سوء هاضمه و سوزش سر دل در بارداری

سوء هاضمه که به آن سوزش سر دل یا رفلاکس اسید نیز می گویند، در بارداری شایع است. این مشکل می تواند ناشی از تغییرات هورمونی و فشار دادن کودک در حال رشد به شکم باشد و به هیچ ارتباطی به بیماری های قلبی نداشته باشد. می توان با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی به کاهش سوء هاضمه و سوزش سر دل کمک کرد و داروهایی وجود دارند که مصرف آنها در بارداری بی خطر است.

علائم سوء هاضمه و سوزش سر دل عبارتند از:

• احساس سوزش یا درد در قفسه سینه
  • احساس پری، سنگینی یا نفخ
  • آروغ زدن یا آروغ زدن
  • احساس یا بیمار بودن
  • بالا آوردن غذا

علائم معمولاً بلافاصله پس از خوردن یا آشامیدن ظاهر می شوند، اما گاهی اوقات ممکن است بین خوردن و ایجاد سوء هاضمه تاخیر ایجاد شود. علائم در هر مقطعی از بارداری ممکن است به وجود بیاید، اما این علائم از هفته ۲۷ به بعد شایع تر است.

کارهایی که می توانید برای کمک به سوء هاضمه و سوزش سر دل انجام دهید:

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برای کنترل علائم کافی است، به خصوص اگر آنها خفیف باشند.

سالم بخورید

اگر خیلی سیر باشید احتمال ابتلا به سوء هاضمه بیشتر است.

اگر باردار هستید، ممکن است وسوسه انگیز باشد که بیشتر از حد معمول غذا بخورید، اما این ممکن است برای شما یا کودکتان خوب نباشد.

در مورد رژیم غذایی سالم در بارداری و غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید بیشتر بدانید.

عادات خوردن و آشامیدن خود را تغییر دهید

ممکن است بتوانید با تغییراتی در عادات غذایی خود، سوء هاضمه خود را کنترل کنید.

خوردن وعده های غذایی کوچک اغلب به جای وعده های غذایی بزرگتر ۳ بار در روز و نخوردن ۳ ساعت بعد از خواب در شب کمک می کند.

کاهش مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین و غذاهای غنی، تند یا چرب نیز می تواند علائم را کاهش دهد.

عمودی نگه دارید

هنگام غذا خوردن صاف بنشینید. این باعث می شود فشار از روی شکم شما برداشته شود. هنگامی که به رختخواب می روید، بالا بردن سر و شانه ها می تواند مانع از بالا آمدن اسید معده در هنگام خواب شود.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند باعث سوء هاضمه شود و به طور جدی بر سلامت شما و جنین شما تأثیر بگذارد. وقتی سیگار می کشید، مواد شیمیایی که استنشاق می کنید می توانند به سوء هاضمه شما کمک کنند. این مواد شیمیایی می توانند باعث شل شدن حلقه ماهیچه در انتهای پایین روده شما شوند که به اسید معده اجازه می دهد راحت تر به بالا برگردد. این به عنوان رفلاکس اسید شناخته می شود.

سیگار همچنین خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

• تولد نوزاد نارس (قبل از هفته ۳۷ بارداری)
  • تولد نوزاد شما با وزن کم
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) یا “مرگ تخت نوزاد”

کمک های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. با ماما خود صحبت کنید یا با خط کمک NHS Smokefree به شماره ۰۳۰۰ ۱۲۳ ۱۰۴۴ تماس بگیرید. درباره ترک سیگار در بارداری بیشتر بدانید.

از الکل اجتناب کنید

نوشیدن الکل می تواند باعث سوء هاضمه شود. در دوران بارداری نیز می تواند منجر به آسیب طولانی مدت به جنین شود. ایمن ترین کار این است که در بارداری به هیچ وجه الکل ننوشید.

اگر برای مدیریت علائم خود به کمک نیاز دارید یا اگر تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی شما مؤثر واقع نشد، به ماما یا پزشک عمومی مراجعه کنید. آنها ممکن است دارو را برای کاهش علائم شما توصیه کنند.

همچنین در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید به ماما یا پزشک عمومی مراجعه کنید:

• مشکل در خوردن یا نگه داشتن غذا
  • درد معده

ماما یا پزشک عمومی شما ممکن است در مورد علائم شما بپرسد و با فشار دادن به نواحی مختلف قفسه سینه و معده شما را معاینه کند تا ببیند آیا دردناک است یا خیر.

اگر از داروهای نسخه ای استفاده می کنید:

اگر برای بیماری دیگری مانند داروهای ضد افسردگی دارو مصرف می کنید و فکر می کنید ممکن است سوء هاضمه شما را بدتر کند، با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است بتوانند یک داروی جایگزین تجویز کنند.

هرگز مصرف داروی تجویز شده را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک عمومی یا متخصص مراقبت های بهداشتی واجد شرایط دیگری که مسئول مراقبت از شما است به شما توصیه کرده باشد که این کار را انجام دهید.

داروهایی برای سوء هاضمه و سوزش سر دل

داروهای سوء هاضمه و سوزش سر دل در دوران بارداری عبارتند از:

• آنتی اسیدها – برای خنثی کردن اسید معده (برخی از آنها بدون نسخه توسط داروساز در دسترس هستند)
  • آلژینات – برای تسکین سوء هاضمه ناشی از ریفلاکس اسید با جلوگیری از بازگشت اسید معده به روده

ممکن است تنها زمانی نیاز به مصرف آنتی اسیدها و آلژینات ها داشته باشید که علائم شروع شود. با این حال، پزشک عمومی شما ممکن است مصرف آنها را قبل از بروز علائم توصیه کند – به عنوان مثال، قبل از غذا یا قبل از خواب.

اگر مکمل های آهن و همچنین آنتی اسیدها مصرف می کنید، آنها را همزمان مصرف نکنید. آنتی اسیدها می توانند مانع از جذب آهن توسط بدن شما شوند. اگر آنتی اسیدها و آلژینات ها علائم شما را بهبود ندهند، پزشک عمومی ممکن است دارویی برای کاهش میزان اسید در معده شما تجویز کند. ۲ مواردی که به طور گسترده در بارداری استفاده می شوند و برای جنین متولد نشده مضر نیستند عبارتند از:

• رانیتیدین – قرصی که دو بار در روز مصرف می کنید
  • امپرازول – قرصی که یک بار در روز مصرف می کنید

علل سوء هاضمه در بارداری

علائم سوء هاضمه زمانی بروز می کند که اسید موجود در معده، مخاط معده یا روده شما را تحریک کند. این باعث درد و احساس سوزش می شود. زمانی که باردار هستید، به دلایل زیر احتمال ابتلا به سوء هاضمه بیشتر است:

• تغییرات هورمونی
  • کودک در حال رشد روی شکم شما فشار می آورد