بالون درمانی داخل آئورت (IABP) چیست؟

بالون پمپ داخل آئورت (IABP) نوعی وسیله درمانی است که به قلب کمک می کند خون بیشتری پمپاژ کند. اگر قلب نتواند خون کافی برای بدنتان پمپاژ کند، ممکن است به آن نیاز داشته باشید. IABP از یک لوله نازک و قابل انعطاف به نام کاتتر تشکیل شده است. یک بالون بلند به نوک کاتتر متصل است. این بالون داخل آئورت یا IAB نامیده می شود. انتهای دیگر کاتتر به کنسول کامپیوتر متصل می شود. این کنسول مکانیزمی دارد که بادکنک را در زمان مناسبی که قلب می تپد، باد می کند.

قلب خون اکسیژن دار و مواد مغذی را به تمام قسمت های بدن پمپ می کند. خون از طریق شریان ها، رگ های خونی که خون اکسیژن دار را حمل می کنند، از قلب خارج می شود. دیواره های بیرونی قلب نیز حاوی شریان ها هستند. به این عروق کرونر می گویند. قلب از طریق این عروق، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

وقتی قلب منقبض می شود، خون را به بدن می فرستد. همانطور که آرام می شود، خون به داخل عروق کرونر جریان می یابد تا اکسیژن را به قلب برساند. IABP به خون اجازه می دهد تا راحت تر در شریان های کرونر جریان یابد. همچنین به قلب کمک می کند تا با هر انقباض خون بیشتری پمپاژ کند.

در بسیاری از موارد، این روش از طریق یک برش کوچک در قسمت داخلی بالای ساق شما انجام می شود. پزشک کاتتر پمپ بادکنکی را در شریان پای شما قرار می دهد. سپس آن را به آئورت هدایت می کند. آئورت سرخرگ بزرگی است که به بطن چپ قلب متصل است و خون تصفیه‌شده را به تمام بدن می‌رساند. IABP یک درمان کوتاه مدت است. ممکن است تا زمانی که وضعیت قلبی شما بهبود یابد و درمان دائمی تری دریافت کنید به آن نیاز داشته باشید.

چه مواقعی نیاز به بالون درمانی داخل آئورت داریم؟

درمان IABP برای درمان شوک قلبی استفاده می شود. این زمانی است که قلب نمی تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپ کند. برخی از مشکلات قلبی می توانند باعث شوک قلبی شوند. این شامل:

• آنژین ناپایدار
  • حمله قلبی
  • برخی از ریتم های غیر طبیعی قلب
  • نارسایی قلبی
  • نقایص قلبی

در صورت انجام یک روش پزشکی خاص، ممکن است به IABP نیاز داشته باشید. این روش یک شریان مسدود شده در قلب را باز می کند. همچنین در صورت انجام جراحی قلب، ممکن است از IABP بهره مند شوید. در برخی موارد، ممکن است نتوانید از IABP استفاده کنید، حتی اگر قلب نتواند خون کافی پمپاژ کند. به عنوان مثال، افرادی که دریچه آئورت نشتی دارند یا افراد مبتلا به آنوریسم آئورت نمی توانند از IABP استفاده کنند.

خطرات درمان پمپ بالون داخل آئورت

درمان IABP می تواند بسیار مفید باشد وحتی در مواقعی می تواند نجات دهنده بیمار باشد. اما خطراتی در پی دارد که شامل:

• آسیب ناشی از کمبود جریان خون به اندام (ایسکمی)
  • آسیب به یک شریان
  • پارگی بالون
  • موقعیت نادرست بالون، که ممکن است باعث آسیب به کلیه ها یا سایر مشکلات شود
  • تعداد کم پلاکت ها، که ممکن است باعث خونریزی بیش از حد شود زیرا خون نیز لخته نمی شود
  • سکته

این خطرات به سن و شرایط بیمار نیز بستگی دارد. برای مثال، در صورت ابتلا به بیماری عروق محیطی، ممکن است کمبود جریان خون در پا بیشتر باشد.

چگونه برای درمان پمپ بالون داخل آئورت آماده شوم؟

قبل از عمل، با پزشک در مورد تمام نگرانی های خود صحبت کنید. او دستورالعمل های دقیقی به شما خواهد داد. اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید که می‌توانید باردار باشید، حتماً به پزشک اطلاع دهید. همچنین داشتن موارد زیر نیز با پزشک در میان بگذارید:

• هر گونه شرایط پزشکی دیگر
  • مشکل آرامبخشی
  • علائم جدید، مانند تب ناگهانی

اگر سیگار می کشید، باید سعی کنید قبل از عمل آن را ترک کنید. ترک سیگار به کاهش احتمال عوارض کمک می کند. همچنین بعد از نیمه شب قبل از روز عمل نباید چیزی بخورید یا بنوشید. همچنین ممکن است لازم باشد مصرف هر دارویی را قطع کنید. قبل و در طول درمان، احتمالاً به مصرف دارو برای کمک به جلوگیری از لخته شدن خون نیاز خواهید داشت.

ممکن است برای ارزیابی سلامت قبل از عمل به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید. که شامل موارد زیر باشد:

• آزمایش خون اولیه (برای ارزیابی کم خونی و عفونت)
  • نوار قلب (برای بررسی ریتم قلب)
  • رادیوگرافی قفسه سینه (برای مشاهده قلب و ریه ها)
  • اکوکاردیوگرام (برای مشاهده میزان پمپاژ قلب شما)

در طول درمان با بالون داخل آئورت چه اتفاقی می افتد؟

درمان IABP شامل قرار دادن کاتتر با نوک بالون در رگ خونی و پیش بردن آن به قلب است. در مواقع اضطراری، یک تیم پزشکی ممکن است آن را در کنار تخت شما قرار دهد. ابتدا مقداری بیهوشی دریافت خواهید کرد که در این صورت شما بیهوش خواهید بود و چیزی احساس نمی کنید. در موارد دیگر، ممکن است فقط یک داروی آرامبخش یا داروی بی حسی را در محل تزریق دریافت کنید.

• در طول این عمل، ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم حیاتی شما کنترل خواهد شد.
  • یک برش کوچک از طریق شریان در قسمت بالای ران داخلی ایجاد می شود. کاتتر بالون در آنجا وارد می شود.
  • جراح کاتتر را به قسمتی از آئورت در ناحیه قفسه سینه شما پیش می برد. او می تواند این حرکت را با استفاده از تصویربرداری مداوم اشعه ایکس ببیند.
  • بالون طوری برنامه ریزی می شود که وقتی قلب آرام یا منقبض می شود، باد می کند

ممکن است بعد از عمل کمی درد قفسه سینه احساس کنید. البته این درد باید در عرض چند دقیقه پس از IABP از بین برود. اگر هنوز علائم خاصی از درد دارید، ممکن است به درمان بیشتری نیاز داشته باشید.

پزشک برخی عوارض را زیر نظر خواهد داشت. احتمالاً پس از آن باید در تخت بمانید. سر تخت شما باید کمی بالاتر باشد. پای با قرار دادن کاتتر باید صاف بماند. این به جلوگیری از حرکت بالون از جای خود کمک می کند. همچنین ممکن است به عکس برداری روزانه از قفسه سینه نیاز داشته باشید تا مطمئن شوید دستگاه هنوز در محل درست خود قرار دارد. پمپ معمولاً هنگام چرخش بین تورم و کاهش تورم صدا تولید می کند.

فوراً به پزشک خود در مورد علائم جدید، مانند خونریزی از محل تزریق، اطلاع دهید. درد قفسه سینه ممکن است نشانه این باشد که زمان دستگاه باید تنظیم شود. رنگ پریدگی یا گزگز در پا ممکن است به کاهش جریان خون در آن ناحیه اشاره کند.

بعد از بالون درمانی داخل آئورت چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است لازم باشد چندین روز پمپ در بدن باقی بماند و تحت نظر پزشک باشید. در برخی مواقع پزشک ممکن است به طور موقت پمپ را خاموش کند تا ببیند بدن بیمار چگونه پاسخ می دهد. یا ممکن است آن را طوری تنظیم کند که فقط با هر ۲ یا ۴ ضربان قلب باد شود. اگر قلب به خوبی پمپاژ می کند، ممکن است درمان IABP را متوقف کند. زمان برداشتن پمپ دارویی برای کمک به آرامش بیمار داده می شود. سپس پزشک کاتتر و بالون متصل شده را خارج می کند و برش روی پای بیمار را پانسمان می کند.

منبع: hopkinsmedicine