تاثیر کم آبی بدن بر سلامت قلب!

در ماه های گرم تابستان و یا فصولی که از بخاری در منزل استفاده می کنید، مهم است که هیدراته بمانید. ولی باید مراقب میزان مصرف نوشیدنی خود نیز باشید تا از تجمع مایعات جلوگیری کنید.

تشنگی یک عملکرد طبیعی بدن برای کمک به حفظ تعادل مایعات است. احساس تشنگی می تواند ناشی از محدودیت مایعات باشد، که بخشی از مدیریت خودمراقبتی برای نارسایی قلبی است. در واقع، خود سندرم نارسایی قلبی و درمان آن نیز به پاسخ تشنگی کمک می کند. به عبارت دیگر، احساس تشنگی در هنگام نارسایی قلبی طبیعی است.

کم آبی بدن باعث می شود که قلب برای پمپاژ خون بیشتر کار کند. این امر می تواند باعث تندتر شدن ضربان قلب، ضربان قلب نامنظم یا حتی تپش قلب شود. علاوه بر این، کم آبی خون را غلیظ تر می کند و دیواره رگ های خونی را منقبض می کند. همچنین کم آبی می تواند باعث فشار خون بالا شود و در نتیجه فشار بیشتری به قلب وارد شود.

مقدار مناسبی از مایعات بنوشید

وقتی نارسایی قلبی شما خیلی بد نیست، ممکن است پزشک شما را در محدودیت مایعات قرار ندهد. با بدتر شدن نارسایی قلبی، پزشک ممکن است مایعات شما را به ۶-۹ فنجان (۱٫۵-۲ لیتر) در روز محدود کند. داشتن سایر شرایط مانند بیماری کلیوی نیز ممکن است در تصمیم آنها موثر باشد.

بیشتر هیدراتاسیون شما باید از آب باشد (نوشیدنی های دیگر را مصرف نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد، زیرا بسیاری از نوشیدنی ها دارای سدیم و قند اضافه هستند).

نمونه های دیگر از مایعات عبارتند از:

• آب گازدار (بدون افزودن سدیم یا شکر)
  • شیر
  • سوپ و آبگوشت
  • شربت
  • بستنی
  • ماست منجمد
  • دسرهای ژلاتینی (Jell-O)
  • چای و قهوه (کافئین را محدود کنید)
  • نوشابه (تعداد محدود)

چگونه تشنگی را کنترل کنیم؟

نارسایی قلبی می تواند احساس تشنگی ایجاد کند. مصرف غذاها و نوشیدنی های شور را محدود کنید. نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای یا نوشابه را محدود کنید. به جای آن نوشیدنی های بدون کافئین مانند آب، شیر یا آبمیوه را میل کنید. فراموش نکنید که کل مایعات مصرفی خود را مدیریت کنید.

وقتی احساس تشنگی می کنید:

• آدامس بجوید
  • آب نبات سفت بدون قند بمکید
  • لیموترش بمکید
  • بخور نعناع داشته باشید
  • میوه هایی مانند انگور یا توت فرنگی بخورید
  • دهان خود را بشویید یا از سواب های خوراکی استفاده کنید

علائم کم آبی بدن

کم آبی با تشنگی متفاوت است. در صورت داشتن علائم زیر ممکن است دچار کم آبی شده باشید:

• ضعف در عضلات شما
  • ادرار تیره
  • خشکی دهان یا پوست
  • ضربان قلب سریع
  • دفع ادرار کمتر یا با حجم کم
  • بی حالی

کاهش رطوبت منزل و آب بدن

استفاده از پکیج به صورت غیر مستقیم بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارد. پکیج موجب کاهش رطوبت منزل و آب بدن می‌شود که این موضوع موجب ایجاد اختلال در گردش خون و افزایش غلظت آن می‌شود و در نتیجه آن، افراد به علائم تنگی نفس مبتلا می‌شوند. به دنبال کاهش رطوبت منزل، مخاط بدن خشک شده و تبادل اکسیژن دچار مشکل می شود بنابراین، بدن آب بیشتری را از دست می‌دهد که این مساله به خصوص در افرادی که زمینه بیماری‌های قلبی دارند تبعات شدیدتری دارد.

اختلال در گردش خون

کاهش آب بدن منجر به بروز مشکل در جریان خون می‌شود که این موضوع افرادی را که دچار نارسایی قلبی، مشکلات دریچه قلبی و بیماری‌های عروقی هستند با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد. کم شدن رطوبت منزل ممکن است این افراد را دچار علائم زیر کند:

• تاری دید
  • تپش قلب
  • ضغف و بی حالی

بروز این علائم در افرادی که دچار مشکلات نارسایی قلبی و دریچه ای باشند، بسیار شدید و چشم گیراست، زیرا میزان حجم خون در این افراد بسیار حایز اهمیت است. کاهش رطوبت منزل وآب بدن برای آن دسته افرادی که به بیماری های قلبی و ریوی (CUPD)، فشار خون بالا، قلب راست مبتلا هستند بسیار خطرناک است و آنها را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

به بیمارانی که مشکلات قلبی و ریوی دارند توصیه می‌ شود در مناطق مرطوب مانند شمال کشور زندگی کنند تا علائم بیماری کاهش پیدا کند، زیرا وقتی رطوبت کم شود علائم بیماری در این بیماران شدت می‌یابد.