چه افرادی نیاز به تست ورزش قلب دارند؟

تست استرس که تست ورزش قلب نیز نامیده می شود، نحوه عملکرد قلب را در حین فعالیت بدنی نشان می دهد. از آنجایی که ورزش باعث می‌شود قلب قوی‌تر و سریع‌تر پمپاژ کند، متخصص قلب و عروق با تست ورزش می‌تواند مشکلات مربوط به جریان خون در قلب را تشخیص دهد. تست ورزش معمولاً شامل راه رفتن روی تردمیل یا دوچرخه‌ ثابت است در حالی که ضربان قلب، فشار خون و تنفس فرد کنترل می‌شود.

هدف از تست ورزش

اگر علائم بیماری عروق کرونر یا ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) دارید، پزشک ممکن است  تست ورزش را توصیه کند. تست ورزش مشخص می کند، وقتی قلب تحت استرس فعالیت بدنی قرار داشته باشد به چه صورت عمل خواهد کرد. هنگامی که ورزش می کنیم، قلب ما مشغول پمپاژ قوی تر و سریع تر می شود تا خون و اکسیژن را به سراسر بدن برساند. تشخیص بعضی بیماری های قلبی هنگام کار کردن شدید قلب، راحت تر است چون در حالت استراحت احتمال دارد قلب ظاهراً عملکرد عادی داشته باشد.

بعد از نصب دستبند فشار خون و نوار قلب برای بیمار هنگام تمرین روی تردمیل یا دوچرخه ثابت، پزشک می تواند موارد زیر را بررسی کند:

• ضربان قلب
  • فشار خون
  • تنفس
  • میزان تلاش

همه افراد نیاز به انجام تست ورزش ندارند.

تست ورزش معمولاً برای تشخیص بیماری قلبی یا نظارت بر بیماری قلبی استفاده می شود.

برای مثال، پزشک این تست را در موارد زیر تجویز می کند:

• اگر شخص دچار علائمی مثل درد قفسه سینه یا تنگی نفس باشد که احتمالاً نشانه بیماری قلبی هستند.
  • اگر شخص دارای ضربان قلب نامنظم باشد.
  • برای تعیین برنامه ورزشی ایمن برای بیماران در حال بهبود بعد از جراحی قلب
  • برای تعیین میزان تاثیر درمان های دریافتی برای بیماری قلبی

در تست ورزش قلب چه بیماری هایی تشخیص داده می شود؟

بیماری عروق کرونر

شریان‌های کرونر، رگ‌های خونی اصلی هستند که خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب را تامین می‌کنند. بیماری عروق کرونر زمانی ایجاد می شود که این شریان ها آسیب ببینند یا بیمار شوند – معمولاً به دلیل تجمع رسوبات حاوی کلسترول و سایر مواد (پلاک).

مشکلات ریتم قلب (آریتمی)

آریتمی های قلبی زمانی رخ می دهد که سیگنال های الکتریکی هماهنگ کننده ضربان قلب به درستی کار نکنند. آریتمی می تواند باعث شود که قلب خیلی سریع یا خیلی آهسته و نامنظم بزند.

درمان اختلالات قلبی.

اگر قبلاً بیماری قلبی برای فرد تشخیص داده شده است، یک تست استرس ورزشی می تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا درمان فعلی مؤثر است یا خیر. نتایج آزمایش همچنین به پزشک کمک می کند تا بهترین درمان را برای فرد انتخاب کند.

قبل جراحی قلب

پزشک ممکن است از تست ورزش استفاده کند تا بداند چه زمانی می‌توانید با خیال راحت عمل جراحی انجام دهید، مانند تعویض دریچه یا پیوند قلب.

اگر تست استرس ورزشی علت علائم و نشانه‌های بیماری را مشخص نکند، پزشک ممکن است تست ورزش را همراه با تصویربرداری مانند تست استرس هسته‌ای یا تست استرس با اکوکاردیوگرام را توصیه کند.

خطرات تست ورزش قلب

تست استرس به طور کلی بی خطر است و عوارض آن نادر است. اما عوارض احتمالی تست استرس ورزشی عبارتند از:

فشار خون پایین.

فشار خون ممکن است در حین ورزش یا بلافاصله پس از آن کاهش یابد و احتمالاً باعث سرگیجه یا ضعف در شما شود. پس از توقف ورزش، مشکل باید برطرف شود.

ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی).

آریتمی هایی که در طول تست استرس ورزشی رخ می دهند معمولاً بلافاصله پس از توقف ورزش از بین می روند.

حمله قلبی (سکته قلبی).

اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است تست استرس ورزشی باعث حمله قلبی شود.

قبل از تست ورزش

پزشک در مورد سابقه پزشکی فرد و اینکه چند وقت یکبار و در چه سطحی ورزش کرده است، سوالاتی می پرسد. این سوالات به تعیین میزان تمرین مناسب برای فرد در طول تست ورزش کمک می کند. پزشک همچنین به قلب و ریه های فرد برای هر گونه مشکل سلامتی که ممکن است بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد، گوش می دهد.

در طول تست ورزش قلب

یک پرستار یا تکنسین تکه های چسبنده (الکترود) را روی سینه، پاها و بازوهای فرد قرار می دهد. ممکن است موهای بدن برای کمک به چسبیدن آنها تراشیده شود. سیم‌ها، حسگرها را به رایانه متصل می‌کنند که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. یک کاف روی بازوی فرد فشار خون او را در طول آزمایش چک می کند. ممکن است از فرد خواسته شود که در طول آزمایش در یک لوله تنفس کند تا نشان دهد که در طول ورزش چقدر می تواند نفس بکشد. احتمالاً روی تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش می‌کنید و به آرامی شروع می‌کنید. همانطور که آزمون ادامه دارد

تا زمانی که ضربان قلب فرد به سطح مورد نظر برسد یا تا زمانی که علائم و نشانه هایی داشته باشید که اجازه ادامه دادن به شما را نمی دهند به ورزش ادامه می دهید. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد قفسه سینه متوسط ​​تا شدید
  • تنگی نفس شدید
  • فشار خون بالا یا پایین غیر طبیعی
    ریتم غیر طبیعی قلب
  • تغییرات خاصی در نوار قلب شما

اگر نمی توانید در طول تست، ورزش کنید، دارویی از طریق IV به شما داده می شود که جریان خون را به قلب شما افزایش می دهد. ممکن است احساس گرگرفتگی یا تنگی نفس کنید، درست مانند زمانی که ورزش می‌کردید. ممکن است دچار سردرد شوید.  پزشک در طول تست ورزش، کنار فرد حضور دارد. هر زمان که خیلی ناراحت شدید، ممکن است آزمایش را متوقف کنید. پزشک فعالیت قلب را زیر نظر خواهد گرفت و در صورت وجود هرگونه نگرانی، آزمایش را متوقف می کند.

بعد از تست ورزش

بعد از اینکه ورزش را متوقف کردید، ممکن است از شما خواسته شود چند ثانیه ثابت بایستید و سپس برای مدتی دراز بکشید و مانیتورها در جای خود قرار بگیرند. با بازگشت ضربان قلب و تنفس به حالت عادی، پزشک می‌تواند مراقب هرگونه مشکلی باشد. هنگامی که تست استرس ورزشی کامل شد، ممکن است به فعالیت های عادی خود بازگردید، مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد.

نتیجه تست ورزش

اگر اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول تست استرس ورزشی نشان می‌دهد که عملکرد قلب شما طبیعی است، ممکن است نیازی به آزمایش‌های بیشتری نداشته باشید. با این حال، اگر نتایج نرمال باشد و علائم همچنان بدتر شود، ممکن است پزشک یک تست استرس هسته ای را توصیه کند که شامل اکوکاردیوگرام قبل و بعد از ورزش یا مصرف دارو برای افزایش جریان خون به قلب باشد. این آزمایش ها دقیق تر هستند و اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد قلب ارائه می دهند.

اگر نتایج تست استرس حاکی از آن است که ممکن است بیماری عروق کرونر داشته باشید یا آریتمی نشان دهید، پزشک از این اطلاعات برای تهیه یک برنامه درمانی استفاده خواهد کرد. ممکن است نیاز به آزمایشات اضافی مانند آنژیوگرافی عروق کرونر داشته باشید.

اگر تست ورزش برای کمک به تعیین درمان بیماری قلبی انجام داده اید، پزشک از نتایج آن برای برنامه ریزی یا تغییر درمان استفاده خواهد کرد.