تاثیر فشارخون در ضخیم شدن دیواره قلب

هیپرتروفی بطن چپ، ضخیم شدن دیواره های اتاقک پایین سمت چپ قلب است. اتاقک پایین سمت چپ قلب، بطن چپ نامیده می شود. بطن چپ محفظه پمپاژ اصلی قلب است. در طول هیپرتروفی بطن چپ، دیواره ضخیم قلب می تواند سفت شود و در نتیجه باعث افزایش فشار خون در قلب شود. این تغییرات، پمپاژ موثر خون را برای قلب دشوارتر می کند. در نهایت، قلب ممکن است نتواند با نیروی مورد نیاز پمپاژ کند.

علت ضخیم شدن دیواره قلب

فشار خون بالا کنترل نشده شایع ترین علت هیپرتروفی بطن چپ است. عوارض شامل ریتم نامنظم قلب، به نام آریتمی، و نارسایی قلبی است. درمان هیپرتروفی بطن چپ به علت آن بستگی دارد. درمان ممکن است شامل تجویز دارو یا جراحی باشد.

علائم ضخیم شدن دیواره قلب

هیپرتروفی بطن چپ معمولاً به تدریج ایجاد می شود. برخی از افراد، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، علائمی ندارند. هیپرتروفی بطن چپ خود علائمی ایجاد نمی کند. اما علائم ممکن است با بدتر شدن فشار روی قلب رخ دهد. از جمله:

• تنگی نفس، به خصوص در حالت دراز کشیدن
  • تورم پاها
  • درد قفسه سینه، اغلب هنگام ورزش
  • احساس تپش قلب تند، بال بال یا تپش قلب که تپش قلب نامیده می شود
  • غش یا احساس سبکی سر

در صورتی که با علائم زیر مواجه شد حتما به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید:

• احساس درد قفسه سینه می کنید که بیش از چند دقیقه طول می کشد
  • به شدت در تنفس مشکل دارید
  • سبکی سر شدید دارید یا هوشیاری خود را از دست می دهید
  • سردرد ناگهانی و شدید، مشکل در صحبت کردن یا ضعف در یک طرف بدن خود دارید
  • اگر تنگی نفس خفیف یا علائم دیگری مانند تپش قلب دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر فشار خون بالا یا بیماری دیگری دارید که خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می‌دهد، احتمالاً پزشک معاینات منظم سلامتی را برای بررسی قلب توصیه می‌کند.

علل ضخیم شدن دیواره قلب

هر چیزی که بر حفره چپ پایینی قلب فشار وارد کند می تواند منجر به هیپرتروفی بطن چپ شود. محفظه پایین سمت چپ، بطن چپ نامیده می شود. با افزایش فشار روی بطن چپ، بافت ماهیچه ای در دیواره اتاق ضخیم می شود. گاهی اوقات، اندازه خود حفره قلب نیز افزایش می یابد. هیپرتروفی بطن چپ نیز ممکن است ناشی از تغییرات ژنی باشد که بر ساختار عضله قلب تأثیر می گذارد.

مواردی که باعث می شود قلب سخت تر کار کند و احتمالاً منجر به هیپرتروفی بطن چپ شود عبارتند از:

فشار خون بالا

فشار خون نیز نامیده می شود، این شایع ترین علت هیپرتروفی بطن چپ است. فشار خون بالا در درازمدت سمت چپ قلب را تحت فشار قرار می دهد و باعث بزرگتر شدن آن می شود. درمان فشار خون بالا می تواند به کاهش علائم هیپرتروفی بطن چپ کمک کند و حتی ممکن است آن را معکوس کند.

باریک شدن دریچه آئورت

دریچه آئورت بین اتاقک پایین سمت چپ قلب و شریان اصلی بدن به نام آئورت قرار دارد. باریک شدن دریچه را تنگی آئورت می گویند. وقتی دریچه باریک می شود، قلب باید برای پمپاژ خون به آئورت سخت تر کار کند.

تمرینات ورزشی فشرده

تمرینات قدرتی و استقامتی شدید و طولانی مدت باعث تغییراتی در قلب می شود. این تغییرات به قلب کمک می کند تا با بار کاری اضافی فیزیکی سازگار شود. اما این تغییرات می تواند عضله قلب را بزرگتر کند. گاهی اوقات به این حالت قلب ورزشکار یا سندرم قلب ورزشکار می گویند. مشخص نیست که آیا افزایش اندازه قلب در ورزشکاران می تواند منجر به سفت شدن عضله قلب و بیماری شود یا خیر.

شرایط ژنتیکی

شرایط خاصی که از طریق خانواده ها منتقل می شود – به نام شرایط ژنتیکی – می تواند قلب را ضخیم تر کند. آنها عبارتند از:

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک.

این عارضه در اثر تغییراتی در ژن هایی ایجاد می شود که باعث ضخیم شدن عضله قلب می شود. ضخیم شدن، پمپاژ خون را برای قلب سخت تر می کند. حتی بدون فشار خون بالا نیز ممکن است رخ دهد. افرادی که یکی از والدینشان مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک است، 50 درصد شانس ابتلا به جهش ژنتیکی این بیماری را دارند.

آمیلوئیدوز

پروتئین ها در اطراف اندام ها از جمله قلب تجمع می کنند. تجمع پروتئین در نحوه عملکرد اندام ها اختلال ایجاد می کند. هنگامی که این بیماری از طریق خانواده ها منتقل می شود، به آن آمیلوئیدوز خانوادگی می گویند. این اختلال ارثی همچنین ممکن است بر اعصاب و کلیه ها تأثیر بگذارد.

مواردی که خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهند عبارتند از:

سن. هیپرتروفی بطن چپ در افراد مسن شایع تر است. فشار خون بالا نیز همینطور است که می تواند باعث ضخیم شدن عضلات قلب شود.

وزن. اضافه وزن خطر ابتلا به فشار خون بالا و هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی. تغییرات در ژن‌هایی که از طریق خانواده‌ها منتقل می‌شوند ممکن است به هیپرتروفی بطن چپ منجر شود.

دیابت. ابتلا به دیابت خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد.

جنسیت مونث. زنان مبتلا به فشار خون بالا بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند

عوارض ضخیم شدن دیواره قلب

هیپرتروفی بطن چپ ساختار و عملکرد قلب را تغییر می دهد. بطن چپ ضخیم شده ضعیف و سفت می شود. این کار از پر شدن مناسب محفظه سمت چپ قلب با خون جلوگیری می کند. در نتیجه فشار خون در قلب افزایش می یابد.

در نتیجه این تغییرات، عوارض هیپرتروفی بطن چپ عبارتند از:

• نارسایی قلبی
  • ریتم نامنظم قلب که به آن آریتمی می گویند
  • اکسیژن بسیار کم به قلب که بیماری ایسکمیک قلب نامیده می شود
  • از دست دادن ناگهانی و غیرمنتظره عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری، به نام ایست قلبی ناگهانی

پیشگیری از ضخیم شدن دیواره قلب

همان تغییرات سبک زندگی سالم توصیه شده برای درمان بیماری های قلبی و فشار خون بالا نیز به پیشگیری از آن کمک می کند. برای جلوگیری از هیپرتروفی بطن چپ ناشی از فشار خون بالا:

• سیگار نکشید
  • غذاهای سالم بخورید
  • از نمک کمتر استفاده کنید
  • پرهیز مصرف الکل
  • به طور منظم تمرین کنید
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • روزانه ۷ تا ۹ ساعت بخوابید
  • استرس را مدیریت کنید

فشار خون بالا کنترل نشده خطر هیپرتروفی بطن چپ را افزایش می دهد. اگر 18 سال و بالاتر دارید، حداقل هر دو سال یک بار فشار خون خود را چک کنید و اگر عوامل خطر بیماری قلبی دارید یا بالای 40 سال سن دارید، ممکن است به معاینات مکرر نیاز داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چه اندازه فشار خون برای شما بهترین است. ممکن است پزشک شما توصیه کند فشار خون خود را در خانه چک کنید. دستگاه های کنترل فشار خون خانگی در فروشگاه ها و داروخانه های محلی موجود است.