علائم ظاهری بیماری قلبی چیست؟

دکتر مهسا برجی: بیماری های قلبی عروقی (CVDs) بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارد. تقریبا نیمی از بزرگسالان در کشوری چون آمریکا یک نوع بیماری قلبی دارند. ممکن است برای مدیریت بیماری های قلبی عروقی تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید یا پزشک ممکن است داروها را تجویز کند. هرچه زودتر بیماری قلبی عروقی را تشخیص دهید، درمان آن آسان تر است.

بیماری قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی گروهی از بیماری ها هستند که بر قلب و عروق خونی تأثیر می گذارند. این بیماری ها می توانند یک یا چند قسمت از قلب و یا رگ های خونی را تحت تاثیر قرار دهند. یک فرد ممکن است علامت دار (از نظر فیزیکی بیماری) یا بدون علامت (اصلاً هیچ احساسی نداشته باشد) باشد.

بیماری قلبی عروقی شامل مشکلات قلب یا عروق خونی است، از جمله:

• باریک شدن رگ های خونی در قلب، سایر اندام ها یا در سراسر بدن شما.
  • مشکلات قلبی و عروقی در بدو تولد وجود دارد.
  • دریچه های قلب که درست کار نمی کنند.
  • ریتم های نامنظم قلب.

بیماری قلبی عروقی چقدر شایع است؟

بیماری قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این بیماری بر افراد در هر سن، جنس، قومیت و سطوح اجتماعی و اقتصادی تأثیر می گذارد. از هر سه زن و افرادی که در بدو تولد زن تعیین شده اند، یک نفر بر اثر بیماری قلبی عروقی می میرد.

چه چیزی باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

علل بیماری های قلبی عروقی بسته به نوع خاص می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، آترواسکلروز (تجمع پلاک در عروق شما) باعث بیماری عروق کرونر و بیماری شریان محیطی می شود. بیماری عروق کرونر، زخم عضله قلب، مشکلات ژنتیکی یا داروها می توانند باعث آریتمی شوند. افزایش سن، عفونت ها و بیماری های روماتیسمی می توانند باعث بیماری های دریچه شوند.

عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی چیست؟

در صورت داشتن عوامل خطر مانند:

• فشار خون بالا (فشار خون بالا).
  • کلسترول بالا (هیپرلیپیدمی).
  • استفاده از تنباکو (از جمله بخارپز).
  • دیابت نوع ۲.
  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی.
  • عدم فعالیت بدنی.
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی.
  • رژیم غذایی سرشار از سدیم، قند و چربی.
  • مصرف بیش از حد الکل.
  • استفاده نادرست از داروهای تجویزی یا تفریحی.
  • پره اکلامپسی یا سموم.
  • دیابت بارداری.
  • شرایط التهابی مزمن یا خود ایمنی.
  • بیماری مزمن کلیوی.

علائم بیماری قلبی عروقی چیست؟

علائم بیماری قلبی عروقی بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. افراد مسن و افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است ممکن است علائم ظریف تری داشته باشند. با این حال، آنها هنوز هم می توانند بیماری قلبی عروقی جدی داشته باشند.

علائم مشکلات قلبی عبارتند از:

• درد قفسه سینه (آنژین).
  • فشار، سنگینی یا ناراحتی قفسه سینه که گاهی اوقات به عنوان “کمربند در اطراف قفسه سینه” یا “وزن روی قفسه سینه” توصیف می شود.
  • تنگی نفس (تنگی نفس).
  • سرگیجه یا غش.
  • خستگی یا فرسودگی.
علائم انسداد رگ های خونی در سراسر بدن
  • درد یا گرفتگی در پاها هنگام راه رفتن.
  • زخم های ساق پا که بهبود نمی یابند.
  • پوست سرد یا قرمز روی پاها
  • تورم در پاها
  • بی حسی در صورت یا اندام. این ممکن است فقط در یک طرف بدن باشد.
  • مشکل در صحبت کردن، دیدن یا راه رفتن.

بیماری های قلبی عروقی چه شرایطی دارند؟

انواع مختلفی از بیماری های قلبی عروقی وجود دارد، از جمله:

آریتمی

مشکل در سیستم هدایت الکتریکی قلب شما، که می تواند منجر به ریتم غیر طبیعی قلب یا ضربان قلب شود.

بیماری دریچه

سفت شدن یا نشت در دریچه های قلب شما (ساختارهایی که اجازه می دهد خون از یک اتاقک به اتاقک یا رگ خونی دیگر جریان یابد).

بیماری عروق کرونر

مشکل در رگ های خونی قلب، مانند انسداد.

نارسایی قلبی

مشکل در عملکردهای پمپاژ/آرامش قلب که منجر به تجمع مایعات و تنگی نفس می شود.

بیماری شریان محیطی

با رگ‌های خونی بازوها، پاها یا اندام‌های شکمی، مانند باریک شدن یا انسداد، مشکل دارد.

بیماری آئورت

مشکل در رگ خونی بزرگی که خون را از قلب به مغز و بقیه بدن هدایت می کند، مانند اتساع یا آنوریسم.

بیماری قلبی مادرزادی

مشکل قلبی که با آن متولد شده اید و می تواند قسمت های مختلف قلب شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری پریکارد

مشکل در پوشش داخلی قلب، از جمله پریکاردیت و افیوژن پریکارد.

بیماری عروق مغزی

مشکلات عروق خونی که خون را به مغز شما می‌رسانند، مانند باریک شدن یا انسداد.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

انسداد در رگ‌های شما، رگ‌هایی که خون را از مغز/بدن به قلب شما بازمی‌گردانند.

بیماری قلبی عروقی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و درباره علائم، سلامت شخصی و سابقه سلامت خانوادگی شما سؤالاتی می‌پرسد. آنها همچنین ممکن است آزمایشاتی را برای کمک به تشخیص بیماری قلبی عروقی سفارش دهند.

چه آزمایشاتی ممکن است برای بیماری قلبی عروقی انجام دهم؟

برخی از آزمایشات رایج برای تشخیص بیماری قلبی عروقی عبارتند از:

• آزمایش خون، مواد را اندازه گیری می کند. در نشان دهنده سلامت قلب و عروق، مانند کلسترول، سطح قند خون و پروتئین های خاص است. پزشک می تواند از آزمایش خون برای بررسی مشکلات لخته شدن خون نیز استفاده کند.
  • شاخص بازویی مچ پا (ABI) فشار خون مچ پا و بازوهای شما را برای تشخیص بیماری شریان محیطی مقایسه می کند.
  • الکتروکاردیوگرام (EKG) فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.
  • پایش سرپایی از دستگاه‌های پوشیدنی استفاده می‌کند که ریتم و ضربان قلب را ردیابی می‌کند.
  • اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از ضربان قلب و جریان خون استفاده می کند.
  • سونوگرافی از امواج صوتی برای بررسی جریان خون در پاها یا گردن استفاده می کند.
  • توموگرافی کامپیوتری قلب (CT) از اشعه ایکس و پردازش کامپیوتری برای ایجاد تصاویر سه بعدی از قلب و عروق خونی استفاده می کند.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلب (MRI) از آهنرباها و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر بسیار دقیق از قلب استفاده می کند.
  • آنژیوگرافی MR یا سی تی آنژیوگرافی به ترتیب از MRI یا CT برای دیدن رگ های خونی در پاها، سر و گردن استفاده می کند.
  • تست استرس تجزیه و تحلیل می کند که چگونه فعالیت بدنی بر قلب در یک محیط کنترل شده، با استفاده از ورزش یا داروها تاثیر می گذارد تا مشخص کند که قلب چگونه واکنش نشان می دهد. این نوع آزمایش می تواند شامل EKG و/یا تست های تصویربرداری باشد.
  • کاتتریزاسیون قلبی از یک کاتتر (لوله نازک و توخالی) برای اندازه گیری فشار و جریان خون در قلب شما استفاده می کند.

بیماری های قلبی عروقی چگونه درمان می شود؟

برنامه های درمانی بسته به علائم و نوع بیماری قلبی عروقی شما می تواند متفاوت باشد. درمان بیماری قلبی عروقی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییرات سبک زندگی

به عنوان مثال می‌توان به تغییر رژیم غذایی، افزایش فعالیت هوازی و ترک سیگار یا محصولات تنباکو (از جمله سیگار کشیدن) اشاره کرد.

داروها

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروهایی را برای کمک به مدیریت بیماری های قلبی عروقی تجویز کند. نوع دارو بستگی به نوع بیماری قلبی عروقی شما دارد.

روش‌ها یا جراحی‌ها

اگر داروها کافی نباشند، پزشک ممکن است از روش‌ها یا جراحی‌های خاصی برای درمان بیماری قلبی عروقی شما استفاده کند. به عنوان مثال می توان به استنت در عروق قلب یا پا، جراحی قلب کم تهاجمی، جراحی قلب باز، ابلیشن یا کاردیوورژن اشاره کرد.

توانبخشی قلبی

ممکن است به یک برنامه ورزشی تحت نظارت نیاز داشته باشید تا به تقویت قلب شما کمک کند.

نظارت فعال

ممکن است در طول زمان نیاز به نظارت دقیق داشته باشید، بدون اینکه داروها یا روش‌ها/جراحی‌ها انجام شوند.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

شما نمی توانید از برخی از انواع بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های مادرزادی قلبی پیشگیری کنید. اما تغییر سبک زندگی می تواند خطر ابتلا به بسیاری از انواع بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

شما می توانید خطرات قلبی عروقی خود را با موارد زیر کاهش دهید:

• پرهیز از تمام محصولات تنباکو.
  • مدیریت سایر شرایط سلامتی، مانند دیابت نوع ۲، کلسترول بالا یا فشار خون بالا.
  • دستیابی و حفظ وزن سالم.
  • خوردن یک رژیم غذایی با چربی اشباع شده و سدیم کم.
  • در بیشتر روزها حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز ورزش کنید.
  • کاهش و مدیریت استرس.

چشم انداز افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی چیست؟

بسیاری از مردم از کیفیت زندگی بالایی برخوردار هستند و می توانند بیماری قلبی عروقی خود را با کمک تیم مراقبت های بهداشتی خود مدیریت کنند. اگر در مراقبت های بهداشتی خود شرکت کنید و از برنامه درمانی ارائه دهنده خود پیروی کنید، شانس برای یک نتیجه مثبت بیشتر است. مهم است که داروها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

آیا بیماری قلبی عروقی خطر ابتلا به سایر بیماری ها را افزایش می دهد؟

بیماری قلبی عروقی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی شود. اگر بیماری قلبی عروقی دارید، ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهید:

• حمله قلبی.
  • سکته.
  • ایسکمی حاد اندام (انسداد ناگهانی در عروق پا).
  • تشریح آئورت.
  • مرگ ناگهانی قلب.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

درمان بیماری های قلبی عروقی بستگی به زمانی دارد که توسط پزشک تشخیص داده شود. به همین دلیل مهم است که هر سال به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید. او می تواند مشکلات قلبی عروقی را قبل از شروع علائم تشخیص دهد. اگر علائمی از بیماری قلبی عروقی دارید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را ناگهانی تجربه کردید با اورژانس تماس بگیرید یا به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید:

• درد قفسه سینه، فشار، سنگینی یا ناراحتی، به ویژه در هنگام فعالیت.
  • غش (سنکوپ).
  • تنگی نفس شدید، به خصوص اگر جدید یا پیشرونده باشد.
  • درد یا بی حسی در بازوها یا پاها.

نکته پایانی

بیماری های قلبی عروقی شرایطی هستند که قلب و عروق خونی را تحت تاثیر قرار می دهند. بدون درمان مناسب، بیماری قلبی می تواند منجر به حملات قلبی یا سکته شود. می توان سبک زندگی خود را تغییر داد یا از داروها برای مدیریت بیماری های قلبی عروقی استفاده کرد. تشخیص زودهنگام می تواند به درمان موثر کمک کند. بسیاری از مردم با یک بیماری قلبی عروقی زندگی کامل و فعالی دارند.

منابع: