آیا صدای قلب نشانه فیبریلاسیون دهلیزی است؟

علائم و نشانه های فیبریلاسیون دهلیزی می تواند بین افراد متفاوت باشد، اما شنیدن صداهای غیرطبیعی که از قلب شما می آید لزوما یکی از آنها نیست. برای درک کامل این موضوع، باید تفاوت بین فیبریلاسیون دهلیزی و پدیده ای به نام سوفل قلبی را بدانید. فیبریلاسیون دهلیزی به ضربان نامنظم قلب اشاره دارد.  سوفل قلبی زمانی رخ می دهد که نوعی صدای غیر طبیعی در بین ضربان قلب وجود داشته باشد. در حالی که ممکن است همزمان فیبریلاسیون دهلیزی و سوفل قلبی را تجربه کنید، اما یکی لزوماً علامت دیگری نیست. در اینجا آنچه باید در مورد فیبریلاسیون دهلیزی و سوفل قلب و همچنین علائمی که باید به آنها توجه کنید، آمده است.

صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) چیست؟

قلب هنگام تپش صداهایی تولید می کند. این صداها می توانند به دلیل حجم از به سختی قابل شنیدن تا آسان شنیدن با گوشی پزشکی متغیر باشند. صداهای غیرطبیعی قلب را سوفل قلبی می نامند. سوفل قلبی ممکن است در بین ضربان‌های منظم قلب رخ دهد و شبیه یکی از موارد زیر باشد:

• یک سوت زدن
  • غوغا کردن
  • یک دمیدن

دو نوع  سوفل قلبی وجود دارد که شامل بی گناه و غیر طبیعی هستند. هر کسی می تواند سوفل قلبی بی گناه را تجربه کند. آنها شامل یک بیماری زمینه ای نیستند. در عوض، ممکن است سوفل قلبی بی‌گناه را به دلیل موارد زیر تجربه کنید:

• رشد سریع (در کودک)
  • ورزش

سوفل غیر طبیعی به دلیل یک بیماری زمینه ای رخ می دهد. ممکن است علائم دیگری را همراه با صداها تجربه کنید. علائمی که ممکن است تجربه کنید به بیماری زمینه ای که با آن زندگی می کنید بستگی دارد. برخی از علائم بالقوه ای که ممکن است تجربه کنید عبارتند از:

• غش کردن
  • سرفه مزمن (طولانی مدت).
  • پوست مایل به آبی (این یک اورژانس است)

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید در اسرع وقت برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید.

آیا سوفل قلب و فیبریلاسیون دهلیزی یکی هستند؟

فیبریلاسیون دهلیزی (که به آن AFib نیز گفته می شود) نوعی آریتمی است و به ضربان قلب نامنظم، خیلی سریع یا خیلی آهسته اشاره دارد. AFib یکی از رایج ترین انواع آریتمی است. اگرچه AFib ممکن است بی ضرر به نظر برسد، منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا هشدار می دهد که این یک وضعیت سلامتی جدی است. خطر ابتلا به سایر شرایط بالقوه کشنده را افزایش می دهد، از جمله:

نارسایی قلبی

احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در افراد مبتلا به AFib دو برابر بیشتر است.

سکته.

احتمال ابتلا به سکته مغزی در افراد مبتلا به AFib پنج برابر منبع قابل اعتماد است.

سوفل قلب لزوماً نشانه AFib نیست. سوفل به چگونگی جریان خون در قلب شما مربوط می شود، به ویژه دریچه هایی که حفره های قلب شما را به هم متصل می کنند. از سوی دیگر، AFib مربوط به تکانه های الکتریکی است که هرج و مرج یا بی نظم شده و منجر به ضربان قلب نامنظم، آهسته یا سریع می شود.

علت سوفل قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی چیست؟

زمزمه های قلبی

علل سوفل قلبی بر اساس نوع و شرایط زمینه ای ایجاد کننده آن می تواند متفاوت باشد. سوفل های بی گناه قلب به این معنی است که شما هیچ مشکل ساختاری زمینه ای با قلب خود ندارید یا هیچ بیماری زمینه ای ندارید. اگرچه هر کسی ممکن است در هر زمان با سوفل قلبی بیگناه تشخیص داده شود، اما شایع ترین آنها در موارد زیر است:

• افراد لاغرتر
  • کودکان

اگر سوفل غیرطبیعی قلبی را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل نقص در یک یا چند دریچه قلب شما باشد. شیرهای معیوب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• نشتی
  • محدود شدن جریان خون
  • دریچه های باریک
  • زود بسته شدن

سایر بیماری‌های زمینه‌ای قلبی نیز ممکن است باعث سوفل قلبی منبع مطمئن شوند. در طول تشخیص، پزشک به دنبال علل زمینه‌ای احتمالی می‌شود و ممکن است شما را برای آزمایش‌های بیشتر به یک متخصص قلب یا متخصص دیگر ارجاع دهد. علل احتمالی عبارتند از:

• عفونت های خاص مانند اندوکاردیت باکتریایی
  • یک نقص مادرزادی قلب
  • یک سوراخ در دیواره قلب
  • فیبریلاسیون دهلیزی

موسسه ملی قلب، ریه و خون، دو علت اصلی AFib وجود دارد. آنها عبارتند از:

• مشکلات سیگنال های الکتریکی در قلب
  • تغییرات در بافت های قلب

AFib با بسیاری از شرایط مرتبط است، از جمله:

• فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • کاردیومیوپاتی
  • ناهنجاری های تیروئید
  • بیماری دریچه قلب
  • بیماری قلبی مادرزادی
  • بیماری عروق کرونر (آترواسکلروز)
  • آپنه انسدادی خواب
  • بیماری ترومبوآمبولیک وریدی (آمبولی ریه)
  • بیماری مزمن ریه (COPD، آسم)
  • بیماری مزمن کلیوی

با این حال، زندگی با یک یا چند مورد از این شرایط به این معنی نیست که یک فرد به طور خودکار AFib داشته یا خواهد داشت. افرادی که هیچ شرایط دیگری ندارند نیز ممکن است به AFib مبتلا شوند.

سوفل قلب و فیبریلاسیون دهلیزی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سوفل قلبی با گوش دادن پزشک به قلب شروع می شود. به طور خاص، یک پزشک به موارد زیر گوش می دهد:

• بلندی صدا
  • محل
  • زمان سنجی

اگر پزشک مشکوک به سوفل غیرطبیعی باشد، ممکن است شما را برای آزمایشات بیشتر به یک متخصص ارجاع دهد که ممکن است شامل الکتروکاردیوگرام (EKG) یا اکوکاردیوگرام باشد.

الکتروکاردیوگرام

یک عکس فوری الکتریکی از قلب شما که ممکن است آریتمی یا اگر قلب شما بزرگ شده است را شناسایی کند.

اکوکاردیوگرافی

سونوگرافی قلب شما که می تواند عملکرد قلب، اندازه قلب و عملکرد دریچه را نشان دهد.

تشخیص AFib به احتمال زیاد شامل چندین مرحله از منبع قابل اعتماد است، از جمله:

• معاینه جسمی
  • بررسی تاریخچه پزشکی خانوادگی و شخصی
  •  نوار قلب
  •  اکوکاردیوگرام
  • سایر آزمایشات در صورت نیاز، مانند تست خواب، تست استرس، یا اشعه ایکس قفسه سینه

پزشک شما احتمالاً آزمایش‌ها و معایناتی را برای جستجوی شرایط بهداشتی زمینه‌ای که ممکن است باعث AFib شوند را شامل می‌شود. علاوه بر این، آزمایش انجام شده برای Afib می تواند به ارزیابی خطر ابتلا به سکته مغزی در ارتباط با Afib کمک کند و ارزیابی می کند که آیا ساختار یا عملکرد قلب شما به دلیل Afib تغییر کرده است یا خیر.

درمان سوفل قلبی

درمان سوفل قلبی به نوع و همچنین علت دقیق سوفل بستگی دارد. سوفل بی گناه بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد. سوفل غیرطبیعی قلب معمولاً نیاز به درمان برای بیماری زمینه ای دارد. درمان دقیق بر اساس نوع و شدت بیماری زمینه ای متفاوت خواهد بود. برخی از گزینه های درمانی که ممکن است پزشک توصیه کند عبارتند از:

• تست تردمیل ورزشی
  • دارو
  • عمل جراحی
  • کاتتریزاسیون قلبی

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

درمان AFib اغلب شامل چندین عامل از جمله منبع مورد اعتماد است:

• تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی، مدیریت استرس، ترک سیگار و ورزش
  • درمان اختلال خواب، مانند آپنه خواب
  • داروهایی مانند مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم، رقیق کننده های خون یا سایر موارد
  • روش های جراحی مانند قرار دادن ضربان ساز، ابلیشن کاتتر، ابلیشن جراحی، کاردیوورژن الکتریکی یا مسدود کردن زائده دهلیز چپ
  • درمان ممکن است بر اساس وجود سایر شرایط زمینه ای متفاوت باشد.

AFib و سوفل قلبی دو بیماری متفاوت با علل و علائم متفاوت هستند. اگرچه آنها می توانند با هم رخ دهند، اما داشتن یکی لزوماً به این معنی نیست که دیگری را دارید یا خواهید کرد.

سوفل قلب صداهای غیر معمولی هستند که معمولاً بین ضربان ها از قلب می آیند. سوفل قلبی ممکن است بی گناه یا غیر طبیعی باشد. سوفل غیرطبیعی قلب به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند نقص در دریچه های قلب رخ می دهد.

AFib زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان قلب نامنظم یا سریع‌تر از حد طبیعی باشد. این عارضه می تواند منجر به بیماری های جدی تری مانند بیماری قلبی و سکته شود. فرد باید هر گونه بیماری زمینه ای را درمان کند و باید اقداماتی را برای کمک به جلوگیری از عوارض بیشتر در نظر بگیرد. بیمار باید برای معاینات فیزیکی منظم به پزشک خود مراجعه کنند