تلفن : 02177913120

آشنایی با کم خونی در سالمندان

کم خونی زمانی ایجاد می شود که گلبول های قرمز سالم کافی در بدن خود نداشته باشند. گلبول های قرمز اکسیژن را به ماهیچه ها و بافت های شما می رسانند. وقتی این اتفاق نمی افتد، می تواند احساس ضعف و سرگیجه را در شما ایجاد کند. اگر بالای 65 سال سن دارید، به ویژه در معرض خطر ابتلا به کم خونی و عوارض ناشی از کم خونی هستید. کم خونی با تغییرات رژیم غذایی و مکمل ها قابل درمان است.

کم خونی در افراد مسن چگونه متفاوت است؟

افراد بالای 65 سال یکی از گروه های در معرض خطر کم خونی هستند. این امر می تواند مربوط به رژیم غذایی یا بیماری های مزمن باشد. شرایط سلامت مزمن یکی دیگر از عوامل خطر کم خونی است و اکثر افراد بالای 65 سال حداقل یک بیماری مزمن دارند. در واقع، طبق داده‌های سال 2018 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تقریباً 64 درصد از آمریکایی‌های بالای 65 سال دارای دو یا چند بیماری مزمن هستند.

کم خونی اغلب منجر به ضعف و خستگی می شود. وقتی افراد مسن این علائم را داشته باشند، می تواند به کاهش سلامت کلی کمک کند. افراد مبتلا به کم خونی ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشند. این می تواند شرایط سلامت مزمن را بدتر کند و می تواند منجر به از دست دادن تون عضلانی، تعادل و قدرت شود.

علائم کم خونی در افراد مسن

• ضعف
  • تحریک پذیری
    دست و پاهای سرد
  • رنگ پریدگی
  • تپش قلب
  • تنگی نفسدرد قفسه سینه

علت کم خونی در افراد مسن

علل زیادی برای کم خونی در افراد مسن وجود دارد. اغلب، کم خونی نتیجه شرایط مزمن، داروها یا کمبودهای تغذیه ای است.

علل شایع کم خونی عبارتند از:

• برخی داروها، از جمله مهارکننده های ACE و ضد تشنج ها
  • درمان شیمی درمانی
  • زخم ها
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • شرایط تیروئید
  • التهاب معده
  • التهاب روده
  • کمبودهای تغذیه ای

عوامل خطر کم خونی در افراد مسن

افراد مسن به دلیل سن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کم خونی هستند. اما ممکن است عوامل خطر دیگری نیز داشته باشند.

عوامل خطر عبارتند از:

• هر شرایطی که باعث از دست دادن خون مزمن شود
  • سرطان
  • نارسایی کلیه
  • شرایط سلامت مزمن
  • عفونت های اخیر
  • برخی شرایط خود ایمنی
  • وابستگی به الکل
  • مصرف داروهای خاص

درمان کم خونی در افراد مسن

درمان کم خونی به علت اصلی کم خونی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کم خونی ناشی از کمبود مواد مغذی باشد، ممکن است پزشک تغییرات یا مکمل های غذایی را توصیه کند. اگر آمنیا ناشی از زخم باشد، درمان زخم بخشی از درمان کم خونی خواهد بود.

سایر درمان های ممکن عبارتند از:

• تغییر دارو یا دوز دارو
  • انتقال خون
  • درمان های کورتیکواستروئیدی
  • جراحی طحال
  • جراحی برای ترمیم رگ های خونی

آینده افراد مسنی که کم خونی دارند

چشم انداز کم خونی بسته به علت کم خونی و شدت آن متفاوت است. با این حال، اکثر موارد کم خونی را می توان با رژیم غذایی و داروها برطرف یا مدیریت کرد. بهتر است وضعیت خاص خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا متوجه شوید که کم خونی شما چقدر طول می کشد.

تشخیص کم خونی در افراد مسن

کم خونی معمولاً در طی یک جلسه پزشکی تشخیص داده می شود. رایج ترین آزمایش کم خونی، آزمایش خون به نام شمارش کامل خون (CBC) است. این آزمایش گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها را در خون اندازه گیری می کند. می تواند تشخیص کم خونی را تایید کند. در این صورت، ممکن است آزمایش‌های خون اضافی برای کمک به یافتن علت کم‌خونی انجام دهید.

آیا افراد مسن می توانند از کم خونی جلوگیری کنند؟

از آنجایی که کم خونی اغلب به دلیل شرایط سلامتی ایجاد می شود، همیشه نمی توان از آن پیشگیری کرد. با این حال، می توانید اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید بدن شما مواد مغذی کافی دارد. می توانید این کار را با خوردن غذاهای غنی از آهن مانند گوشت، عدس، سبزیجات سبز تیره و لوبیا و همچنین غذاهای سرشار از فولات مانند نان، پاستا، برنج و میوه ها انجام دهید. همچنین دریافت ویتامین B-12 بیشتر از گوشت و محصولات لبنی و ویتامین C از غذاهایی مانند مرکبات، فلفل و خربزه ایده خوبی است.

اگر کم خونی در سالمندان درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که کم خونی درمان نشود، می تواند منجر به مشکلاتی مانند:

• چربی شدید
  • ایگو
  • مسائل مربوط به قلب
  • افزایش خطر مرگ

آیا کم خونی می تواند عود کند؟

بله، کم خونی ممکن است دوباره رخ دهد. با پزشک خود در مورد راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به کم خونی مجدد صحبت کنید.

آیا افراد جوان تر هم به کم خونی مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به کم خونی مبتلا شود. در حالی که سن بالای 65 سال یک عامل خطر است، افراد در هر سنی ممکن است به کم خونی مبتلا شوند.

نکته پایانی

کم خونی در سالمندان می تواند منجر به علائمی مانند خستگی، ضعف و تحریک پذیری شود. اگرچه ممکن است به راحتی این علائم نادیده گرفته شوند، مهم است که آنها را در اسرع وقت تشخیص دهید. عوارض کم خونی می تواند شامل افزایش خطر مرگ باشد، اما درمان می تواند از تلفیقی جلوگیری کند.