ارتباط میگرن و بیماری قلبی عروقی

تحقیقات ثابت کرده است که میگرن می تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهد.  براساس نتایج، در بیشتر مطالعات بررسی شده، میگرن با اورا ارتباط مثبت و معنی داری با بروز بیماری های قلبی عروقی نظیر انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری داشت.

عوامل خطر حمله قلبی برای میگرن

از آنجایی که میگرن به طور مداوم با خطر سکته مغزی مرتبط است، مطالعات به بررسی چگونگی اعمال این خطر در سایر بیماری های قلبی عروقی نیز پرداخته اند، مانند:

• حمله قلبی
  • سکته هموراژیک
  • آریتمی های قلبی (ضربان قلب غیر طبیعی)
  • حملات ایسکمیک گذرا (TIA که به عنوان سکته های کوچک نیز شناخته می شود)
  • آنژین (درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب)
  • ترومبوآمبولی وریدی

افراد مبتلا به میگرن ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، به ویژه حمله قلبی، سکته مغزی یا آنژین هستند. میگرن با خطر تظاهرات خاص بیماری قلبی عروقی، از جمله سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک، حمله قلبی و ترومبوآمبولی وریدی مرتبط است.

فیبریلاسیون دهلیزی

ارتباط میگرن با افزایش خطر طولانی مدت بیماری قلبی عروقی نشان می دهد که میگرن می تواند یک عامل خطر مهم برای انواع بیماری های قلبی عروقی، به ویژه سکته مغزی و حمله قلبی باشد. این خطر در افرادی که میگرن با اورا دارند، سیگاری ها و مصرف کنندگان داروهای ضد بارداری خوراکی بیشتر است.

آسیب پذیری عروقی

رگ های خونی افراد مبتلا به میگرن ممکن است نوعی آسیب پذیری داشته باشند که بر ایجاد میگرن و بیماری قلبی عروقی تأثیر می گذارد. اختلال عملکرد اندوتلیال، وضعیتی که در آن عمیق‌ترین لایه شریان‌های کوچک (اندوتلیوم) به درستی کار نمی‌کند، هم با بیماری‌های قلبی عروقی و هم با میگرن همراه است، بنابراین ممکن است در آسیب‌پذیری عروقی نقش داشته باشد.

مروری بر اختلال عملکرد اندوتلیال

التهاب

التهاب نیز ممکن است در این ارتباط نقش داشته باشد. در واقع، در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، ترکیبی از استاتین و ویتامین D (که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد) برای جلوگیری از میگرن یافت شد – و از قبل مشخص شده است که استاتین ها با کاهش کلسترول به خطرات قلبی عروقی کمک می کنند.

هورمون ها

از آنجایی که استروژن ارتباط بسیار نزدیکی با میگرن و بیماری قلبی عروقی دارد، ممکن است ارتباط بین این دو بیماری را نیز توضیح دهد و همچنین این موضوع را روشن کند که چرا زنان در معرض خطر بالاتری هستند.

میگرن و ارتباط آن با قلب و عروق قلبی

میگرن روابط پیچیده‌ای با اختلالات مغزی-عروقی، اختلالات قلبی-عروقی و قلب دارد. این فرضیه پیشنهاد شده است که شنت راست به چپ و ناهنجاری‌های ساختاری قلب، ممکن است عامل تولید سردردهای میگرنی و یا تحریک‌کننده آن باشند. در مقابل، میگرن به‌عنوان یک عامل خطرساز برای سکته مغزی و بیماری عروق کرونری شناخته شده است. افراد مبتلا به میگرن، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

عوامل خطر قلبی عروقی

در مطالعات افراد مبتلا به میگرن بیشتر دارای ویژگی هایی بودند که فرد را در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار می داد، از جمله:

• فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • سطح کلسترول بالا
  • سیگاری بودن
  • سابقه خانوادگی حملات قلبی
  • اضافه وزن داشتن

چرا درد قلب، در سر احساس می‌شود؟

معمولاً از پدیده “همگرایی عصبی” برای توضیح احساس درد بیماری‌های قلبی در سر، استفاده می‌شود. عصب واگ، عصب اصلی از قلب است که درد آنژین را به مغز انتقال می‌دهد. در قسمت فوقانی ستون فقرات، الیاف عصب واگ با الیاف عصب سه‌قلو، همگرا (مخلوط) می‌شود. عصب سه‌قلو، عصب اصلی حسی از سروصورت است. از طریق فعال شدن عصب سه‌قلو از این الیاف عصب واگ به هم مرتبط است که درد حمله قلبی یا درد آنژین، به شکل سردرد ناشی از بیماری قلبی یا سفالژی قلبی بروز می‌کند.

درمان میگرن در افراد مبتلا به بیماری قلبی-عروقی

متأسفانه، هرکدام از روش‌های درمان میگرن که عرض یک رگ خونی را کاهش می‌دهد، (حتی به‌طور موقت) نمی‌تواند برای افراد مبتلا یا در معرض بیماری قلبی عروقی، استفاده شود. در کسانی که در معرض خطر فشارخون کنترل نشده، کلسترول بالا و سایر عوامل خطرساز هستند، (مانند سیگار کشیدن، دیابت، چاقی و وراثت) لازم است این عوامل خطر برطرف شده، و تست قلبی مانند تست ورزش یا تست استرس هسته‌ای، انجام گیرد.