علت نوار قلب غیر طبیعی چیست؟

الکتروکاردیوگرام (EKG) یا نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. ضربان قلب نامنظم، تغییر در شکل یا ساختار قلب، یا عدم تعادل الکترولیت ها برخی از عواملی هستند که می توانند بر نتیجه تاثیر بگذارند.

گاهی اوقات، خواندن غیرطبیعی نوار قلب در واقع فقط یک تغییر طبیعی در ریتم قلب یک فرد است. در موارد دیگر، ممکن است به دلیل یک بیماری زمینه ای قلب یا واکنش به دارویی باشد که فرد مصرف می کند. خواندن نوار قلب یک ابزار تشخیصی مفید است. هنگامی که پزشک بیماری زمینه ای را شناسایی کرد، می تواند درمان مناسب را پیشنهاد کند.

نتایج نوار قلب

برای بسیاری از افراد، نوار قلب فقط یک سری خطوط است. با این حال، هر خط مربوط به یک سیگنال الکتریکی ارسال شده از قلب است. پزشکان می توانند که چگونه این خطوط را بخوانند و تفسیر کنند، که به آنها اطلاعاتی از وضعیت کلی قلب می دهد. پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی، الکترودهایی را به پوست فرد، معمولاً در ۱۰ نقطه مختلف در اطراف قفسه سینه و اندام ها متصل می کند. هر ضربان قلب یک تکانه الکتریکی می فرستد. این الکترودها این تکانه را دریافت کرده و فعالیت را به صورت موجی بر روی نمودار ثبت می کنند.

همه اینها در یک چشم به هم زدن اتفاق می افتد، به همین دلیل است که نوار قلب بسیار مهم است. نوار قلب می تواند تمام این جزئیات کوچک را بگیرد و آنها را برای پزشک ثبت کند تا تجزیه و تحلیل کند.

علت نوارقلب غیر طبیعی چیست؟

نوار قلب غیر طبیعی به این معنی است که چیزی غیر منتظره در خواندن نوار قلب وجود دارد. این همیشه نشانه یک قلب ناسالم نیست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، محققان پی بردند که ورزشکاران ورزشی رقابتی به طور مرتب خوانش نوار قلب غیرطبیعی داشتند. محققان نشان دادند که اکثر این نتایج بی ضرر و به دلیل سازگاری فرد با ورزش است. با این حال، آنها همچنان خواستار غربالگری کامل برای بررسی سایر عوامل خطر هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، خواندن غیرطبیعی نوار قلب ممکن است به دلایل زیادی ظاهر شود، از جمله:

ضربان قلب نامنظم

نوار قلب هر گونه بی نظمی در ضربان قلب فرد را تشخیص می دهد. قلب انسان معمولاً بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه می‌زند. قلبی که تندتر یا کندتر از این می‌زند، ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل اساسی باشد. پزشک می خواهد آزمایش های بیشتری را برای یافتن علت اصلی انجام دهد.

ریتم قلب نامنظم

اگرچه ممکن است ریتم قلب بین هر فرد کمی متفاوت باشد، اما هر قلب ریتم ثابتی دارد. ممکن است فرد از نظر فیزیکی تغییراتی را در این ریتم احساس کند، مانند ضربان قلب ناپدید شده یا احساس می کند که قلب در حال بال زدن است. نوار قلب به پزشکان کمک می کند تا ببینند قلب چگونه و کجا بدون ریتم می تپد، اما تنها در صورتی قادر به ثبت بی نظمی در طول آزمایش خواهد بود.

از آنجایی که این موضوع بعید است، پزشکان ممکن است استفاده از مانیتور هولتر را توصیه کنند که فعالیت قلب را برای ۲۴ ساعت یا بیشتر کنترل می کند. این به پزشکان فرصت بهتری برای تشخیص بی نظمی می دهد.

ناهنجاری در شکل قلب

نوار قلب به پزشکان کمک می کند که بفهمند قلب در هر ناحیه خاص چقدر سخت کار می کند. یک نتیجه غیرطبیعی نوار قلب می‌تواند نشانه بزرگ‌تر یا ضخیم‌تر بودن یک ناحیه از قلب از سایرین باشد. قلب ضخیم می تواند به این معنی باشد که قلب برای پمپاژ خون بسیار سخت کار می کند. این ممکن است به دلیل یک بیماری قلبی مادرزادی یا اکتسابی باشد.

عدم تعادل الکترولیت

مواد معدنی الکترولیت برای سلامت کلی مهم هستند، اما در سلامت قلب نیز نقش دارند و حتی ممکن است باعث نوار قلب غیرطبیعی شوند. الکترولیت ها جریان الکتریکی را در بدن هدایت می کنند و به ثابت نگه داشتن ضربان قلب و ریتم کمک می کنند. عدم تعادل در مواد معدنی الکترولیت مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم یا منیزیم ممکن است باعث خواندن غیرطبیعی نوار قلب شود.

عوارض دارویی

مصرف برخی داروها ممکن است باعث نتایج غیرطبیعی نوار قلب شود.برخی از داروها ممکن است باعث خواندن غیرطبیعی توار قلب شوند. هر کسی که نوار قلب دریافت می کند باید در مورد داروهایی که مصرف می کند با پزشک خود مشورت کند. برخی از داروهایی که به تعادل ریتم قلب کمک می کنند ممکن است در برخی افراد باعث ریتم غیر طبیعی قلب شوند. چنین داروهایی شامل بتا بلوکرها و مسدود کننده های کانال سدیم هستند.

اگر پزشک فکر کند که نوع دارویی که یک فرد مصرف می‌کند ممکن است باعث علائم او شود، ممکن است جایگزین‌هایی را پیشنهاد کند و سپس یک EKG پیگیری کند تا ببیند فرد چگونه به داروی جدید پاسخ می‌دهد.

فشار خون بالا

سایر شرایط بیماری قلبی ممکن است منجر به نوار قلب غیرطبیعی شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر احتمال دارد کهنوار قلب غیرطبیعی داشته باشند.

حمله قلبی

گاهی اوقات، یک نتیجه غیرطبیعی نوار قلب ممکن است نشانه یک مشکل جدی مانند حمله قلبی باشد. هنگامی که فردی دچار حمله قلبی می شود، قلب می تواند منبع خون تازه خود را از دست بدهد که می تواند باعث آسیب بافتی و حتی مرگ سلولی شود. بافت آسیب‌دیده مانند بافت سالم، جریان الکتریکی را هدایت نمی‌کند، که می‌تواند باعث خواندن غیرطبیعی نوار قلب شود.

درمان نوار قلب غیر طبیعی

اگر پزشک مشکوک باشد که نوار قلب غیرطبیعی ناشی از واریانس های طبیعی در قلب انسان است، ممکن است اصلاً هیچ درمانی را توصیه نکند. اگر داروی خاصی باعث خوانش غیرطبیعی شود، ممکن است یک جایگزین را توصیه کنند. اگر پزشک مشکوک باشد که فردی دچار عدم تعادل الکترولیت است، ممکن است مایعات یا داروهای حاوی الکترولیت را پیشنهاد کند.

سایر مسائل ممکن است نیاز به درمان های فردی بیشتری داشته باشد. آریتمی ممکن است نیاز به درمان داشته باشد یا نباشد. بیشتر آریتمی ها خطر کمی برای فرد دارند، زیرا ممکن است علائمی ایجاد نکنند یا در عملکرد قلب اختلال ایجاد نکنند. از سوی دیگر، برخی از آریتمی ها ممکن است با توانایی قلب برای پمپاژ خون تداخل داشته باشند. اگر قلب در حفظ ریتم ثابت مشکل دارد، پزشک ممکن است داروهایی را توصیه کند یا از فرد بخواهد که برای بازیابی ریتم قلب از ضربان ساز استفاده کند. هر کسی که دچار حمله قلبی شود به درمان فوری پزشکی نیاز دارد. همچنین ممکن است فرد برای حفظ جریان خون و کاهش آسیب به بافت ها نیاز به جراحی هایی مانند آنژیوپلاستی داشته باشد.

چه زمانی به نوار قلب نیاز دارید؟

پزشک ممکن است نوار قلب را برای تشخیص یا نظارت بر شرایط قلبی توصیه کند. بسیاری از افراد در مقطعی از زندگی خود، اغلب به دلیل تجربه علائم رایج مانند درد مزمن قفسه سینه، تنگی نفس، یا نبض سریع، نوار قلب را دریافت می کنند. پزشکان همچنین ممکن است به طور مرتب از نوار قلب برای بررسی افراد مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده استفاده کنند.

یکی دیگر از دلایل انجام نوار قلب، تپش قلب یا آریتمی است. ممکن است شخصی احساس کند که تپش قلب دارد و یا اینکه خیلی قوی می زند. پزشکان ممکن است نوار قلب را برای بررسی مشکلات اساسی توصیه کنند. آنها ممکن است بسته به نتایج آزمایشات اضافی را سفارش دهند.

نکته پایانی

نوار قلب یک روش بدون خطر و غیر تهاجمی است. الکتریسیته به بدن نمی فرستد و دردی ایجاد نمی کند. این یک ابزار مهم برای تشخیص بیماری های موثر بر قلب است. اکثر افراد در یک مقطع زمانی تحت  نوار قلب قرار می گیرند. اگرچه داشتن نوار قلب غیرطبیعی می تواند ترسناک به نظر برسد، مهم است که درک کنیم که این تنها بخشی از تشخیص صحیح است. خیلی چیزها می توانند باعث نوار قلب غیرطبیعی شوند و همه آنها خطرناک نیستند. پزشک می‌تواند آزمایش‌های بیشتری را برای تشخیص علت اصلی علائم و نتایج نوار قلب غیر طبیعی توصیه کند.