انواع بیماریهای قلبی و عروقی مادرزادی

بیماری مادرزادی قلب یک یا چند مشکل در ساختار قلب است که از بدو تولد وجود دارد. مادرزادی به این معنی است که فرد با این بیماری متولد شده است. بیماری مادرزادی قلبی در بزرگسالان و کودکان می تواند نحوه جریان خون در قلب را تغییر دهد. انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد. برخی از انواع بیماری های مادرزادی قلبی ممکن است خفیف باشند، اما نقص های پیچیده ممکن است عوارض خطرناکی ایجاد کند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی نیاز به مراقبت های پزشکی مادام العمر دارند. درمان ممکن است شامل معاینات منظم و داروها یا جراحی باشد. اگر بیماری قلبی مادرزادی بزرگسالان دارید، از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار به معاینه نیاز دارید.

انواع بیماری قلبی مادرزادی

• آترزی سه لتی
  • تنه شریانی
  • حلقه های عروقی
  • نقص دیواره بین بطنی (VSD)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (WPW).

علائم بیماری مادرزادی قلبی

برای برخی از افراد، علائم یا علائم بیماری مادرزادی قلبی تا بزرگسالی مشخص نمی شود. علائم ممکن است سال ها پس از درمان نقص مادرزادی قلب بازگردد. علائم شایع بیماری قلبی مادرزادی در بزرگسالان عبارتند از:

• ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • کبودی پوست، لب ها و ناخن ها (سیانوز)
  • با کمترین فعالیت،  احساس خستگی می کنید
  • تورم بافت یا اندام های بدن (ادم)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• اگر علائم نگران کننده ای مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.
  • اگر علائم یا علائم بیماری مادرزادی قلبی دارید یا در دوران کودکی برای نقص مادرزادی قلب تحت درمان قرار گرفته‌اید، به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

علت بیماری قلبی مادرزادی

• حفره ها و دریچه های قلب
  • محفظه ها و دریچه های کادر محاوره ای بازشو heartOpen

محققان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث بیشتر انواع بیماری های مادرزادی قلبی می شود. برخی از بیماری های مادرزادی قلبی از طریق خانواده (ارثی) منتقل می شوند. برای درک بیشتر بیماری مادرزادی قلب، دانستن نحوه عملکرد قلب به طور معمول کمک می کند.

• قلب به حفره هایی تقسیم می شود – دو اتاق فوقانی (دهلیز) و دو اتاق پایین (بطن).
  • سمت راست قلب خون را از طریق رگ های خونی (شریان های ریوی) به ریه ها منتقل می کند.
  • در ریه ها، خون اکسیژن را می گیرد و سپس از طریق سیاهرگ های ریوی به سمت چپ قلب شما باز می گردد.
  • سپس سمت چپ قلب خون را از طریق آئورت پمپ می کند و به بقیه بدن خارج می کند.

بیماری مادرزادی قلب می‌تواند بر هر یک از این ساختارهای قلب، از جمله شریان‌ها، دریچه‌ها، حفره‌ها و دیواره بافتی که اتاق‌ها را جدا می‌کند (سپتوم) تأثیر بگذارد.

عوامل خطر بیماری مادرزادی قلبی

برخی از عوامل خطر محیطی و ژنتیکی ممکن است در ایجاد بیماری مادرزادی قلبی نقش داشته باشند، از جمله:

ژنتیک به نظر می رسد بیماری قلبی مادرزادی در خانواده ها (ارثی) دیده می شود. با بسیاری از سندرم های ژنتیکی مرتبط است. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای نقایص مادرزادی قلبی هستند. آزمایش ژنتیک می تواند سندرم داون و برخی بیماری های ژنتیکی دیگر را در زمانی که نوزاد هنوز در رحم مادر است، تشخیص دهد.
سرخک آلمانی (سرخچه). ابتلا به سرخجه در دوران بارداری ممکن است بر نحوه رشد قلب کودک در دوران بارداری تأثیر بگذارد.
دیابت. ابتلا به دیابت نوع ۱ یا نوع ۲ در دوران بارداری نیز ممکن است بر رشد قلب کودک تأثیر بگذارد. دیابت بارداری به طور کلی خطر ابتلا به بیماری قلبی مادرزادی را افزایش نمی دهد.
داروها مصرف برخی داروها در دوران بارداری می تواند باعث بیماری قلبی مادرزادی و سایر نقایص مادرزادی شود. داروهای مرتبط با نقص قلبی شامل لیتیوم برای اختلال دوقطبی و ایزوترتینوئین (Claravis، Myorisan، و غیره) است که برای درمان آکنه استفاده می شود. همیشه در مورد داروهایی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.
الکل. مصرف الکل در دوران بارداری با افزایش خطر نقص قلبی در جنین مرتبط است.
سیگار کشیدن. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن در دوران بارداری خطر نقص مادرزادی قلب را در نوزاد افزایش می دهد.

عوارض مادرزادی قلبی

بیماری مادرزادی قلبی می تواند به سایر نگرانی های سلامتی در آینده کمک کند. عوارض ممکن است سال ها پس از درمان نقص مادرزادی قلب رخ دهد. عوارض بیماری قلبی مادرزادی در بزرگسالان عبارتند از:

ضربان قلب نامنظم (آریتمی).

سیگنال دهی ناقص قلب باعث می شود که قلب خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم بزند. در برخی افراد، آریتمی های شدید در صورت عدم درمان ممکن است باعث سکته مغزی یا مرگ ناگهانی قلبی شوند. بافت اسکار در قلب ناشی از جراحی های قبلی می تواند به این عارضه کمک کند.

عفونت قلبی (اندوکاردیت).

باکتری ها یا سایر میکروب ها می توانند وارد جریان خون شده و به لایه داخلی قلب (اندوکارد) حرکت کنند. این عفونت بدون درمان می تواند به دریچه های قلب آسیب برساند یا از بین ببرد یا باعث سکته شود. اگر در معرض خطر ابتلا به اندوکاردیت هستید، پزشک ممکن است مصرف آنتی بیوتیک را یک ساعت قبل از تمیز کردن دندان توصیه کند. معاینات منظم دندانپزشکی مهم است. لثه ها و دندان های سالم خطر ورود باکتری ها به جریان خون را کاهش می دهد.

سکته قلبی

نقص مادرزادی قلب می تواند به لخته خون اجازه دهد از قلب عبور کرده و به مغز برود، جایی که باعث کاهش یا مسدود شدن جریان خون می شود.

فشار خون بالا در شریان های ریوی (فشار خون ریوی)

برخی از نقایص مادرزادی قلب خون بیشتری را به ریه ها می فرستند و باعث ایجاد فشار می شوند. این در نهایت باعث ضعیف شدن ماهیچه قلب و گاهی از کار افتادن آن می شود.

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی (نارسایی احتقانی قلب) به این معنی است که قلب نمی تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپ کند.

بیماری قلبی مادرزادی بزرگسالان و بارداری

ممکن است با بیماری خفیف مادرزادی قلبی، بارداری موفقی داشته باشید. اگر یک نقص مادرزادی پیچیده قلبی دارید، ممکن است پزشک به شما بگوید که باردار نشوید.

قبل از باردار شدن، با پزشک خود در مورد خطرات و عوارض احتمالی صحبت کنید. با هم می توانید درباره مراقبت های ویژه ای که در دوران بارداری نیاز است، بحث و برنامه ریزی کنید.

پیشگیری از بیماری مادرزادی قلبی

برخی از انواع بیماری های مادرزادی قلبی در خانواده ها رخ می دهد (ارثی). اگر شما یا فردی در خانواده شما بیماری قلبی مادرزادی دارد، غربالگری توسط یک مشاور ژنتیک ممکن است به تعیین خطر برخی از نقایص قلبی در کودکان آینده کمک کند.