درمان و پیشگیری از گرفتگی عروق پا

گرفتگی عروق پا (PAD) نوعی بیماری عروق محیطی است که به باریک شدن یا مسدود شدن شریان‌ها اشاره دارد که منجر به گردش خون ضعیف در پاها و بازوها می‌شود. رگ‌های خونی به نام شریان‌ها خون اکسیژن دار پر از مواد مغذی را از تمام قسمت‌های بدن به قلب می‌برند. در صورتی که رگ‌ها باریک شوند این کار به سختی انجام می‌شود.

علت گرفتگی عروق

وضعیتی به نام آترواسکلروز، که تجمع پلاک (رسوب چربی، کلسترول و کلسیم) در شریان‌ها است، معمولاً مسئول بیماری شریان محیطی است. این وضعیت می‌تواند باعث باریک شدن شریان‌ها شود که جریان خون را به پاها و گاهی اوقات بازوها کاهش می‌دهد. اگرچه این عارضه بیشتر در قلب دیده می‌شود، اما می‌تواند سایر شریان‌های اندام‌ها را نیز درگیر کند. به غیر از آترواسکلروز، عوامل دیگری بر گرفتگی عروق پا تاثیر دارند که عبارتند از؛

• التهاب عروق خونی
  • آسیب به اندام
  • آناتومی غیرمعمول عضلات یا رباط‌ها
  • قرارگیری در معرض تشعشع

سیگار همچنین خطر ابتلا به PAD را تا ۴ برابر افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که کشیدن حتی نصف پاکت سیگار در روز می‌تواند خطر ابتلا به PAD را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد. سیگار کشیدن می تواند PAD را بدتر کند. در واقع، از هر دو بیمار PAD که سیگار می‌کشند، یک نفر احتمالاً دچار سکته مغزی یا حمله قلبی می‌شود.

علائم گرفتگی عروق

برای اکثر افراد، گرفتگی عروق پا (PAD) علائمی ایجاد نمی‌کند. کسانی که دچار این بیماری می‌شوند، در حین راه رفتن احساس سنگینی، خستگی یا گرفتگی در پاهایشان می‌شوند. که تنها با توقف راه رفتن برطرف می‌شود. مصرف دارو، ترک سیگار و پیاده روی می‌تواند علائم را کاهش دهد و از بدتر شدن PAD جلوگیری کند.

مطالب مفید:  آیا قلب هم پیر می شود؟

سایر علائم این بیماری عبارتند از:

• بی حسی و گزگز در پاها و ساق پا
  • سردی در پاها و ساق پا
  • گرفتگی دردناک در یک یا هر دو عضلات باسن، ران یا ساق پا پس از انجام فعالیت‌های بدنی، مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها
  • درد طولانی مدت در پاها، ساق پا و انگشتان پا که خوب نمی‌شوند یا خیلی دیر التیام می‌یابند.
  • تغییر رنگ پاها
  • رشد آهسته ناخن‌های پا
  • اختلال نعوظ در مردان
  • درد یا گرفتگی در بازوها، به ویژه هنگام بافتن، نوشتن، یا انجام سایر کارهای دستی.

پیشگیری از گرفتگی عروق پا

برای کنترل PAD، باید سیگار را ترک کنید و هر روز پیاده روی کنید. و همچنین باید با پزشک خود برای کنترل سایر عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا همکاری کنید. مطالعات نشان می‌دهد که پیاده روی روزانه می‌تواند علائم را به خوبی آنژیوپلاستی در برخی موارد تسکین دهد. جراحی و آنژیوپلاستی خطراتی دارد و بهبودی نیاز به زمان دارد. دو تا سه هفته طول می‌کشد تا زخم جراحی بهبود یابد. خطرات عبارتند از عفونت، خونریزی از زخم، و عوارض ناشی از بیهوشی، مانند مشکلات تنفسی یا ذات‌الریه.

زمان درمان گرفتگی عروق پا

زمانی به جراجی جهت درمان گرفتگی عروق پا نیاز است که علایم زیر را داشته باشید؛

• علائم به اندازه‌ای شدید باشد که سبک زندگی یا توانایی برای کار کردن را محدود کند.
  • درمان‌های ساده‌تر، مانند ورزش و دارو، کمکی نکرده باشند.
  • درد پا در هنگام استراحت، به خصوص در شب.
  • زخم‌هایی روی انگشتان پا که خوب نمی‌شوند.
  • انگشتی که آبی یا سیاه به نظر می‌رسد درد دارد.
مطالب مفید:  تاثیر ورزش بر قلب و عروق!

گرفتگی عروق پا

انجام مراحلی که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم می‌تواند به جلوگیری از بدتر شدن PAD کمک کند. آن‌ها همچنین می‌توانند خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش دهند. این مراحل عبارتند از؛

• پرهیز از سیگار کشیدن
  • پیاده روی منظم
  • تغذیه سالم

کلسترول و چربی اضافی می‌تواند باعث انسداد شریان‌ها شود. از مصرف چربی‌های اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول اجتناب کنید. مصرف غذاهای حاوی شکر مانند دسرها و نوشابه‌ها را محدود کنید. سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب و غلات کامل بخورید.

داروهای خود را مصرف کنید

برای جلوگیری از لخته شدن خون باید آسپرین و یا کلوپیدوگرل (پلاویکس و ژنریک) مصرف کنید. همچنین برای سایر عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت به دارو خواهید داشت.

مراقب پاهای خود باشید

کفش راحتی بپوشید که ساییده نشود. روزانه پاهای خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و از کرم مرطوب کننده روی پاهای خود استفاده کنید. بریدگی، زخم، تاول یا آسیب‌های دیگر را بررسی کنید. در صورت مشاهده مشکل به پزشک مراجعه کنید. اگر دیابت دارید، واجب است که بیشتر مراقب پاهای خود باشید.

تشخیص گرفتگی عروق پا

ابتدا پزشک علائم PAD مانند فشار خون بالا، نبض ضعیف و تنگی عروق را بررسی می‌کند. سپس پزشک آزمایشات خون را برای بررسی علائم دیابت و اندازه گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید تجویز می‌کند. همچنین  پزشک با استفاده از آزمایش تصویربرداری اشعه ایکس، رگ‌های خونی بدن را مشاهده می‌کند تا رگ‌های خونی باریک، مسدود، بزرگ شده یا بدشکل را در قسمت‌های مختلف بدن مانند مغز، قلب و اندام‌ها بررسی کند.

مطالب مفید:  آیا وزوز گوش نشانه بیماری قلبی است؟

درمان گرفتگی عروق

برای درمان گرفتگی عروق پادکلسترول و فشار خون خود را کاهش دهید. اگر دیابت دارید سطح قند خون را کنترل کنید. از طریق ورزش منظم و رژیم غذایی سالم یک سبک زندگی سالم داشته باشید. از سیگار کشیدن خودداری کنید یا آن را ترک کنید. همچنین درمان‌های پزشکی وجود دارد که می‌تواند از لخته شدن خون و بازگرداندن جریان خون موثر باشد. مصرف داروی عروقی برای تسکین علائم لنگش، افزایش جریان خون یا جلوگیری از لخته شدن خون.

‫2 نظر

• هاشم سارمی گفت:

سلام وقت بخیر.
    اکثرعلایمی که دراین مقاله درموردپادمطرح شده بودرامن دارم وبعلاوه اسپاسم ودردکمر،حال اسم دارو راهم بفرماییدممنون میشم

• هاشم سارمی گفت:

سلام وقت بخیر.