علائم کاهش برون ده قلبی چیست؟

کاهش برون ده قلبی زمانی است که قلب دیگر نمی تواند اکسیژن کافی برای پاسخگویی به نیازهای بدن شما پمپ کند. ضربان قلب سریع یکی از علائم رایج کاهش برون ده قلبی است، اما علائم و نشانه های دیگری نیز وجود دارد. قلب مسئول پمپاژ خون اکسیژن دار به تمام بافت ها و اندام های بدن است. مقدار خونی که قلب می تواند در یک دقیقه پمپ کند، «برون ده قلبی» نامیده می شود.

مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن در طول دوره های فعالیت بدنی افزایش می یابد. یک قلب سالم می تواند مقدار خونی که پمپاژ می کند را برای پاسخگویی به نیازهای فعالیت شما تنظیم کند.

کاهش برون ده قلبی زمانی است که قلب شما نمی تواند خون کافی را برای رفع نیازهای بدن پمپ کند. می تواند به عنوان یک عارضه جانبی جراحی قلب یا یک عارضه بیماری قلبی ایجاد شود. کاهش برون ده قلبی از نظر پزشکی به عنوان سندرم برون ده قلبی کم شناخته می شود. این مطلب نگاهی دقیق تر به علائم معمول کاهش برون ده قلبی و همچنین نحوه تشخیص و مدیریت آن خواهد داشت.

برون ده قلبی چیست؟

برون ده قلبی، اندازه گیری میزان خونی است که قلب می تواند در یک زمان معین پمپاژ کند. معمولاً در لیتر (L) در دقیقه (دقیقه) اندازه گیری می شود. گاهی اوقات برون ده قلبی شما نسبت به سطح بدن در متر مربع (m2) اندازه گیری می شود. متخصصان پزشکی سطح بدن شما را از روی قد و وزن شما تخمین می زنند.

برون ده قلبی شما تحت تأثیر دو عامل است:

حجم ضربه ای: حجم ضربه ای مقدار خونی است که قلب شما با هر ضربان پمپاژ می کند.
ضربان قلب: ضربان قلب تعداد ضربان قلب شما در دقیقه است.

میزان اکسیژن مورد نیاز بدن زمانی که فعالیت بدنی دارید افزایش می یابد. یک قلب سالم می تواند این تقاضای افزایش یافته را با افزایش برون ده قلبی خود برآورده کند. کاهش برون ده قلبی حالتی است که در آن قلب شما دیگر نمی تواند اکسیژن کافی برای پاسخگویی به نیازهای بدن شما پمپ کند.

کاهش برون ده قلبی چگونه اندازه گیری می شود؟

برون ده قلبی با استفاده از شاخص قلبی اندازه گیری می شود. میانگین شاخص قلبی بین ۲.۵ تا ۴.۲ L/min/m2 است. رایج ترین تعریف کاهش برون ده قلبی با شاخص قلبی کمتر از ۲.۲ L/min/m2 با علائم و نشانه هایی مانند:

• گیجی یا لکه دار شدن پوست، که نشان دهنده کمبود جریان خون در اندام های شما است
  • فشار خون سیستولیک زیر ۹۰ میلی متر جیوه (بالاترین عدد در فشار خون شما)
  • عدم وجود علائم هیپوولمی (کاهش حجم خون در اثر از دست دادن مایعات).

چگونه بفهمیم که برون ده قلبی کاهش یافته است؟

اگر قلب نتواند خون کافی را به اندام‌ها و بافت‌ها پمپاژ کند، معمولاً برای رساندن اکسیژن بیشتر به سرعت می‌تپد. برون ده قلبی پایین که منجر به خون رسانی ضعیف به اندام ها می شود، «شوک قلبی» نامیده می شود.

سایر علائم و نشانه‌های منبع مطمئن کاهش برون ده قلبی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
  • فشار خون پایین
  • نبض ضعیف
  • اندام خنک
  • کاهش خروجی ادرار
  • تغییر وضعیت ذهنی مانند سردرگمی
  • آریتمی
  • درد قفسه سینه
  • تورم در پاها، پاها یا مچ پا (ادم)

آزمایشات آزمایشگاهی کاهش برون ده قلبی ممکن است نشان دهد:

• تجمع اسید در بدن شما از نارسایی کلیه (اسیدوز متابولیک)
  • افزایش سطح لاکتات (هیپرلاکتاتمی)
  • افزایش آنزیم های قلب

شدت علائم بستگی به میزان کمی اکسیژن دریافتی بافت های شما دارد. موارد شدید ممکن است منجر به نارسایی اندام و مرگ شود.

اگر برون ده قلبی شما کاهش یافته است به چه معناست؟

کاهش برون ده قلبی به این معنی است که مشکلی با قلب خود دارید که از پمپاژ کافی خون به ریه ها و بقیه بدن جلوگیری می کند. این حالت ممکن است ناشی از خطر جراحی یا عارضه یک بیماری زمینه ای باشد.

کاهش برون ده قلبی پس از اعمال جراحی مانند:

• ترمیم ناهنجاری های مادرزادی قلب
  • جراحی دریچه
  • بای پس قلب

عوامل خطر برای ایجاد سندرم برون ده قلبی پایین پس از جراحی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• افزایش سن (سالمندان)
  • اختلال عملکرد بطن چپ (نقص یا آسیب) قبل از جراحی
  • تحت عمل جراحی اورژانسی قرار می گیرند
  • ایجاد هیپوترمی در طی بای پس قلبی ریوی
  • استفاده از داروهای محافظت کننده قلب (به عنوان مثال، بتا بلوکرها) در طول جراحی
  • مقادیر غیر طبیعی در آزمایش اکوکاردیوگرافی
  • برون ده قلبی پایین می تواند ساعت ها پس از جراحی ایجاد شود و زمانی که این اتفاق می افتد، ممکن است خطر عوارض و مرگ افزایش یابد.

شرایطی که می تواند به نارسایی قلبی کمک کند و منجر به کاهش برون ده قلبی شود عبارتند از:

• بیماری عروق کرونر
  • بی نظمی های مادرزادی قلب
  • حمله قلبی
  • نارسایی احتقانی قلب
  • شوکه شدن
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
  • بیماری های ژنتیکی
  • مایع اطراف قلب شما (افیوژن پریکارد)
  • انسداد عروق خونی (آمبولی)
  • تجمع خون یا مایع در کیسه بین قلب و عضلات قلب شما (تامپوناد)

کاهش برون ده قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

برون ده قلبی پایین توسط متخصصان قلب تشخیص داده می شود که می توانند ترکیبی از علائم، یافته های معاینه فیزیکی و نتایج آزمایش های آزمایشگاهی را تشخیص دهند. متخصصان قلب در تشخیص و درمان بیماری های قلبی تخصص دارند و همچنین می توانند نقش مهمی در مدیریت این بیماری ها داشته باشند.

اندازه‌گیری‌های حیاتی مختلف در افراد با برون ده قلبی پایین و شوک قلبی ردیابی می‌شود. این اندازه گیری ها عبارتند از:

• فشار خون
  • ضربان قلب
  • فشار ورید مرکزی (اندازه گیری فشار در ورید اصلی قفسه سینه شما)
  • اشباع اکسیژن
  • خروجی ادرار
  • آزمایش خون برای اندازه گیری سطح لاکتات

آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری‌های قلبی که می‌توانند باعث کاهش برون ده قلبی شوند، استفاده می‌شوند:

• اکوکاردیوگرافی (یا سونوگرافی قلب)
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • نوار قلب
  • کاتتریزاسیون قلبی
  • آزمایشات آزمایشگاهی مانند شمارش کامل خون و سایر آزمایشات شیمیایی خون

کاهش برون ده قلبی چگونه مدیریت می شود؟

درمان شامل رسیدگی به مشکل زمینه ای قلبی است که باعث کاهش برون ده قلبی می شود. این ممکن است شامل اکسیژن مکمل یا انواع مختلف داروها باشد. ممکن است موارد زیر را دریافت کنید:

• اکسیژن مکمل برای کمک به حفظ سطح مناسب اکسیژن در خون
  • داروهای اینوتروپیک برای بهبود انقباض قلب
  • داروهای وازوپرسور برای کمک به حفظ فشار خون
  • داروهای گشادکننده عروق برای کمک به شل شدن عروق خونی
  • پشتیبانی مکانیکی از طریق دستگاه هایی مانند دستگاه کمکی بطن چپ

نکته پایانی

کاهش برون ده قلبی حالتی است که در آن قلب خون کافی برای تامین اکسیژن کافی اندام ها و بافت های شما را پمپاژ نمی کند. این امر می تواند خطر جراحی قلب یا عارضه بیماری قلبی باشد.

کاهش برون ده قلبی می تواند منجر به ضربان قلب سریع شود، زیرا قلب برای پمپاژ خون بیشتر سخت کار می کند. برخی از علائم دیگر می تواند شامل فشار خون پایین، گیجی، سردی اندام ها و خستگی باشد.