تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

علت تپش قلب هنگام ورزش

تپش قلب هنگام ورزش، یا درست قبل یا بعد از ورزش، معمولاً به این دلیل رخ می دهد که ریتم الکتریکی طبیعی قلب (در اثر ورزش) مختل شده است. اگر سیگار می کشید، فشار خون بالا دارید یا از رژیم غذایی نامناسب پیروی می کنید، ممکن است به ویژه در معرض تپش قلب مرتبط با ورزش باشید. در موارد بسیار نادر، تپش قلب پس از ورزش می تواند نشانه ای از فیبریلاسیون دهلیزی، ناهنجاری های ساختاری، بیماری عروق کرونر (CAD) یا میوکاردیت (التهاب قلب) باشد.

اگر تپش قلب همراه با ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس، سبکی شدید سر، یا غش را تجربه کردید – یا تپش قلب دارید و در گذشته حمله قلبی داشته اید – به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید زیرا ممکن است نشانه ای از حمله قلبی قریب الوقوع یا ناگهانی باشد. در غیر این صورت، معمولاً کافی است علائم خود را همراه با فعالیت، آنچه خورده‌اید و وضعیت روحی و روانی خود یادداشت کنید. اگر علائم ادامه یافت، برای ارزیابی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

نکته: مطمئن شوید که این تپش قلب ناشی از ورزش است و نه فقط ضربان قلب بالا ناشی از ورزش

در طول و بعد از ورزش شدید، طبیعی است که ضربان قلب شما افزایش یابد.  می توانید انتظار داشته باشید که ضربان قلب شما در حدود ۷۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان خود در هنگام ورزش با شدت بالا و ۵۰ تا ۷۰ درصد از حداکثر ضربان در هنگام ورزش متوسط باشد. حداکثر ضربان قلب شما تقریباً ۲۲۰ ضربه در دقیقه (bpm) منهای سن شما است.

همچنین طبیعی است که در حین و بعد از فعالیت بدنی شدید، قلب خود را در قفسه سینه، گردن یا سر خود احساس کنید – به خصوص اگر برای مدتی ورزش نکرده باشید. قلب شما سخت کار می کند تا اکسیژن را به اندام ها و ماهیچه های شما برساند. الگوی تنفس عمدی‌تری که در حین تمرین استفاده می‌کنید، باعث می‌شود شما از ضربان قلب خود بیشتر آگاه شوید.

علل شایع تپش قلب قبل، حین یا بعد از ورزش

تپش قلب به دلایل زیادی رخ می دهد، که بسیاری از آنها را می توان با برخی تغییرات کوچک در برنامه روزانه خود معکوس کرد.

فشار:

اگر استرس عاطفی مزمن را تجربه می کنید، ممکن است باعث تپش قلب شود. زمانی را برای مقابله با مسائلی که باعث استرس می شود اختصاص دهید، تمرین تمرکز حواس یا مدیتیشن را شروع کنید و اگر به تنهایی نمی توانید استرس را کاهش دهید به یک درمانگر مراجعه کنید.

کافئین:

الکل و برخی غذاها. مصرف مقادیر زیادی کافئین، الکل، شکر، نمک و برخی غذاها می تواند باعث تپش قلب شود.

سیگار کشیدن:

مصرف نیکوتین خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می دهد. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای قلب خود انجام دهید و همچنین ممکن است تپش قلب را کاهش دهد.

داروهای خاص:

طیف گسترده ای از داروهای تجویزی و بدون نسخه ممکن است باعث تپش قلب شوند، از جمله آنتی بیوتیک ها، قرص های لاغری، داروهای ضد روان پریشی، داروهای استنشاقی آسم، داروهای سرفه و سرماخوردگی، داروهای فشار خون بالا، داروهای ضد قارچ و داروهای تیروئید.

قند خون پایین:

خوردن یک وعده غذایی حاوی کربوهیدرات های سالم حدود دو ساعت قبل از ورزش می تواند به جلوگیری از کاهش قند خون هنگام ورزش کمک کند.
سطوح پایین پتاسیم یا منیزیم. مطمئن شوید که غذاهای غنی از منیزیم و پتاسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و زمانی که به شدت تمرین می کنید، آب نارگیل یا یک نوشیدنی الکترولیت بنوشید.

کم خوابی یا خواب ناکافی:

بزرگسالان هر شب به ۷ تا ۹ ساعت خواب با کیفیت نیاز دارند. خواب کم خطر تپش قلب، فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

فشار خون بالا (فشار خون بالا):

حداقل سالی یک بار فشار خون خود را چک کنید و اگر فشار خون شما بیش از حد بالا است، رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید.

ورزش شدید با حداقل دوره های استراحت:

آهسته شروع کنید و با شروع یک برنامه ورزشی جدید، تمرینات خود را افزایش دهید. برای استراحت کافی بین ست ها زمان بگذارید.

تغییرات هورمونی:

از جمله بارداری، قاعدگی و یائسگی، می تواند باعث تپش قلب شود. توجه داشته باشید که اگر علائم پس از پایان بارداری، دوره قاعدگی و غیره باقی بماند.

علل کمتر شایع – اما جدی تر – علل ریتم غیر طبیعی قلب قبل یا بعد از ورزش

در حالی که کمتر رایج است، ضربان قلب نامنظم مرتبط با ورزش می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

• یک آریتمی، مانند فیبریلاسیون دهلیزی
  • ناهنجاری در یکی از دریچه های قلب
  • بیماری عروق کرونر
  • میوکاردیت

این شرایط را می توان با آزمایش هایی از جمله نوار قلب (ECG یا EKG)، اکوکاردیوگرام، آزمایش خون و موارد دیگر تشخیص داد. اگر مشخص شود که شما یکی از این شرایط را دارید، پزشک یک برنامه درمانی مناسب را برای شما تجویز می کند.

چگونه تشخیص دهیم که آیا آریتمی جدی است یا خیر

تپش قلب همراه با علائم شدید درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه یا غش همیشه باید به عنوان یک اورژانس پزشکی درمان شود. علاوه بر این، تپش قلب اگر قبلاً دچار حمله قلبی شده‌اید می‌تواند یک علامت هشدار قبل از ایست قلبی یا مرگ ناگهانی باشد. فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

اگر تنها علامت شما ضربان قلب نامنظم است:

نبض خود را بعد از ورزش با شمارش تعداد ضربان در ۳۰ ثانیه و ضرب این عدد در دو اندازه گیری کنید. این ضربان قلب شماست.
پس از ورزش، ضربان قلب خود، نوع ورزش، آنچه در چند ساعت گذشته خورده‌اید و نوشیده‌اید، داروهایی که مصرف می‌کنید و سایر علائم را یادداشت کنید. این “ژورنال قلب” ممکن است به شما در شناسایی محرک ها کمک کند و می تواند منبع ارزشمندی برای پزشک شما نیز باشد.

ورزش با آریتمی قلبی

اگر آریتمی قلبی برای شما تشخیص داده شده است، ورزش منظم همچنان بسیار مهم است. اضافه وزن همچنین یک عامل خطر برای آریتمی و بیماری قلبی است و فعال ماندن می تواند به حفظ وزن سالم یا کاهش وزن اضافی کمک کند.

قبل از شروع یک برنامه تمرینی، با پزشک خود در مورد مناسب ترین نوع فعالیت بدنی صحبت کنید و برنامه ای ارائه دهید که به شما امکان می دهد رژیم تمرینی خود را به تدریج افزایش دهید. به طور کلی، کاردیو و یوگا ایمن‌تر از وزنه‌برداری هستند که فشار مضاعفی بر قلب وارد می‌کند. قبل از سفر یا تمرین در ارتفاعات از پزشک خود تأیید کنید.

تپش قلب هنگام ورزش – معمولاً خوش خیم است اما در صورت تداوم علائم به پزشک مراجعه کنید
احساس تپش قلب، تپش، بال زدن یا پرش کردن ضربان بعد از ورزش یک تجربه بسیار رایج است. اغلب، می‌توان آن را در مواردی مانند مصرف بیش از حد کافئین، داروها یا محرومیت از خواب ردیابی کرد. در موارد دیگر، ممکن است نشان دهنده مشکل قلبی باشد.

اگر تپش قلب همراه با علائم شدید قلبی را در هر زمانی از روز یا شب تجربه کردید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. در غیر این صورت، دفترچه ای داشته باشید که شامل ضربان قلب و سایر عوامل مرتبط باشد. این ممکن است به شما کمک کند محرک‌هایی را که می‌توانید به آنها رسیدگی کنید، کشف کنید و همچنین اطلاعات بیشتری را برای کمک به پزشکتان در یافتن آنچه در حال وقوع است ارائه می‌دهد.

یک نظر

• Horia گفت:

سلام من دیروز به ورزش رفتم بعد از مدت طولانی در همان جریان بسیار سرم فشار آمد اما این دو روز شد قلبم و قفس سینه ام خیلی درد دارد آیا نارمل است؟