درباره افتادگی دریچه میترال قلب چه می دانید؟

پرولاپس دریچه میترال یا افتادگی دریچه میترال به این معنی است که قسمتی از دریچه میترال به طرف دهلیز چپ ، افتادگی دارد. این اتفاق زمانی که ماهیچه اصلی قلب، به نام بطن چپ ، در طول ضربان قلب فشرده می شود، رخ می دهد. افتادگی دریچه میترال با تنگی دریچه میترال تفاوت دارد. در تنگی دریچه میترال، دریچه میترال سفت و منقبض است. در افتادگی این دریچه، دریچه به دلیل اندازه غیر طبیعی یا آسیب دیدن بافت دریچه میترال دچار افتادگی می شود.  افتادگی دریچه میترال می تواند ارثی باشد.

معمولا افتادگی دریچه خطرناک نیست و نیازی به درمان یا تغییر سبک زندگی ندارد. اما برخی از افراد ممکن است به دارو یا جراحی نیاز داشته باشند، به خصوص اگر افتادگی باعث نارسایی شدید شود. نام های دیگر برای توصیف افتادگی دریچه میترال عبارتند از:

• سندرم بارلو
  • سندرم دریچه میترال دود
  • سندرم کلیک-سوفل
  • سندرم دریچه فلاپی
  • افتادگی میترال
  • بیماری دریچه میترال میکسوماتوز

علائم افتادگی دریچه میترال قلب

علائم و نشانه های افتادگی دریچه میترال به دلیل مقدار خونی است که از طریق دریچه به سمت عقب نشت می کند. این عارضه می تواند در افراد بسیار متفاوت باشد. بسیاری از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال علائم قابل توجهی ندارند. سایر افراد ممکن است علائم خفیفی داشته باشند که به تدریج ایجاد می شود. علائم افتادگی دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ضربان قلب تند یا نامنظم (آریتمی)
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • دشواری در تنفس یا تنگی نفس، به ویژه در حین ورزش یا زمانی که صاف دراز بکشند
مطالب مفید:  کم خونی عامل جدی و خطرناک بروز نارسایی قلبی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

• اگر علائم افتادگی دریچه میترال را دارید، به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. بسیاری از شرایط دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند.
  • اگر درد قفسه سینه ناگهانی یا غیرمعمول دارید یا فکر می کنید که دچار حمله قلبی شده اید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.
  • اگر پرولاپس دریچه میترال برای شما تشخیص داده شده است، در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنید.

علل افتادگی دریچه میترال قلب

علت‌ این‌ اختلال‌ در بسیاری‌ موارد ناشناخته‌ است‌ اما به نظر می رسد در برخی بیماران ناشی از اختلال ژنتیکی بافت کلاژن باشد. این‌ اختلال‌ ممکن‌ است‌ با برخی بیماری‌ های‌ مادرزادی‌ قلب‌ همراه‌ باشد. روش های پاراکلینیک برای تشخیص شامل الکتروکاردیوگرام و اکوکاردیوگرام هستند. پرولاپس‌ یا افتادگی دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتا شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ و شایع ترین شکل بیماری دریچه قلب است. این‌ اختلال‌ در زنان جوان‌ تا میانسال‌ شایع‌ تر از مردان است‌.

عوامل خطر در افتادگی دریچه میترال قلب

افتادگی دریچه میترال می تواند در هر فردی در هر سنی ایجاد شود. علائم جدی پرولاپس دریچه میترال بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال رخ می دهد. افتادگی دریچه میترال می‌تواند ارثی و خانوادگی باشد و ممکن است با چندین بیماری دیگر مرتبط باشد، از جمله:

• ناهنجاری ابشتاین
  • سندرم اهلرز-دانلوس
  • بیماری گریوز
  • سندرم مارفان
  • دیستروفی عضلانی
  • اسکولیوز

عوارض افتادگی دریچه میترال قلب

عوارض بالقوه پرولاپس دریچه میترال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نارسایی دریچه میترال.

فلپ های دریچه میترال محکم بسته نمی شوند. وقتی دریچه بسته می شود، خون به سمت عقب جریان می یابد و کارکرد صحیح قلب را سخت تر می کند. مرد بودن یا داشتن فشار خون بالا خطر نارسایی دریچه میترال را افزایش می دهد.

مطالب مفید:  کاربرد هولتر فشارخون چیست؟

مشکلات ریتم قلب (آریتمی).

اگر افتادگی دریچه میترال منجر به نارسایی شدید و تورم حفره سمت چپ بالای قلب (دهلیز) شود، ممکن است ضربان قلب نامنظم رخ دهد.

پیشگیری از افتادگی دریچه میترال قلب

پرولاپس دریچه میترال اختلالی قابل پیشگیری نیست اما بیماران می توانند یک زندگی طبیعی داشته باشند. در واقع این اختلال یک اختلال خوش خیم است که زندگی طبیعی را مختل نمی کند.

برخی از راهکارهای مراقبتی در مبتلایان به پرولاپس دریچه میترال ارائه شده است:

کنترل فشار خون: کنترل فشار خون بالا مهم است اگر شما مبتلا به نارسایی دریچه میترال هستید.

رعایت رژیم غذایی سالم: محصولات غذایی اگرچه به طور مستقیم روی نارسایی دریچه میترال اثر نمی گذارد اما یک رژیم غذایی سالم به جلوگیری از دیگر بیماری های قلبی که می تواند عضله قلب را ضعیف کند، کمک می کند. مصرف چربی های اشباع و ترانس به همراه نمک و شکر، باید فراموش شود و میوه ها و سبزیجات، غلات تصفیه نشده، پروتئین بدون چربی و ماهی و آجیل جایگزین شوند.

حفظ وزن سالم: وزن خود را در محدوده توصیه شده که پزشک شما توصیه کرده است، نگه دارید.

مصرف آنتی بیوتیک قبل از عمل دندان پزشکی برای جلوگیری از اندوکاردیت عفونی: بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال که پس زدن را تجربه می کنند در معرض سه تا هشت برابر خطر بیشتر بروز اندوکاردیت عفونی قرار دارند. از آن جایی که اندوکاردیت با شیوع فراوان ناتوانی و مرگ و میر همراه است، به این بیماران توصیه می شود که پیش از انجام اعمال دندان پزشکی و برخی انواع جراحی آنتی بیوتیک مصرف کنند. با آنتی بیوتیک درمانی پیشگیرانه، احتمال ابتلای بیماران به اندوکاردیت عفونی کمتر است.

مطالب مفید:  تشخیص و درمان سرفه قلبی

اجتناب از سیگار و الکل: مصرف الکل منجر به آریتمی قلب می شود و می تواند علائم شما را وخیم تر کند. مصرف الکل همچنین منجر به کاردیومیوپاتی؛ یک اختلال عضله قلب که خود علت نارسایی میترال است، می شود.

ورزش: نوع و شدت ورزش خود را با پزشک تان در میان بگذارید و البته از انجام ورزش های خیلی شدید پرهیز کنید. قبل از انجام ورزش های رقابتی با پزشک تان مشورت کنید.

مشاوره با پزشک قبل از باردار شدن: بارداری برای زنان مبتلا مشکل ساز نیست، ولی باید تحت نظر باشند، زیرا در صورت بارداری تپش و درد در ناحیه قلب آنها بیشتر می شود و بر میزان اضطراب آنها اضافه می کند.