شانس زندگی بعد از سکته قلبی

مطالعات نشان داده اند که میزان بقا برای افرادی که به دلیل حملات قلبی سریع تحت درمان قرار گرفته اند تقریباً ۹۰ تا ۹۷ درصد است.

حمله قلبی که انفارکتوس میوکارد (MI) نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که انسداد یا کاهش شدید جریان خون در بخشی از قلب وجود داشته باشد. این یک اورژانس پزشکی تهدید کننده زندگی است و هرچه انسداد بدون درمان طولانی‌تر شود، آسیب بیشتری به قلب وارد می‌شود.

این مطلب به عواملی می‌پردازد که می‌توانند بر میزان بقای حمله قلبی تأثیر بگذارند، از جمله سن، جنسیت، محل وقوع حمله قلبی. همچنین راه هایی را برای کمک به جلوگیری از حمله قلبی توصیه می کند.

شناخت علائم سکته قلبی

حمله قلبی شدیدترین شکل سندرم حاد کرونری (ACS) است. این اصطلاح برای اورژانس پزشکی است که شریان های قلب را درگیر می کند.

مانند همه اشکال ACS، حمله قلبی معمولاً با پارگی پلاک آترواسکلروتیک در شریان کرونر (شریان هایی که اکسیژن را به عضله قلب می رسانند) ایجاد می شود. این پارگی پلاک باعث تشکیل لخته خون می شود که منجر به انسداد شریان می شود. ماهیچه قلب که توسط شریان مسدود شده تامین می شود، سپس شروع به مردن می کند. سکته قلبی زمانی تشخیص داده می شود که بخشی از عضله قلب کشته شود.

نرخ بقای حمله قلبی

عوامل متعددی وجود دارد که بر زنده ماندن فردی از حمله قلبی تأثیر می گذارد.

نوع حمله قلبی

بیشتر حملات قلبی به دلیل انسداد شریان کرونری ایجاد می شود، اما در موارد نادر، می تواند ناشی از اسپاسم ناگهانی یا پارگی سرخرگ باشد.

دو نوع اصلی حملات قلبی عبارتند از:

انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (STEMI) زمانی است که یک انسداد کامل در شریان کرونر وجود دارد. این شدیدترین نوع حمله قلبی است.
انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST (NSTEMI) زمانی است که یک شریان تا حدی مسدود شده و جریان خون به قلب را به شدت کاهش می دهد. NSTEMI کمی شایع تر از STEMI است.

انواع دیگر حملات قلبی که کمتر از STEMI یا NSTEMI شایع هستند عبارتند از:

اسپاسم عروق کرونر زمانی است که شریان به شدت منقبض یا اسپاسم می شود. این باعث باریک شدن شریان و کاهش جریان خون به بخشی از عضله قلب می شود.
تشریح عروق کرونر یک نوع نادر از حمله قلبی است که در آن پارگی خود به خود دیواره عروق کرونر وجود دارد.
احتمال زنده ماندن بستگی به این دارد که کدام شریان تحت تأثیر قرار گرفته است. انسداد در شریان نزولی قدامی چپ (LAD) که شاخه ای از شریان کرونر چپ است، بیشترین خطر مرگ را دارد.

شریان LAD بخش بزرگی از قلب را تامین می کند و STEMI شریان LAD به دلیل افزایش خطر عوارض و مرگ گاهی اوقات به عنوان “بیوه ساز” شناخته می شود.

مطالب مفید:  بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

حمله قلبی بیوه‌ساز نیز با افزایش خطر نارسایی قلبی و سکته همراه است، اما نسبت به انسداد شریان کرونری راست (RCA) کمتر شایع است.

یک مطالعه نشان داد که میزان مرگ و میر تعدیل‌نشده برای STEMI از LAD 7.1٪ بود، در مقایسه با ۵٫۴٪ برای شاخه دیگر شریان کرونر چپ (شریان سیرکومفلکس چپ، LCx) و ۴٫۸٪ برای شریان کرونر راست.

تفاوت های جنسی

تفاوت قابل توجهی در پیامدهای حمله قلبی بین مرد و زن وجود دارد. زنان معمولاً در سنین بالاتر دچار حمله قلبی می شوند و احتمال مرگ آنها در چند هفته اول پس از حمله قلبی بیشتر از مردان است. در مقایسه با مردان، زنان شریان‌های کوچک‌تری دارند و ممکن است علائم متفاوتی از بیماری قلبی را در مقایسه با مردان تجربه کنند، که گاهی اوقات تشخیص را به تأخیر می‌اندازد.

از هر چهار زن یک نفر (۲۳ درصد) در عرض یک سال پس از حمله قلبی و ۴۷ درصد از زنان طی پنج سال پس از حمله قلبی خواهند مرد.

این مطالعه همچنین تحقیقات نشان داد که زنانی که حمله قلبی شدید (STEMI) داشتند در مقایسه با مردان ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ یا ابتلا به نارسایی قلبی در طی پنج سال قرار داشتند.

محل انسداد

تا حد زیادی، نتیجه حمله قلبی به میزان مرگ عضله قلب بستگی دارد. این تا حد زیادی با این که کدام شریان کرونری مسدود شده است، محل انسداد شریان، و اینکه چقدر زمان می گذرد تا شریان بتواند دوباره باز شود، تعیین می شود. انسداد نزدیک به مبدأ یک شریان، بیشتر از انسداد در پایین‌تر از شریان، عضله قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فاصله حمله قلبی تا درمان آن

برای فردی که دچار حمله قلبی می شود، دریافت مراقبت های پزشکی سریع کاملاً حیاتی است. با درمان سریع و تهاجمی پزشکی، معمولاً شریان مسدود شده را می توان به سرعت باز کرد، بنابراین بیشتر عضله قلب حفظ می شود.

اگر درمان در عرض سه یا چهار ساعت انجام شود، می توان از بسیاری از آسیب دائمی عضلانی جلوگیری کرد. اما اگر درمان بیش از پنج یا شش ساعت به تعویق بیفتد، مقدار عضله قلب قابل ذخیره به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. پس از حدود ۱۲ ساعت، آسیب اغلب غیر قابل برگشت است

اگر وسعت آسیب قلبی شدید باشد، نارسایی حاد قلبی می تواند همراه با حمله قلبی، ترکیبی خطرناک، رخ دهد. حتی اگر وسعت آسیب حداقل تا متوسط باشد، نارسایی قلبی به دلیل آسیب زمینه‌ای که توسط عضله قلب ایجاد می‌شود، احتمال بیشتری دارد که بعداً رخ دهد.

حمله قلبی همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلات خطرناک ریتم قلب شود که به عنوان آریتمی شناخته می شوند، از جمله تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و فیبریلاسیون (ضربان سریع نامنظم قلب). پس از حمله قلبی، بافت قلب زخمی می تواند منجر به بی ثباتی الکتریکی دائمی و آریتمی مکرر شود.

مطالب مفید:  علائم هشدار دهنده حمله قلبی!

ایست قلبی و مرگ ناگهانی خطراتی هستند که هم در طول حمله قلبی حاد و هم به میزان کمتری پس از بهبودی وجود دارند.

ایست قلبی می تواند در چند ساعت اول حمله قلبی یا در حین بهبودی رخ دهد. اگر ایست قلبی در بیمارستان رخ دهد، شانس زیادی برای درمان آن وجود دارد.

سن

میانگین سنی برای اولین حمله قلبی در ایالات متحده ۶۵٫۶ سال برای مردان و ۷۲٫۰ سال برای زنان است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حملات قلبی در جوانان در حال افزایش است. این مطالعه نتیجه گرفت که نسبت حملات قلبی در بین بزرگسالان جوان از ۲۷ درصد به ۳۲ درصد از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

از نظر زنده ماندن از حمله قلبی، یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که احتمال مرگ در اثر حمله قلبی در افراد ۶۵ سال و بالاتر در مقایسه با بیماران جوان (۱۸ تا ۶۴ سال) سه برابر بیشتر است. میزان مرگ در ۳۰ روز پس از حمله قلبی برای بیماران مسن ۹٫۴ درصد و برای بیماران جوان ۳٫۰ درصد بود.

تعداد حملات قلبی

پس از اولین حمله قلبی، حدود ۲۰ درصد از افراد ۴۵ ساله و بالاتر، در عرض پنج سال پس از اولین حمله قلبی، دوباره دچار حمله قلبی خواهند شد.

توانبخشی قلبی یک برنامه تحت نظارت پزشکی است که تغییرات سبک زندگی را برای کاهش خطر بیماری قلبی شما تشویق می کند، مانند تمرین ورزشی، تغذیه سالم برای قلب، حفظ وزن سالم و ترک سیگار.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سالانه حدود ۸۰۵۰۰۰ آمریکایی دچار حمله قلبی می شوند. از این تعداد ۶۰۵۰۰۰ نفر اولین حمله قلبی هستند

علائم حمله قلبی

دریافت مراقبت های پزشکی سریع و مناسب مستلزم آن است که علائم حمله قلبی را بشناسید و در لحظه ای که فکر می کنید ممکن است دچار آن شده اید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

در حالی که درد قفسه سینه، به ویژه در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه، علامت کلاسیک حمله قلبی است. علائم حمله قلبی عبارتند از:

• درد یا ناراحتی قفسه سینه
  • درد یا ناراحتی در بازوها (یک یا هر دو)، شانه، پشت، گردن، فک یا معده
  • احساس ضعف، سبکی سر یا ضعف
  • عرق سرد ریختن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خستگی غیرمعمول

درد یا ناراحتی قفسه سینه شایع ترین علامت در مردان و زنان است. ممکن است مانند فشار ناراحت کننده، فشردن یا درد باشد که بیش از چند دقیقه طول بکشد یا از بین برود و برگردد.

با این حال، زنان بیشتر از مردان برخی از علائم دیگر را تجربه می کنند. اولین علائم در زنان ممکن است تنگی نفس، تهوع یا استفراغ و درد پشت یا فک باشد.

مطالب مفید:  آیا سکسکه نشانه سکته قلبی است؟

هر کسی که دارای عوامل خطر برای بیماری عروق کرونر است باید نسبت به این علائم هوشیار باشد. با این حال، مواقعی وجود دارد که علائم ممکن است نامشخص یا کمتر آشکار باشند، و افراد فوراً اقدام نمی‌کنند زیرا علائم آن‌قدر که تصور می‌کنند «شدید» نیستند.

حملات قلبی خاموش

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر پنج حمله قلبی، یک مورد «بی‌صدا» است و علائم کمی خواهد داشت.  حملات قلبی خاموش ممکن است علائم ظریفی مانند:

• خستگی غیر طبیعی
  • ناراحتی در گلو، گردن، فک یا بازو
  • درد قفسه سینه که ممکن است به عنوان سوزش سر دل اشتباه گرفته شود

درمان سکته قلبی

اگر فکر می کنید احتمال دارد که شما یا شخص دیگری دچار حمله قلبی شده باشید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر معلوم شد که حمله قلبی نیست، بهتر است سریع عمل کنید تا اینکه شما را به خطر بیندازد.

اگر علائم حمله قلبی را تشخیص دادید، فوراً با لورژانس تماس بگیرید. هرچه درمان زودتر شروع شود، احتمال اینکه می‌توانید آسیب به قلب را به حداقل برسانید، بیشتر می‌شود. هنگامی که یک تیم پزشکی درگیر شود، داروها و روش‌های جراحی به بازگرداندن جریان خون به قلب کمک می‌کنند.

فردی که علائم را دارد نباید رانندگی کند. اگر با آمبولانس منتقل نمی شوید، همیشه از شخص دیگری بخواهید که شما را به بیمارستان برساند.

اگر فرد بیهوش شود، می توانید در حالی که منتظر خدمات فوریت های پزشکی (EMS) هستید، احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید. اگر در یک مکان عمومی هستید، بپرسید که آیا AED (دفیبریلاتور خارجی خودکار) در محل وجود دارد یا خیر. AED دستگاه قابل حملی است که می تواند ضربان قلب فرد را بررسی کند و در صورت لزوم، شوک الکتریکی وارد کند.

پیشگیری از حمله قلبی

تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر حمله قلبی و افزایش شانس زنده ماندن ایجاد کنید. یکی از سه عامل خطر اصلی بیماری قلبی عبارتند از:

• کلسترول بالا
  • سیگار کشیدن.

فشار خون و کلسترول خود را به طور منظم چک کنید. اگر میزان هر کدام بالا باشد، می توانید با رژیم غذایی و فعالیت بدنی آنها را کاهش دهید، یا پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش خطر حمله قلبی و سکته به شما توصیه کند. علاوه بر این، این تغییرات سبک زندگی می تواند کمک در پیشگیری از حمله قلبی کمک کند:

• ترک سیگار
  • رژیم غذایی پر از سبزیجات، میوه ها و غلات کامل داشته باشید