اضطراب و بروز بیماری قلبی!

قلب عضو مهمی از بدن است که لحظه ای آرامش و استراحت ندارد، وقفه ای کوچک این عضو از بدن می تواند فرد را به کام مرگ بکشاند که در این میان عوامل متعددی از جمله استرس و اضطراب نقش مهمی در بروز بیماریهای مختلف مربوط به این عضو و درنهایت سکته های قلبی دارد.

ارتباط بین اضطراب و بیماری قلبی به اندازه ارتباط بین افسردگی و بیماری قلبی به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است. تجربه بالینی نشان می دهد که اختلالات اضطرابی می توانند نقش مهمی در بیماری قلبی داشته باشند.

تأثیر اضطراب بر قلب

وقتی فردی مضطرب است، بدن او به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که می‌تواند فشار بیشتری بر قلب او وارد کند. علائم فیزیکی اضطراب می تواند به ویژه در میان افراد مبتلا به بیماری قلبی موجود مضر باشد. اضطراب ممکن است با اختلالات قلبی و عوامل خطر قلبی زیر ارتباط داشته باشد:

• ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) – در موارد جدی، می تواند با عملکرد طبیعی قلب تداخل داشته باشد و خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.
  • افزایش فشار خون – اگر مزمن باشد، می تواند منجر به بیماری عروق کرونر، ضعیف شدن عضله قلب و نارسایی قلبی شود.
  • کاهش تنوع ضربان قلب – ممکن است منجر به بروز بیشتر مرگ پس از حمله قلبی حاد شود.

اختلالات اضطرابی با درجه بالایی از ترس و عدم اطمینان همراه است. وقتی این ترس و یقین باعث می شود که بیمار سکته قلبی یا بیماری قلبی از توصیه ها و برنامه درمانی متخصص قلب خود پیروی نکند، می تواند تأثیر زیادی در بهبودی داشته باشد. اضطراب می تواند در موارد زیر اختلال ایجاد کند:

• پایبندی به رژیم های ورزشی تجویز شده
  • مصرف داروهای تجویز شده
  • پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • داشتن مقدار مناسب خواب با کیفیت
  • برقراری ارتباط مجدد با دوستان و خانواده
  • از سرگیری مسئولیت های شغلی و خانوادگی

انواع مختلف اختلال اضطرابی

اختلالات اضطرابی به چند دسته تقسیم می شوند. در اینجا تعداد کمی از آنها هستند:

اختلال هراس – می تواند با بیماری قلبی مرتبط باشد یا با حمله قلبی اشتباه گرفته شود. احساس بی قراری و وحشت شدید اغلب با سرگیجه، درد قفسه سینه، ناراحتی معده، تنگی نفس و ضربان قلب سریع همراه است.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) – وضعیتی که می تواند به دنبال یک حادثه تکان دهنده یا ترسناک یا رویداد ناگهانی و تهدید کننده زندگی مانند جنایت خشونت آمیز، تصادف بزرگ یا حمله قلبی باشد. فردی که از PTSD رنج می‌برد، اغلب در برخورد با هر حادثه‌ای که باعث بیماری او می‌شود، مشکل دارد و احساس بی‌قراری و جدایی را تجربه می‌کند.

اختلال وسواس اجباری – افراد مبتلا به OCD با انجام مکرر اعمال مشابه، افکار و نگرانی های غیرمنطقی را مدیریت می کنند. به عنوان مثال، فردی که با علائم قلبی عروقی درک شده که توسط یک پزشک بررسی و برطرف شده است وسواس دارد، ممکن است ساعت ها متوالی به طور اجباری در مورد آنها تحقیق کند یا علائم جدیدی پیدا کند.

تشخیص حمله پانیک از حمله قلبی

حملات پانیک و حملات قلبی ممکن است علائم مشابهی داشته باشند. هرکسی که از درد ناگهانی و شدید قفسه سینه رنج می‌برد – چه تحت درمان اختلال اضطرابی باشد یا نه – باید به اورژانس مراجعه کند. پزشک خون بیمار را برای آنزیم های خاص عضله قلب آزمایش می کند. اگر هیچ کدام پیدا نشد، معمولاً حمله قلبی نیست.

یک متخصص قلب و عروق حساس به مسائل اضطراب و افسردگی می داند که چگونه علائم حمله پانیک را از علائم حمله قلبی جدا کند و می تواند بیمار را برای درمان اختلال پانیک یا هر نوع اضطراب دیگری ارجاع دهد.

از شایع ترین علل بروز این نوع بیماری است:

• سکته قلبی
  • بیماری تنگی رگ های قلبی
  • در نهایت گرفتگی دیواره های عروقی قلب

علائم بیماری های قلبی متفاوت بوده که درد در قفسه سینه و تنگی نفس به هنگام فعالیت از علائم بارز آن در سنین جوانی و میانسالی است. هر احساس فشار آزار دهنده، سنگینی یا درد در وسط قفسه سینه که معمولا به طور ناگهانی شروع می شود و بیش از چند دقیقه ادامه می یابد، مهم ترین علامت بالینی در سکته قلبی است.

قولنج کردن ناحیه پشت از علامت بیماری قلبی و عروقی در افراد است که این مهم ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی و یا قرار گرفتن فرد در معرض سرما و گرما نیز بروز کند. انجام حرکات ورزشی ناگهانی و کارهای سنگین نیز از دیگر علل قولنج کردن ناحیه پشت در افراد است. در صورت رد کردن علل مهم تر قولنج مثل بیماریهای قلبی و عروقی انجام درمان های ماساژ و استراحت کامل می تواند به روند تسریع بهبودی این بیماری کمک فراوانی کند. درصورت بروز قولنج ناحیه پشت در افراد سیگاری، مبتلایان به بیماری دیابت و فشار خون احتمال بیشتری به ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی وجود دارد. درصورت طولانی شدن قولنج در افراد بررسی علل مهم تر همچون انجام آزمایش های بیشتر ضروری است.

از جمله عوامل موثر در بروز سکته قلبی عبارتند از:

• استعمال دخانیات
  • مصرف الکل
  • فشار خون
  • قند خون
  • چاقی

برای پیشگیری از ابتلا به سکته های قلبی باید سبک زندگی سالم داشت و چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی باید به سلامت بدن توجه شود.

از علائم بارز بیماری های قلبی و عروقی:

• تهوع
  • فشار خون

فشار خون یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های قلبی و عروقی است که به صورت سکته های قلبی نیز می تواند بروز کند. مصرف غداهای آماده، فرآوری شده و پرنمک زنگ خطری در افزایش بیماری فشار خون است که عوامل مختلفی در بروز بیماری فشار خون دخالت دارد. غذاهای فرآوری شده به دلیل دارا بودن نمک زیاد و مواد افزودنی دیگر برای سلامت بدن مضر قلمداد می شود.

مصرف روغن های جامد و بروز افزایش فشار خون

روغن های جامد دارای اسیدهای چرب اشباع و ترانس می باشند که باعث ایجاد مشکلات قلبی و عروقی می شوند و از عوامل مهم و تاثیر گذار در ایجاد بیماری فشار خون به شمار می روند. روغن های جامد موجب بالارفتن سطح ˈکلسترول خونˈ می شود که از دیگر فاکتورهای خطر ابتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی است.
مصرف روغن های مایع و موادی دیگر مانند روغن زیتون، روغن هسته انگور، کلزا یا کانولا، روغن ذرت، آفتابگردان وسویا چربی مورد نیاز بدن برای انجام فعالیت ها و رساندن اسیدهای چربی به سلول ها را فراهم می کند. مصرف برخی از خوراکی ها می تواند کلسترول مضر خون (LDL) را کاهش و کلسترول مفید خون (HDL) را افزایش دهد. همین خوراکی ها علاوه بر آن می تواند مانع اکسیداسیون (LDL) و در نتیجه کاهش صدمه به عروق شوند که این روند در حقیقت فعل و انفعالات برخی داروهای شیمیایی کاهنده چربی خون را انجام می دهند.

با پیروی از رژیم غذایی مناسب می توان از ابتلا به بیماری عروق خونی و پرفشاری خون پیشگیری کرد. در صورت داشتن فشارخون بالا در افراد مبتلا نیز می توان با رژیم غذایی کم چرب و استفاده از روغن مایع تاثیر داروهای مصرفی را افزایش داد.