درد قفسه سینه غیر قلبی چیست؟

درد قفسه سینه غیر قلبی یک درد مزمن است که این طور به نظر می رسد منشاء آن در قلب است، اما اینطور نیست. این درد در واقع در مری است که درست کنار قلب قرار دارد. اگر به مداوم درد قفسه سینه غیرقلبی دارید و پزشک متخصص قلب، علل قلبی را رد کرده‌ است، ممکن است درد قفسه سینه غیر قلبی برای شما تشخیص داده شود.

درد سینه غیر قلبی

درد قفسه سینه غیر قلبی به عنوان درد مکرر در قفسه سینه – به طور معمول، پشت استخوان سینه و نزدیک قلب – که به قلب مربوط نمی شود، تعریف می شود. در بیشتر افراد، درد غیرقلبی قفسه سینه به مشکل مری آنها مربوط می شود که اغلب بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است.

• استرس
  • اضطراب
  • افسردگی

سه عاملی هستند که می توانند به صورت درد مزمن قفسه سینه ظاهر شود. سایر شرایط می توانند باعث درد کوتاه مدت و حاد قفسه سینه شوند، از جمله مشکلات ریوی و آسیب های اسکلتی عضلانی. اما درد قفسه سینه غیر قلبی (NCCP) به عنوان یک بیماری مزمن تشخیص داده می شود.

علائم درد سینه غیر قلبی

درد قفسه سینه غیر قلبی اغلب به عنوان احساسی مانند آنژین، درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی توصیف می شود. مانند فشردن یا فشار دردناک در قفسه سینه، یا مانند فشار یا سنگینی، به ویژه در پشت جناغ احساس می شود.

ممکن است درد را در سمت راست یا سمت چپ یا در وسط سینه احساس کنید. گاهی اوقات حتی درد به گردن و بازوی چپ یا پشت می رسد. ممکن است متوجه شوید که بعد از غذا خوردن رخ می دهد یا با سوزش سر دل، احساس سوزش در قفسه سینه همراه است. می تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.

چرا درد در مری شبیه درد قلب است؟

در داخل حفره قفسه سینه (قفسه سینه)، مری در واقع درست در کنار قلب قرار می گیرد. همان اعصاب حسی سیگنال های درد را از هر دو اندام به مغز ارسال می کند. تمایز بین این دو تنها بر اساس علائم ممکن است دشوار باشد. اگر علائم دیگری از رفلاکس مری دارید، مانند برگشت مایع معده از طریق مری، می تواند یک سرنخ باشد. سایر اختلالات مری، مانند اسپاسم عضلانی یا حساسیت احشایی، ممکن است دشوارتر باشد.

درد قفسه سینه غیر قلبی چقدر شایع است؟

درد قفسه سینه غیرقلبی تا ۲۵ درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، بین ۵۰ تا ۷۵ درصد موارد درد قفسه سینه که به اتاق های اورژانس مراجعه می کنند، بدون تشخیص قلبی مرخص می شوند. این موارد به عنوان غیر قابل توضیح، به عنوان استرس یا اضطراب ناشی از یا به عنوان NCCP طبقه بندی می شوند.

چگونه بفهمم درد قفسه سینه من جدی است؟

ممکن است نتوانید تفاوت بین حمله قلبی و درد قفسه سینه غیر قلبی را تشخیص دهید. به همین دلیل، همیشه باید درد قفسه سینه را جدی بگیرید. اگر ناگهانی یا جدید بود و بیش از پنج دقیقه طول کشید، به اورژانس مراجعه کنید. اگر بعد از چند دقیقه از بین برود، ممکن است اورژانسی نباشد، اما همچنان باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد. درد قفسه سینه غیر قلبی، هر علتی که باشد، همیشه می تواند دوباره رخ دهد و در نهایت کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم و علل درد قفسه سینه

درد قفسه سینه غیرقلبی در افرادی که اضافه وزن دارند، سیگار می‌کشند یا مضطرب هستند شایع‌تر است. افرادی که فاکتورهای خطر خاصی دارند بیشتر احتمال دارد درد قفسه سینه غیر قلبی را تجربه می کنند.

شایع ترین علل درد قفسه سینه غیر قلبی چیست؟

درد قفسه سینه غیر قلبی بیشتر به مشکل مری مربوط می شود، “لوله بلع” که دهان را به معده متصل می کند. چندین اختلال مختلف مری وجود دارد که می تواند باعث درد غیر قلبی قفسه سینه شود، از جمله:

بیماری ریفلاکس معده (GERD

این مشکل به عنوان ریفلاکس مزمن اسید شناخته می شود، این شایع ترین علت درد قفسه سینه غیر قلبی است که ۵۰٪ تا ۶۰٪ موارد را تشکیل می دهد.

• اسپاسم عضلات مری
  • انقباضات غیرطبیعی
  • فشردن مری

آشالازی

این یک اختلال نادر است که در آن اسفنکتر تحتانی مری شما شل نمی شود و باز نمی شود تا غذا وارد معده شما شود و باعث می شود که غذا به مری شما برگردد.
حساسیت بیش از حد مری این یک اختلال حسی است که در آن عضلات، اعصاب و گیرنده های دیواره مری شما بیش از حد حساس هستند. افراد مبتلا به این بیماری تنش طبیعی، تغییرات فشار و محتویات اسید را به عنوان دردناک تجربه می کنند.

التهاب مری

این موضوع می تواند ناشی از پاسخ ایمنی به عفونت یا آلرژی غذایی (ازوفاژیت ائوزینوفیلیک) یا بیماری زخم پپتیک باشد.

بافت غیر طبیعی مری

این مشکل باعث ایجاد انقباضاتی مانند حلقه ها و تارها می شود. هنگامی که پزشکان نمی توانند علت را تعیین کنند اما سایر عوامل احتمالی را رد کرده اند، “درد عملکردی قفسه سینه با منشاء احتمالی مری” را تشخیص می دهند.

چه مشکلات دیگری می تواند باعث درد غیر قلبی قفسه سینه شود؟

برخی از علل کمتر شایع درد قفسه سینه غیر قلبی عبارتند از:

• مشکلات عضلانی یا استخوانی در قفسه سینه، دیواره قفسه سینه یا ستون فقرات (کمر).
  • بیماری های مزمن ریه، از جمله بیماری های پلور، بافتی که ریه های شما را می پوشاند.
  • مشکلات معده، مانند زخم معده.
  • مشکلات روانی، از جمله اختلالات درد، استرس، اضطراب و افسردگی.

درد قفسه سینه غیر قلبی علائم دیگری دارد؟

افراد مبتلا به درد قفسه سینه غیر قلبی معمولا علائم دیگری از GERD از جمله سوزش سر دل و ریفلاکس اسید را دارند. آنها همچنین شیوع بیشتری از سایر شکایات گوارشی (GI) از جمله گلودرد، نارسایی و مشکل در بلع را گزارش کردند. تا ۸۰ درصد از کسانی که درد قفسه سینه غیر قلبی عملکردی دارند، سایر اختلالات عملکردی دستگاه گوارش را بدون توضیح واضح گزارش می کنند، به ویژه IBS (27٪) و نفخ عملکردی شکم (۲۲٪).

برای برخی افراد، درد قفسه سینه غیر قلبی با علائم روانی مانند استرس، اضطراب و افسردگی همراه است. در واقع، تلاقی قابل توجهی بین علائم روانی و علائم حساسیت مری و همچنین سوزش سر دل وجود دارد. استرس روانی می تواند علائم گوارشی را تحریک کند و بالعکس. پزشکان حدس می زنند که این به دلیل اختلال در ارتباط روده و مغز است.

چه عوامل خطری با درد قفسه سینه غیر قلبی مرتبط است؟

• استعمال دخانیات یا مواد مخدر
  • اضطراب

تشخیص درد قفسه سینه غیر قلبی

اگر درد قفسه سینه را تجربه کردید، باید به اورژانس مراجعه کنید. در بدو ورود، یک معاینه فیزیکی کامل دریافت خواهید کرد که تمام علائم حیاتی از جمله فشار خون و ضربان قلب را اندازه گیری می کند. سپس از نظر حمله قلبی یا بیماری قلبی غربالگری خواهید شد. آزمایش‌ها شامل الکتروکاردیوگرام (EKG) – یک آزمایش غیرتهاجمی که فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کند – و آزمایش‌های خون است. قلب پروتئین های خاصی را هنگام حمله قلبی آزاد می کند که در آزمایش خون نشان داده می شود. تنها زمانی که عوامل قلبی رد شده باشند، درد قفسه سینه غیر قلبی برای شما تشخیص داده می شود.

هنگامی که یک متخصص قلب علل قلبی را رد کرد، احتمالاً در مرحله بعدی به یک متخصص گوارش ارجاع خواهید شد. آنها شما را از نظر علل مبتنی بر مری آزمایش می کنند، که با GERD شروع می شود.

درمان درد قفسه سینه غیر قلبی

درمان موثر بستگی به شناسایی علت درد قفسه سینه غیر قلبی شما دارد. برخی از گزینه ها عبارتند از:

درمان رفلاکس اسید

اگر درد قفسه سینه غیرقلبی مانند اکثر افراد، ناشی از GERD باشد، درمان معمولاً ساده و مؤثر است. مهارکننده های پمپ پروتون (PPI) رایج ترین داروی مورد استفاده برای درمان GERD هستند. PPI ها میزان اسید معده را که غدد ترشح می کنند کاهش می دهد، که به زخم ها و خوردگی اسیدی نیز اجازه بهبود می دهد. درمان معمولاً با دوز بالا برای کنترل علائم شروع می شود، سپس با دوز پایین برای دو تا چهار ماه ادامه می یابد. PPI ها حدود ۹۰ درصد در درمان GERD و عوارض جانبی آن موثر هستند. اگر آنها بی اثر هستند، احتمالاً به این معنی است که NCCP ناشی از چیز دیگری است.

مسدود کننده های درد

متداول ترین و موثرترین درمان بعدی برای درد قفسه سینه غیر قلبی، دارویی است که سیگنال های درد را مسدود می کند. اینها معمولاً از دسته ای از داروهای شناخته شده به عنوان ضد افسردگی های سه حلقه ای (TCAs) هستند که در دوزهای بسیار کمتری نسبت به درمان افسردگی استفاده می شوند. اگر عوارض جانبی مانع از تحمل TCA ها شود، دسته بندی های دیگر از داروهای ضد افسردگی ممکن است موثر باشند. مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) در درمان NCCP نویدبخش بوده‌اند، اگرچه نسبت به TCA تثبیت‌تر هستند.

درمان های عاطفی و رفتاری

درد قفسه سینه غیر قلبی می تواند با افسردگی، اضطراب یا استرس مرتبط باشد. روان درمانی می تواند به شما در حل این مشکلات کمک کند. درمان شناختی رفتاری می تواند به شما بیاموزد که چگونه الگوهای فکری را که باعث استرس یا اضطراب می شوند را تغییر دهید یا حذف کنید. بیوفیدبک یک درمان هدایت‌شده ذهن-بدن است که می‌تواند به شما کمک کند نحوه واکنش بدنتان به محرک‌های خاص، از جمله افکار را تغییر دهید. همچنین می‌توانید تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، ورزش و آرامش را در خانه امتحان کنید.