علت درد در بازوی چپ چیست؟

درد در قسمت بازوی می تواند دلایل مختلفی از جمله اضطراب باشد. اضطراب باعث انقباض عضلات بازو  می شود و این تنش می تواند منجر به درد شود. اگرچه تنش عضلانی، محتمل ترین علت درد بازو است، اما تنها علت احتمالی آن نیست. حمله قلبی، آنژین و یگر آسیب ها از دیگر دلایل احتمالی هستند.

درد بازوی چپ

دلایل زیادی وجود دارد که فرد در بازوی چپ خود بی حسی، ضعف یا درد داشته باشید. این موضع می تواند روانی یا فیزیکی باشد. اگر در بازوی چپ خود احساس درد می کنید، ابتدا باید توسط پزشک معاینه شوید تا مطمئن شوید که دچار حمله قلبی نشده اید.

اضطراب

اضطراب می تواند باعث درد شود. هنگامی که بیماری دیگری باعث درد بازوی چپ می شود، اضطراب می تواند درد را بدتر کند. به عنوان مثال، اضطراب می تواند شما را نسبت به دردی به ظاهر ناچیز حساس کند، به خصوص اگر از منشأ درد مطمئن نباشید. اگر این نگرانی وجود داشته باشد که درد می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد، می تواند به طور فزاینده ای ناراحت کننده شود، که می تواند درد را بدتر به نظر برساند.

درد بازوی چپ نشانه ای مجزا از اضطراب نیست، بلکه معمولا بخشی از یک مشکل اضطراب جدی تر است.

حمله قلبی

اغلب، یک علامت اولیه حمله قلبی، درد ناگهانی بازوی چپ است که در طی چند دقیقه شدیدتر می شود. سایر علائم حمله قلبی عبارتند از:

• فشار در مرکز قفسه سینه
  • ناراحتی در فک، گردن، پشت یا معده
  • سبکی سر
  • عرق سرد ناگهانی

حمله قلبی یک وضعیت خطرناک است. اگر این علائم را همراه درد بازوی چپ تجربه کردید، باید اورژانس تماس بگیرید.

آنژین صدری

آنژین زمانی اتفاق می افتد که قلب اکسیژن کافی دریافت نمی کند. آنژین می تواند باعث درد بازوی چپ شود که اغلب با ناراحتی شانه، گردن، پشت یا فک همراه با احساس سوء هاضمه همراه است. آنژین یکی از علائم بیماری عروق کرونر است و باید جدی گرفته شود. با پزشک خود در مورد درد بازوی چپ و سایر علائمی که دارید صحبت کنید.

جراحت

درد در بازوی چپ ممکن است نشانه آسیب استخوان یا بافت باشد. صدمات احتمالی عبارتند از:

• شکستگی استخوان در بازوی چپ یا شانه
  • بورسیت، زمانی که بورس یا کیسه مایع بین استخوان و بافت نرم ملتهب می شود
  • سندرم تونل کارپال یا فشرده شدن یکی از اعصاب اصلی به دست هنگام حرکت از طریق مچ دست
  • فتق دیسک، یا پارگی در یکی از دیسک های بالشتک بین استخوان های ستون فقرات
  • پارگی روتاتور کاف
  • تاندونیت یا التهاب تاندون

درمان اضطراب

اگر پزشک تشخیص داد که اضطراب باعث درد بازوی چپ است، دستورالعمل هایی برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می کند.  این درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند ورزش منظم، تغذیه مناسب و خواب کافی برای کاهش استرس
  • درمان شناختی رفتاری (CBT) با تمرکز بر شناسایی، درک و تغییر الگوهای تفکر و رفتار شما
  • داروی ضد اضطراب

داروهای محبوب ضد اضطراب عبارتند از:

• مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، که سروتونین بیشتری را در بدن برای بهبود خلق و خو باقی می‌گذارند.
  • مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs)، که سطح سروتونین و نوراپی نفرین را برای بهبود خلق و خوی افزایش می دهند.
  • بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، کلونازپام، دیازپام و لورازپام که علائم فیزیکی مانند تنش عضلانی را کاهش می دهند.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCAs) مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین که باعث آرامش می شوند و علائم فیزیکی را برطرف می کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر درد بازوی چپ شما عبارت است از:
  • ناگهانی
  • شدید
  • همراه با فشار یا فشردن در قفسه سینه

اگر بازوی چپ شما:

• با فعالیت درد زیاد می شود، اما با استراحت تسکین می یابد
  • درد و تورم شدید
  • مشکل در حرکت عادی
  • در چرخش از کف دست به بالا به پایین و بالعکس مشکل دارد

اگر بازوی چپ شما:

• دردی که پس از استراحت ودرمان های معمول کاهش نمی یابد
  • قرمزی، تورم یا ناراحتی فزاینده در ناحیه آسیب دیده دارید
  • دردی را تجربه می کنید که احساس می کنید ناشی از اضطراب است

درمان خانگی درد بازوی چپ

تا زمانی که نتوانید به پزشک مراجعه کنید، درمان خانگی می تواند به آسیب دیدگی بازو کمک کند. به عنوان مثال، اگر فکر می کنید بازوی شما شکسته است، از یک بند به دور گردن، برای بی حرکت کردن بازو استفاده کنید و تا زمان مراجعه به پزشک، از کمپرس یخ استفاده کنید.

نکته پایانی

اگر درد بازوی چپ با علائم دیگری مانند ناراحتی در مرکز قفسه سینه و تنگی نفس همراه باشد، می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد. اگر بازوی چپ قرمز و متورم است، ممکن است یک آسیب زمینه ای وجود داشته باشد. پس حتما نیاز است که به پزشک مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص و راهکار درمانی ارائه دهد.