افزایش خطر بیماری قلبی از راه عفونت دندان!

بر اساس تحقیقات جدید، عفونت های ناشناخته دندان می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تقریباً سه برابر افزایش دهد. این مطالعه که در مجله Journal of Dental Research منتشر شده است، نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به مشکلات قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر در افرادی که عفونت دندانی درمان نشده دارند، 2.7 برابر بیشتر از بیمارانی است که عفونت‌های دندانی را درمان کرده‌اند.

این تحقیق بسیار نگران کننده است زیرا عفونت دندان در ابتدا به دلیل پوسیدگی دندان است که توسط روال های بهداشت دهان و دندان ضعیف و رژیم غذایی سرشار از قند ایجاد می شود.

علائم عفونت ریشه دندان

علائم اصلی عفونت ریشه (معمولاً به عنوان آبسه دندان شناخته می شود) شامل درد، اغلب هنگام گاز گرفتن دندان و گاهی تورم است. ممکن است رنگ دندان نیز تغییر کند. اما گاهی اوقات عفونت بلافاصله با این علائم ظاهر نمی شود و می تواند از بین برود. برای مدتی شناسایی نشده است

حفظ سلامت اولیه دهان و دندان و کاهش خطر بسیار آسان است. با مسواک زدن آخرین بار در شب و حداقل یک بار دیگر در طول روز با خمیر دندان فلوراید؛ میزان مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید. علاوه بر مراقبت از سلامت دهان، پیشگیری از بیماری لثه را می توان با رژیم غذایی سالم، کنترل وزن، ورزش و عدم استعمال دخانیات تقویت کرد.

انتشار عفونت از راه دندان به قلب

عفونت‌ها زمانی رخ می‌دهند که پوسیدگی به مرکز دندان یعنی پالپ دندان می‌رسد، زمانی که دندان می‌میرد، مخزن باکتری از انتهای ریشه گسترش می‌یابد و می‌تواند وارد جریان خون شود.

این یافته‌های جدید به پیوندهای موجود بین بیماری‌های لثه و بیماری‌های قلبی عروقی می‌افزایند. قبلاً ثابت شده بود که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به بیماری لثه تقریباً دو برابر بیشتر از افراد بدون آن است، این امر نیاز به مراقبت خوب از دهان را مهم‌تر می‌کند. .

ارتباط عفونت دندان و سایر بیماری ها

در سال‌های اخیر مشکلات دهان با سایر بیماری‌های جدی دیگری مرتبط است. مانند:

• بیماری آلزایمر
  • مشکلات بارداری
  • نیز مرتبط بوده

بنابراین ضروری است که سلامت دهان و   دندان را در اولویت قرار دهیم.

دندان ها در مورد سلامت قلب چه می گویند؟

دندان ها می توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت قلب ما بگویند. برای دهه ها، محققان ارتباط بین بیماری لثه و سلامت قلب و عروق را بررسی کرده اند و یک نتیجه حاصل شده است که سلامت دهان و دندان بخشی جدایی ناپذیر از سلامت کلی ما است و مراقبت روزانه از دهان به سلامت کل بدن ما کمک می کند.

ارتباط سلامت دهان و بیماری های قلبی عروقی

برخی مطالعات نشان داده اند که باکتری های داخل دهان که منجر به پیشرفت بیماری پریودنتال می شوند، می توانند وارد جریان خون شوند و موجب بالا رفتن پروتئین واکنشی C (C-reactive protein) شوند، یکی از علائم نشان دهنده التهاب در عروق خونی. در عوض، این تغییرات می توانند خطر بیماری های قلبی و سکته را بالا ببرند.

التهاب مزمن

ژنژیویت درمان نشده می تواند به بیماری لثه تبدیل شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، التهاب افزایش می یابد و اگر مزمن شود، می تواند به سایر مشکلات سلامتی کمک کند. بیماری طولانی مدت لثه نه تنها برای سلامت دهان و دندان ما مضر است، بلکه ممکن است نشان دهنده التهاب در سایر قسمت های بدن باشد که می تواند پیش بینی کننده بیماری های قلبی عروقی باشد.

باکتری ها

بیماری لثه همچنین محیطی را ایجاد می کند که باکتری ها می توانند وارد جریان خون شوند. برخی مطالعات نشان می دهد که همان باکتری در دهان در پلاک و انسداد شریان های قلب یافت شده است که منجر به حمله قلبی و سکته می شود. آنها همچنین نشان می دهند که افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است تقریبا دو برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و سکته باشند.

کسانی که بیماری های دندانی را تجربه می کنند اغلب دارای عوامل خطر یا شرایط دیگری هستند که سلامت دندان را پیچیده می کند. بیماری لثه درمان نشده یک بیماری التهابی است و  التهاب یک عامل خطر مهم برای بیماری عروق کرونر است.

شایع‌ترین علت عفونت دریچه قلب از طریق دندان‌ است. باکتری‌ها از طریق دهان وارد جریان خون می‌شوند و می‌توانند خود را به یک دریچه غیرطبیعی قلب (مانند افتادگی دریچه میترال) بچسبانند. علاوه بر این، اگر فردی کاشت دریچه دارد، مهم است که قبل از مراجعه به دندانپزشک آنتی بیوتیک مصرف کند تا خطر عفونت کاهش یابد.

علائمی که دندانپزشک ممکن است متوجه شود

مراقبت های روزانه پیشگیرانه و مراجعه منظم به دندانپزشک برای حفظ سلامت دهان و دندان ضروری است. علائمی که ممکن است نشان دهنده یک مشکل بالقوه باشد عبارتند از:

• لثه های متورم، قرمز، حساس یا لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند
• چرک بین دندان و لثه
• رسوبات قهوه ای سفت در امتداد خط لثه
• لق شدن دندان ها یا دندان هایی که از هم دور می شوند
• تغییر در نحوه تناسب لوازم دندانپزشکی

از دندان های خود مراقبت کنید همانطور که قلب به آن بستگی دارد. برای جلوگیری از التهاب و ورود احتمالی باکتری به جریان خون، برای محافظت از قلب خود، سلامت دهان و دندان را حفظ کنید.

• دندان ها را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید
• روزانه بین دندان ها را با نخ دندان تمیز کنید
• یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و میان وعده های بین وعده های غذایی را محدود کنید
• به طور منظم برای تمیز کردن و معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید

وقتی به سلامت خود فکر می کنید، فراموش نکنید که سلامت دهان و دندان شما بخشی مهمی است. همه چیز به هم متصل است، بنابراین وقتی از دندان های خود مراقبت می کنید، از قلب خود نیز مراقبت می کنید.