بیماری قلبی بدون علامت

کاردیومیوپاتی های ارثی

این بیماری قلبی ارثی خود دارای انواع مختلف زیر می باشد.

•  کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک
  • کاردیومیوپاتی متسع
  • کاردیومیوپاتی بطن راست آریتموژنیک

کانالوپاتی ارثی

این بیماری قلبی ارثی می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب شود و موارد زیر را با خود به همراه دارد.

• سندرم QT طولانی (LQTS)
  • سندرم بروگادا
  • تاکی کاردی چند شکلی بطنی کتکول آمینرژیک (CPVT)
  • نقص هدایت قلبی پیشرونده (PCCD)

علت بیماری قلبی ارثی

بدن از تریلیون سلول تشکیل شده است. هر سلول دارای یک هسته است، حاوی اطلاعاتی که شما را منحصر به فرد می کند. این اطلاعات را ژن های شما می نامند. همه انسان ها بین ۲۰ تا ۲۵۰۰۰ ژن مختلف دارند. ژن ها بر چگونگی نگاه و عملکرد بدن انسان تأثیر می گذارند و آنها را از والدین خود به ارث می بریم. شرایط ارثی قلب به دلیل نقص در یک یا چند ژن ایجاد می شود.

اگر یکی از والدین شما ژن معیوبی داشته باشد، احتمال ۵۰-۵۰ وجود دارد که شما هم آن ژن معیوب را دریافت کرده باشید. این ژن های معیوب می توانند منجر به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی شوند. در برخی از مواقع حتی دریافت این ژن های معیوب علائم و نشانه ای از بیماری های مختلف همچون بیماری های قلبی را در شما نشان نمی دهند.

تاثیر ژنتیک در بیماری های قلبی

بیماری های ارثی از طریق ژنتیک به سایر اعضاء خانواده منتقل می شود. ژن هایی که شما از والدین خود ارث می برید می توانند مشخص کنند که بدن شما چطور کار می کنند و عوامل گوناگون را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالب مفید:  درباره فشارخون نرمال چه می دانید؟

زمانیکه یک ژن معیوب از والدین خود دریافت می کنید احتمال اینکه شما هم مبتلا به همان بیماری شوید ۵۰-۵۰ می باشد. یعنی تنها ۵۰% احتمال دارد که شما نیز به بیماری پدر یا مادر خود مبتلا شوید. به خاطر داشته باشید که مواردی همچون موارد زیر می تواند خطر بیماری های قلبی را در شما افزایش دهد.

•  کلسترول خون بالا
  •  دیابت و پیش دیابت
  • چاقی و یا داشتن اضافه وزن
  • نداشتن فعالیت فیزیکی
  • داشتن سابقه ی پره اکلمپسی طی دوران بارداری
  • رژیم غذایی ناسالم
  • افزایش سن

همچنین لازم است این نکته را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است ژن معیوبی که شما از والدین خود دریافت کرده اید عامل بیماری قلبی باشد اما هیچگونه علائمی از خود نشان نمی دهد. در این شرایط شما ژن معیوب را دریافت کرده اید اما احتمال اینکه آن را به فرزند خود نیز داده باشید و فرزند شما آن ژن را به ارث برده باشد مشخص نیست.

تشخیص بیماری های قلبی

تشخیص اینکه شما به کدام نوع از انواع بیماری های قلبی ارثی مبتلا شده اید کار چندان آسانی نمی باشد به همین منظور ممکن است که متخصص قلبی که به او مراجعه کرده اید مواردی همچون موارد زیر از ذهنش عبور کند یا درباره آن ها از شما سوال بپرسد.

• یکی از اعضای خانواده شما یک بیماری قلبی ارثی دارد
  • در خانواده شما سابقه ایست قلبی یا مرگ زودرس وجود دارد
  • به سختی قابل توضیح است که یک مرگ در خانواده ناشی از یک ژن معیوب باشد
  • شما در سن جوانی مبتلا به آنژین شده اید یا دچار حمله قلبی، در این صورت پزشک ممکن است به داشتن FH شک کند
مطالب مفید:  درد قفسه سینه غیر قلبی چیست؟

با پرسش یا طرح مطالب بالا و برای تشخیص دقیق تر اینکه آیا شما به بیماری های قلبی ارثی مبتلا می باشید یا خیر بهترین متخصص قلب برایتان آزمایش هایی همچون نوار قلب یا اکوکاردیوگرام را تجویز خواهد کرد تا با دریافت جواب این آزمایش ها تشخیص درست تری داده شود.

درمان بیماری قلبی ارثی

برای درمان انواع بیماری های قلبی ارثی، زمانیکه قصد دارید به بهترین متخصص قلب مراجعه کنید یک اطلاع کامل از سابقه خانوادگی خود جمع آوری کنید. مشخص کنید که تا سه نسل قبل از شما که دچار مشکلات قلبی بوده اند در چه سنی آن را تجربه کرده اند. کسب این اطلاعات به متخصص قلب کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید برای شما آزمایش ها ی مناسب را تجویز نماید.

به خاطر داشته باشید افرادی که سابقه بیماری قلبی در خانواده خود دارند نسبت به افرادی که چنین سابقه ای در خانواده ندارند نسبت به مبتلا شدن به بیماری های قلبی مستعد تر می باشند.

البته این مسئله بیانگر این موضوع نیست که افرادی که در خانواده خود شاهد سابقه انواع بیماری های قلبی بوده اند حتما آن ها نیز به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. این افراد می توانند با مراقبت، ورزش، تغذیه سالم از این امر پیشگیری کرده و یا روند آن را کند نماید. روند درمان بیماری قلبی برای بیمارانی که دارای سابقه فامیلی هستند، همانند درمان سایر بیماران می باشد. با این تفاوت که میزان مراقبت در این افراد باید بیشتر باشد.