تشخیص بیماری با تست نوار قلب

نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام (ECG) روشی است که می تواند برای بررسی ریتم قلب و فعالیت الکتریکی قلب استفاده شود. حسگرهای متصل به پوست برای تشخیص سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط قلب در هر بار ضربان قلب استفاده می‌شوند. این سیگنال‌ها توسط یک دستگاه ضبط می‌شوند و توسط پزشک بررسی می‌شوند.  نوار قلب ممکن است توسط متخصص قلب و عروق و یا پزشک عمومی درخواست شود.

چه هنگام از نوار قلب استفاده می شود؟

نوار قلب اغلب در کنار سایر آزمایش‌ها برای کمک به تشخیص و نظارت بر شرایط مؤثر بر قلب استفاده می‌شود. می توان از آن برای بررسی علائم یک مشکل قلبی احتمالی مانند درد قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس استفاده کرد.

نوار قلب می تواند به تشخیص موارد زیر کمک کند:

• آریتمی – جایی که قلب خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم می‌زند
  • بیماری عروق کرونر قلب – که در آن جریان خون قلب توسط تجمع مواد چرب مسدود یا قطع می شود.
  • حملات قلبی – جایی که جریان خون به قلب به طور ناگهانی مسدود می شود
  • کاردیومیوپاتی – جایی که دیواره های قلب ضخیم یا بزرگ می شوند

همچنین می‌توان یک سری نوار قلب را در طول زمان برای نظارت بر فردی که قبلاً به بیماری قلبی مبتلا است یا داروهایی مصرف می‌کند که به طور بالقوه بر قلب تأثیر می‌گذارد، انجام داد.

نحوه انجام نوار قلب

روش های مختلفی برای انجام ECG وجود دارد. به طور کلی، این آزمایش شامل اتصال تعدادی حسگر کوچک و چسبنده به نام الکترود به بازوها، پاها و قفسه سینه است. اینها توسط سیم به دستگاه ضبط نوار قلب متصل می شوند.

مطالب مفید:  چرا نوار قلب (ECG) گرفته می شود؟

برای آمادگی در تست نیازی به انجام کار خاصی نیست. می توانید از قبل به طور معمول غذا بخورید و بنوشید. قبل از اینکه الکترودها متصل شوند، معمولاً باید لباس بالایی خود را درآورید و سینه شما ممکن است نیاز به تراشیدن یا تمیز کردن داشته باشد. هنگامی که الکترودها در جای خود قرار گرفتند، ممکن است یک روپوش بیمارستانی برای پوشاندن خود به شما پیشنهاد شود. نوار قلب معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد.

انواع نوار قلب

۳ نوع اصلی ECG وجود دارد:

• نوار قلب در حال استراحت – در حالی که شما در یک موقعیت راحت دراز کشیده اید انجام می شود
  • نوار قلب استرس یا ورزش – در حالی که از دوچرخه ورزشی یا تردمیل استفاده می کنید انجام می شود
  • یک نوار قلب سرپایی (گاهی اوقات هولتر مانیتور نامیده می شود) – الکترودها به یک دستگاه کوچک قابل حمل که در کمر شما پوشیده می شود وصل می شوند تا قلب به مدت ۱ روز یا بیشتر در خانه تحت نظر باشد.

نوع نوار قلب به علائم و مشکل قلبی مشکوک بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر علائم  توسط فعالیت بدنی ایجاد شده باشد، ممکن است نوار قلب ورزشی توصیه شود، در حالی که اگر علائم شما غیرقابل پیش بینی باشد و در دوره های تصادفی و کوتاه رخ دهد، نوار قلب سرپایی ممکن است مناسب تر باشد.

تفسیر و نتیجه نوار قلب

دستگاه ضبط نوار قلب معمولاً ریتم قلب و فعالیت الکتریکی شما را به صورت نمودار نمایش داده شده به صورت الکترونیکی یا چاپ شده روی کاغذ نشان می دهد. برای نوار قلب سرپایی، دستگاه نوار قلب اطلاعات مربوط به قلب را به صورت الکترونیکی ذخیره می کند که پس از اتمام آزمایش توسط پزشک قابل دسترسی است. ممکن است نتوانید فوراً نتایج نوار قلب خود را دریافت کنید. موارد ضبط شده ممکن است نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص داشته باشد تا ببیند آیا علائمی از مشکل احتمالی وجود دارد یا خیر.

مطالب مفید:  علت نوار قلب غیر طبیعی چیست؟

آیا نوار قلب خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

نوار قلب یک آزمایش سریع، ایمن و بدون درد است. در حین انجام آن هیچ برقی به بدن شما وارد نمی شود. ممکن است هنگام برداشتن الکترودها از پوست شما کمی ناراحتی ایجاد شود – شبیه به برداشتن گچ چسبنده – و برخی افراد ممکن است در جایی که الکترودها متصل شده اند، راش خفیف ایجاد کنند.

نوار قلب ورزشی تحت شرایط کنترل شده انجام می شود. پزشک انجام آزمایش شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت و در صورت مشاهده علائم یا شروع به احساس ناخوشی، آزمایش را متوقف می کند.