تشخیص و درمان کُندی ضربان قلب!

برای تشخیص برادی کاردی یا کُندی ضربان قلب معمولا متخصص قلب و عروق یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می دهد. او ممکن است سوالاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی شما بپرسد.

پزشک همچنین آزمایشاتی را برای بررسی ضربان قلب و بررسی اینکه آیا مشکل قلبی دارید که می تواند باعث برادی کاردی شود، توصیه کند. آزمایش خون ممکن است برای بررسی سایر شرایطی که می توانند باعث کندی ضربان قلب شوند، مانند انجام شود:

• کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) یا عدم تعادل الکترولیت

تست کندی ضربان قلب

نوار قلب (ECG یا EKG) آزمایش اصلی است که برای تشخیص برادی کاردی استفاده می شود. ECG فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. تکه های چسبنده (الکترود) روی قفسه سینه و گاهی اوقات بازوها و پاها قرار می گیرند. سیم ها الکترودها را به یک کامپیوتر متصل می کنند که نتایج را نمایش می دهد. نوار قلب ECG می تواند نشان دهد که آیا قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا اصلاً ضربان ندارد.

هولتر ضربان قلب

اگر در طول تست نوار قلب ECG ضربان قلب عادی باشد پزشک برای تشخیص بهتر یک دستگاه ECG قابل حمل را توصیه کند. دستگاه های ECG قابل حمل عبارتند از:

مانیتور هولتر این دستگاه که در جیب حمل می شود یا روی کمربند یا بند شانه بسته می شود، فعالیت قلب را به طور مداوم به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر ثبت می کند.
ضبط کننده رویداد. این دستگاه شبیه مانیتور هولتر است، اما تنها در زمان‌های مشخصی و هر بار چند دقیقه ضبط می‌کند. این دستگاه بیشتر از مانیتور هولتر پوشیده می شود، معمولاً ۳۰ روز. معمولاً وقتی علائم را احساس می کنید دکمه ای را فشار می دهید. برخی از دستگاه ها هنگامی که ضربان قلب نامنظم تشخیص داده شود، به طور خودکار ضبط می کنند.

نوار قلب ECG ممکن است همراه با سایر آزمایش‌ها انجام شود تا بفهمیم برادی کاردی چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد. این تست ها عبارتند از:

تست تیلت قلب

این آزمایش به پزشک کمک می کند تا بفهمد چگونه کندی ضربان قلب باعث غش می شود. همانطور که روی یک میز خاص دراز کشیده اید، میز به گونه ای کج می شود که انگار ایستاده اید. آزمایش شیب انجام می شود تا مشخص شود آیا تغییر موقعیت باعث غش می شود یا خیر.

تست ورزش استرس

نوار قلب ECG ممکن است برای نظارت بر فعالیت قلب شما در حین دوچرخه‌سواری ثابت یا راه رفتن روی تردمیل انجام شود. اگر در ورزش کردن مشکل دارید، ممکن است دارویی برای تحریک قلب به روشی مشابه ورزش تجویز شود. اگر پزشک فکر می کند که مکث های مکرر در تنفس در طول خواب (آپنه انسدادی خواب) باعث برادی کاردی می شود، ممکن است یک مطالعه خواب توصیه شود.

درمان کندی قلب

درمان برادی کاردی به شدت علائم و علت کندی ضربان قلب بستگی دارد. اگر علائمی ندارید، ممکن است نیازی به درمان نباشد. درمان برادی کاردی ممکن است شامل تغییر سبک زندگی، تغییر دارو یا یک دستگاه کاشته شده به نام ضربان ساز باشد. اگر یک مشکل اساسی سلامتی، مانند بیماری تیروئید یا آپنه خواب، باعث کندی ضربان قلب شود، درمان آن وضعیت ممکن است برادی کاردی را اصلاح کند.

داروی کندی ضربان قلب

بسیاری از داروها، از جمله داروهایی که برای درمان سایر بیماری های قلبی استفاده می شوند، می توانند باعث برادی کاردی شوند. همیشه به پزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهایی که بدون نسخه خریداری می شوند، اطلاع دهید. اگر دارویی که مصرف می کنید باعث برادی کاردی می شود، پزشک ممکن است دوز کمتر یا داروی دیگری را توصیه کند.

هنگامی که درمان های دیگر ممکن نیست و علائم برادی کاردی شدید است، دستگاهی به نام ضربان ساز برای کنترل ریتم قلب ضروری است. ضربان سازها فقط در صورت نیاز کار می کنند. وقتی قلب خیلی آهسته می‌زند، ضربان‌ساز سیگنال‌های الکتریکی را به قلب می‌فرستد تا ضربان را تسریع کند.

کاشت ضربان ساز نیاز به یک روش جراحی دارد. یک یا چند سیم در ورید اصلی زیر یا نزدیک استخوان ترقوه وارد شده و با استفاده از اشعه ایکس به عنوان راهنما به قلب هدایت می شوند. یک سر هر سیم در ناحیه مناسب قلب محکم می شود، در حالی که سر دیگر به دستگاهی (مولد پالس) که در زیر پوست در زیر استخوان ترقوه کاشته شده است، متصل می شود. ضربان ساز بدون سرب کوچکتر است و معمولاً برای کاشت دستگاه نیاز به جراحی کمتر تهاجمی دارد.