عواملی که باعث تورم پاها می شود!

تورم پا، ساق پا و مچ پا به عنوان ادم محیطی شناخته می شود که به تجمع مایع در قسمت های از بدن اشاره دارد. تجمع مایع تا زمانی که آسیبی به بافت پوست وارد نشود، دردناک نیست. تورم اغلب در نواحی پایینی بدن به دلیل نیروی جاذبه آشکارتر است.

تورم پا، ساق پا و مچ پا در افراد مسن شایع‌تر است. تورم می تواند در هر دو طرف بدن یا فقط در یک طرف و چند ناحیه در پایین تنه، ایجاد شود. در حالی که تورم در پا، ساق پا و مچ پا معمولاً خطر قابل توجهی برای سلامتی ندارد، مهم است که بدانید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. تورم گاهی ممکن است نشانه یک مشکل اساسی و جدی است که نیاز به درمان فوری دارد.

علل شایع تورم پا، ساق پا و مچ پا

دلایل بالقوه زیادی برای تورم پا، ساق پا و مچ پا وجود دارد. در بیشتر موارد، تورم در نتیجه برخی از عوامل سبک زندگی رخ می دهد، مانند:

• داشتن اضافه وزن. توده اضافی بدن می تواند گردش خون را کاهش دهد و باعث تجمع مایع در پاها، ساق پا و مچ پا شود.
  • ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی. وقتی ماهیچه ها غیرفعال هستند، نمی توانند مایعات بدن را به سمت قلب پمپ کنند. احتباس آب و خون می تواند باعث تورم در پاها شود.

تورم پا، ساق پا، و مچ پا نیز می تواند در هنگام مصرف داروهای خاصی رخ دهد، مانند:

• استروئیدها
  • استروژن یا تستوسترون
  • برخی از داروهای ضد افسردگی، از جمله سه حلقه‌ای و مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، از جمله ایبوپروفن و آسپرین. این نوع داروها می توانند منجر به احتباس آب و ایجاد تورم در پاها شوند.

اگر مشکوک هستید که داروی باعث تورم در اندام تحتانی می شود، حتما با پزشک خود صحبت کنید. تا زمانی که با پزشک خود صحبت نکنید، مصرف دارو را قطع نکنید.

سایر علل احتمالی تورم پا، ساق پا و مچ پا عبارتند از :

تغییرات هورمونی

نوسان سطح استروژن و پروژسترون می تواند باعث کاهش گردش خون در پاها و در نتیجه تورم شود. این تغییرات در سطح هورمون ممکن است در دوران بارداری و چرخه قاعدگی یک زن رخ دهد.

لخته شدن خون در پا

لخته خون، توده ای از خون است که در حالت جامد قرار دارد. هنگامی که لخته خون در ورید پا تشکیل می شود، می تواند جریان خون را مختل کند و منجر به تورم و ناراحتی شود.

آسیب یا عفونت

آسیب یا عفونتی که پا، ساق پا یا مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد منجر به افزایش جریان خون در ناحیه می شود. این به صورت تورم ظاهر می شود.

نارسایی وریدی

این وضعیت زمانی رخ می دهد که سیاهرگ ها قادر به پمپاژ کافی خون نباشند و باعث تجمع خون در پاها می شود.

پریکاردیت

این یک التهاب طولانی مدت پریکارد است که غشای کیسه مانند اطراف قلب است. این بیماری باعث مشکلات تنفسی و تورم شدید و مزمن در پاها و مچ پا می شود.

لنف ادم

این بیماری همچنین باعث انسداد در سیستم لنفاوی می شود. این سیستم از غدد لنفاوی و عروق خونی تشکیل شده است که به انتقال مایع در سراسر بدن کمک می کند. انسداد در سیستم لنفاوی باعث می شود بافت ها با مایع متورم شوند و در نتیجه بازوها و پاها متورم شوند.

پره اکلامپسی

این وضعیت باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری می شود. افزایش فشار خون می تواند منجر به گردش خون ضعیف و تورم در صورت، دست ها و پاها شود.

سیروز

سیروز یا تشمع کبدی به التهاب شدید کبد می گویند. که اغلب در اثر سوء مصرف الکل یا عفونت (هپاتیت B یا C) ایجاد می شود. این بیماری می تواند باعث فشار خون بالا و گردش خون ضعیف در پاها، ساق پا و مچ پا شود.

درمان ورم پا، ساق پا و مچ پا در خانه

اگر پاها، ساق پاها و مچ پاها به طور مرتب متورم می شوند، چندین روش درمانی وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید. این درمان‌ها می‌توانند به تسکین تورم در هنگام بروز کمک کنند:

• هر زمان که دراز کشیده اید پاهای خود را بالا بیاورید. برای این کار می توانید یک بالش زیر پاهای خود قرار دهید تا راحت تر باشد.
  • فعال بمانید و روی کشش و حرکت دادن پاها تمرکز کنید.
  • مصرف نمک خود را کاهش دهید، که می تواند میزان مایعی که ممکن است در پاهای شما جمع شود را کاهش دهد.
  • وزن بدن سالم را حفظ کنید.
  • جوراب ساق بلند یا جوراب فشاری بپوشید.
  • حداقل هر ساعت یک بار بایستید یا حرکت کنید، به خصوص اگر برای مدت طولانی در حالت نشسته یا ثابت ایستاده اید.

چه زمانی در مورد تورم پا، ساق پا و مچ پا به پزشک مراجعه کنیم

در حالی که تورم در اندام تحتانی معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه چیزی جدی‌تر باشد. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه زمانی تورم نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در موارد زیر باید در اسرع وقت با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید:

• افرادی که بیماری قلبی یا کلیوی دارند و دچار ورم شده اند
  • افرادی که بیماری کبدی دارند و در پاهای خود تورم دارند
    نواحی متورم قرمز شده است
  • دمای بدن شما بالاتر از حد طبیعی است
  • افرادی که باردار هستند و تورم ناگهانی یا شدید را تجربه می کنند
  • تورم  بدتر می شود

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر همراه با تورم پا، ساق پا و مچ پا باید فوراً به بیمارستان مراجعه کنید:

• درد، فشار یا سفتی در ناحیه قفسه سینه
  • گیجی
  • احساس سبکی سر یا ضعف
  • مشکل تنفس یا تنگی نفس

برای کمک به تشخیص علت تورم، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را تجویز کند:

آزمایش خون

از جمله شمارش خون، مطالعات عملکرد کلیه و کبد، و الکترولیت ها برای ارزیابی اندام های مختلف

اشعه ایکس

برای مشاهده استخوان ها و سایر بافت ها

سونوگرافی

برای بررسی اندام ها، رگ های خونی و بافت ها

نوار قلب

برای ارزیابی عملکرد قلب

اگر تورم شما مربوط به یک عادت سبک زندگی یا یک آسیب جزئی باشد، پزشک احتمالاً درمان های خانگی را توصیه می کند. اگر تورم شما نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد، پزشک ابتدا سعی می کند آن بیماری خاص را درمان کند. تورم ممکن است با داروهای تجویزی مانند دیورتیک ها کاهش یابد. با این حال، این داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و معمولاً فقط در صورتی استفاده می‌شوند که درمان‌های خانگی مؤثر نباشند.

پیشگیری از ورم پا، ساق پا و مچ پا

همیشه نمی توان از تورم پا، ساق پا و مچ پا جلوگیری کرد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید. برخی از استراتژی های خوب عبارتند از:

• برای حفظ گردش خون به طور منظم ورزش کنید.
  • از نشستن یا ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.
  • مصرف نمک خود را تنظیم کنید.