تپش قلب چه زمانی خطرناک است؟

تپش قلب معمولا خطرناک نیست و عوامل زیادی می تواند باعث بروز آن شود. از جمله بارداری، مصرف الکل، کافئین، کم خونی و .. ولی اگر ضربان قلب شما نامنظم است و علائم زیر را داشتید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

• درد قفسه سینه
  • غش کردن

حتی اگر علائم دیگری را در مورد فلاتر قلب تجربه نمی کنید، ممکن است بخواهید در صورت تداوم این علائم با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا چند نکته است که باید بدانید:

ضربان قلب شما باعث پمپاژ خون می شود

قلب ماهیچه ای است که از چهار حفره تشکیل شده است. دو حفره فوقانی (دهلیز) و دو حفره پایینی (بطن) وجود دارد. بافت ویژه ای در دهلیز راست، گره سینوسی دهلیزی (SA)، به طور مداوم سیگنال های الکتریکی ارسال می کند که به قلب می گوید منقبض شود.

این سیگنال ها در یک چرخه ثابت در قلب حرکت می کنند. انقباضات ریتمیک حفره ها خون را به قلب می کشد تا اکسیژن خون را دوباره پر کند. آنها همچنین خون اکسیژن دار را به بدن باز می فرستند.

دلایل زیادی برای تپش قلب وجود دارد

گاهی اوقات سیگنال های الکتریکی قلب اشتباه می شوند و باعث تغییر ضربان قلب می شوند. ممکن است ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) یا ضربان قلب آهسته (برادی کاردی) را احساس کنید.

بسیاری از چیزها می توانند بر سیگنال های الکتریکی قلب تأثیر بگذارند. اگر سیگار می کشید، نیکوتین می تواند باعث تپش قلب شود. کافئین ممکن است باعث شود که بطن‌ها خیلی زود منقبض شوند و این احساس را به شما بدهد که قلبتان تپش دارد.

تپش قلب همچنین می تواند ناشی از:

• نوشیدن بیش از حد الکل یا استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین
  •  استرس یا اضطراب
  • پیر شدن
  • داشتن یک حمله پانیک
  • تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی یا زمانی که باردار هستید
  • تمرین های ورزشی دشوار
  • مصرف برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی (دکونژستان ها)
مطالب مفید:  چه موقع تپش قلب را جدی بگیریم؟

همچنین در صورت داشتن سایر شرایط پزشکی، ممکن است متوجه تغییراتی در ضربان قلب خود شوید. به عنوان مثال، پرکاری تیروئید (پرکاری تیروئید) می تواند باعث ضربان قلب سریع شود. اگر کم خونی دارید، خون گلبول های قرمز کافی ندارد و قلب ممکن است برای حرکت سریع تر خون اکسیژن دار سخت تر کار کند.

تپش قلب مکرر نیاز به ارزیابی دارد

اگر تپش قلب مکرر یا ضربان قلب نامنظم دارید که بیش از چند ثانیه طول می کشد، ممکن است آریتمی داشته باشید. اگر با یک بیماری قلبی (بیماری مادرزادی قلبی) متولد شده باشید، آریتمی ممکن است رخ دهد. بیماری های زیر نیز می توانند از علل تپش قلب باشند:

• کاردیومیوپاتی
  • بیماری عروق کرونر
  • نارسایی قلبی
  • سابقه حملات قلبی

برخی آزمایشات می تواند به تشخیص آریتمی کمک کند. از جمله:

• تصویربرداری از قلب
  • کاتتریزاسیون قلبی
  • اکوکاردیوگرافی (سونوگرافی قلب)

چرا تپش قلب رخ می‌دهد؟

قلب وظیفه فرستادن خون پُر از اکسیژن و مواد مغذی به تمام قسمت‌های بدن را به عهده دارد. همچنین قلب، کربن دی‌اکسید تولید شده توسط بدن را که ضایعات محسوب می‌شود به ریه‌ها می‌فرستد تا شما آن را دفع کنید. وقتی اشتباهی در این سیستم رخ می‌دهد، ممکن است تپش قلب را تجربه کنید.
قلب به طور کلی می‌داند چه زمانی بر اساس پالس‌های الکتریکی به‌واسطه‌ی گروهی از سلول‌ها به نام سینوآتریال نود فشرده شود. این سلول‌ها در بطن راست قلب شما قرار دارند که به آن آتریوم راست قلب نیز می‌گویند. اگر سینوآتریال‌ها شروع به ارسال پالس‌های الکتریکی ضعیف کنند، ممکن است شما احساس تپش قلب کنید.

مطالب مفید:  تاثیر بی خوابی در بروز بیماری های قلبی

علت تپش قلب

تپش قلب بیشتر اوقات ناشی از افزایش آدرنالین یا چیزهایی است که این نیاز را ایجاد می‌کنند تا قلب سخت‌تر از حد معمول کار کند. برخی از دلایل معمول تپش قلب شامل موارد زیر می‌شوند:

• کافئین زیاد مصرف کرده‌اید
  •  استرس دارید
  • دچار اضطراب یا یک حمله‌ پانیک شده‌اید
  •  سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارید
  • کمبود خواب دارید
  • دارویی مصرف می‌کنید که حاوی مواد محرک است
  •  تمرین ورزشی سخت و سنگینی انجام می‌دهید یا همین الان انجام داده‌اید
  • باردار هستید که باعث می‌شود حجم خونتان بالا برود و قلبتان هم مجبور شود سخت‌تر بتپد تا خون اضافی را پمپاژ کند
  • کم خونی و فقر آهن دارید

همان‌طور که می‌بینید خیلی از این دلایل خطرناک و نگران‌کننده نیستند و قلبتان فقط در حال انجام کار معمول خود است و فقط شما نسبت به این فعالیت نرمال، آگاه شده‌اید.

چه زمانی باید برای تپش قلب باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر می‌خواهید بدانید چه زمانی تپش قلب نگران‌کننده است و نیاز به اقدام پزشکی دارد، یادتان باشد که بیشتر اوقات این عارضه جدی نیست. یک بار تپش قلب گرفتنی که چند ثانیه طول می‌کشد و تمام می‌شود، بخشی نرمال از عملکرد قلب است. یعنی اگر گاهی تجربه‌اش کنید اشکالی ندارد. اما اگر تپش قلب اتفاقی است که هر بار با انجام فعالیت خاصی مانند پیاده‌روی یا بلند کردن چیزی روی می‌دهد، این تصادفی نیست و باید توسط پزشک ارزیابی شود.
چند علامت و ریسک فاکتور وجود دارد که باید نسبت به آن توجه داشته باشید، زیرا می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بروز مشکلی در عملکرد قلبتان باشند. اگر تپش قلبتان همراه با هر یک از علائم زیر است، به پزشک مراجعه نمایید:

• گیجی و منگی
  •  تنگی نفس
  • احساس عدم تعادل یا تلوتلو خوردن
  •  غش
  •  احساس درد یا ناراحتی در سینه
  • سابقه‌ پزشکی هر عارضه‌ای که شامل قلب می‌شود، مثلاً بیماری قلبی
مطالب مفید:  قرص های چربی خون چه عوارضی دارند؟

این علائم نیازمند بررسی‌های دقیق پزشکی‌اند تا مطمئن شوید مورد خطرناکی وجود ندارد. پس اگر تپش قلبتان تصادفی و گهگاه است و علامت دیگری ندارید و وضعیت سلامتی‌تان نیز خوب است، تپش قلبتان نگران‌کننده نیست. البته هیچ ایرادی ندارد جهت اطمینان و یک بررسی پزشکی به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند قلبتان را آزمایش کرده و مطمئن شود که عملکرد خوبی دارد.

پیشگیری و درمان تپش قلب

نیازی نیست برای تپش قلبتان کار خاصی انجام دهید، مگر این که پزشکتان تشخیص بدهد تپش قلب شما ناشی از عارضه‌ای است که نیاز به درمان دارد. یعنی اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید دچار تپش قلب شوید تا استرس‌های پس از آن نیز درگیرتان نکند که مبادا مشکلی وجود داشته باشد، اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که عامل آن را پیدا کنید. شاید اجتناب از مصرف محرک‌هایی مانند کافئین یا کمتر مصرف کردن آن‌ها، یا کنترل استرس و اضطرابتان با تمرین تنفس عمیق، ورزش و یا کمک خواستن از یک درمانگر حرفه‌ای برای کاهش استرس، کارهایی باشند که لازم است انجام دهید.
علاوه بر این، یادتان باشد که بیشتر موارد تپش قلب تا زمانی که همراه با علائم دیگری نباشند نگران‌کننده نیستند. شما می‌توانید به قلبتان و کاری که انجام می‌دهد اطمینان داشته باشید..