تلفن : 02177913120
منوی دسته بندی

تشخیص و درمان سرفه قلبی

دکتر مهسا برجی: وقتی چیزی ریه‌های ما را تحریک می‌کند، یا بدن ما تلاش می‌کند از شر باکتری‌های گیر افتاده در مخاط خلاص شود، متوجه می‌شویم که به محض از بین رفتن عامل تحریک‌کننده یا عفونت، سرفه متوقف می‌شود. هر چند سرفه مداوم موضوع دیگری است. شایع ترین علل سرفه های مداوم؛ آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است. اما حتی با این بیماری‌ها، زمانی که التهاب ریه‌ها تحت کنترل باشد، سرفه به حداقل می‌رسد. به همین دلیل است که اگر آسم یا برونشیت برای شما تشخیص داده شده است و سرفه شما با درمان بهبود نمی یابد، باید از نظر نارسایی قلبی مورد ارزیابی قرار بگیرید.

اگر سرفه های طولانی مدت همراه با نارسایی احتقانی قلب دارید، این سرفه چیزی است که به آن سرفه قلبی می گویند و ممکن است نشان دهنده این موارد باشد:

• وضعیت قلب بدتر می شود
  • درمان آنطور که باید موثر نیست
  • عوارض جانبی ناشی از داروهای نارسایی قلبی دارید
  • نارسایی قلبی تشخیص داده نشده دارید

سرفه قلبی چیست؟

در نارسایی قلبی، عضله قلب دارای اختلال در عملکرد است که ممکن است به دلیل انقباض ضعیف یا سفتی باشد. این امر می تواند به مایعات اجازه دهد تا در ریه های جوان جمع شوند و وضعیتی به نام ادم ریوی ایجاد کنند. در چنین شرایطی بدن در تلاش برای از بین بردن مایع اضافی به طور مداوم سرفه می کند.

علائم سرفه قلبی چیست؟

علائم سرفه قلبی بسته به علت خاص متفاوت است. علائم احتمالی عبارتند از:

• سرفه مرطوب که باعث تولید خلط (مخاط) می شود و ممکن است صورتی رنگ باشد
  • خس خس شدید، یا صدای سوت که در حین تنفس، همراه با سرفه ایجاد می شود
  • تنگی نفس هنگام انجام فعالیت ها یا دراز کشیدن
  • تنگی نفس پراکسیسمال شبانه (بیدار شدن از خواب به دلیل سرفه و تنگی نفس)
  • احساس حباب در قفسه سینه به دلیل تجمع مایع در ریه ها
  • سرفه خشک طولانی مدت که با درمانهای معمول بهتر نمی شود

اگر علائم سرفه قلبی را دارید، ممکن است سایر علائم نارسایی قلبی مانند خستگی و تورم را نیز داشته باشید.

علل سرفه قلبی

نارسایی احتقانی قلب باعث تجمع مایعات اضافی (احتقان) در بدن می شود. این امر به حجم خون می افزاید و می تواند فشار روی قلب را کاهش دهد. هنگامی که این مایع در آلوئول ها (کیسه های هوایی) در ریه ها جمع می شود، به آن احتقان ریه می گویند. سرفه قلبی تلاش بدن برای از بین بردن مایعات است

علل احتقان ریه عبارتند از:

• بدتر شدن نارسایی قلبی
  • داروهای قلبی تجویزی آنطور که باید موثر عمل نمی کنند.
  • داروهای قلب خود را طبق دستور مصرف نمی کنید
  • عارضه جانبی مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، نوعی دارویی که معمولاً برای نارسایی قلبی تجویز می‌شود.

اگر به این عارضه مشکوک هستید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف داروهای قلب خود را بدون تایید آنها قطع نکنید، حتی اگر فکر می کنید که باعث سرفه شما می شود.

نارسایی قلبی و بیماری ریوی

گاهی اوقات، سرفه با یک علامت بیماری ریوی اشتباه گرفته می شود، در حالی که در واقع یک مشکل قلبی ناشی از بیماری ریوی است. نوعی بیماری قلبی سمت راست به نام Cor pulmonale همیشه ناشی از بیماری ریوی است. علل بالقوه عبارتند از:

• بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • فشار خون ریوی (فشار خون بالا در شریان های ریه)
  • بیماری های خود ایمنی که به ریه ها آسیب می رسانند، مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا اسکلرودرمی
  • فیبروز سیستیک
  • برونشکتازی شدید (گشاد شدن مجاری هوایی)
  • اسکار در بافت ریه (بیماری بینابینی ریه)
  • آپنه انسدادی خواب

چه زمانی باید به یزشک مراجعه کرد؟

• نارسایی قلبی دارید و سرفه می کنید
  • بلافاصله پس از تغییر در داروهای نارسایی قلبی یا تنظیم دوز، شروع به سرفه می کنید
  • بیماری قلبی برای شما تشخیص داده نشده است، اما سرفه و علائم دیگری دارید که می تواند به نارسایی قلبی اشاره کند
  • شما بیماری ریوی دارید و نوع جدیدی از سرفه یا سرفه بدتر می شود

سرفه قلبی را می توان به راحتی با سرفه ای با علت متفاوتی مانند سرماخوردگی یا آلرژی اشتباه گرفت. ایمن ترین کار این است که در مورد علت و بررسی آن فرضیات نداشته باشید. سرفه خود را با داروهای سرکوب کننده سرفه بدون نسخه یا سایر داروها درمان نکنید. مواد فعال موجود در برخی از آنها، مانند سودوافدرین، می تواند فشار خون را افزایش داده و علائم نارسایی قلبی را بدتر کند.

درمان سرفه قلبی

اگر علائمی را تجربه می کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. پس از معاینه، پزشک ممکن است بخواهد آزمایشاتی را انجام دهد. مانند:

• آزمایش خون
  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • اکوکاردیوگرام
  • تست استرس الکتروکاردیوگرام (EKG)
  • کاتتریزاسیون قلب یا MRI قلب

پس از تعیین نوع، کلاس و شدت نارسایی قلبی، پزشک ممکن است تغییرات خاصی در سبک زندگی شما توصیه کند، مانند:

• خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب
  • حفظ یا کاهش وزن.
  • ورزش کردن
  • مدیریت استرس.
  • پرهیز یا محدود کردن الکل و کافئین.
  • ترک سیگار.

آیا همه سرفه ها نشانه نارسایی قلبی است؟

خیر. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است سرفه داشته باشید. محرک ها یا آلرژن ها مانند دود، کپک، گرد و غبار و گرده می توانند باعث سرفه شما شوند. برخی شرایط پزشکی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، ذات الریه، رفلاکس اسید و سینوزیت نیز می توانند باعث سرفه شوند. اما اگر علائم سرفه قلبی را تجربه می کنید یا آسم یا برونشیت برای شما تشخیص داده شده است و سرفه شما با درمان بهبود نمی یابد، باید با پزشک خود در مورد نارسایی قلبی صحبت کنید.

نکته پایانی

در نارسایی قلبی، قلب خون را به طور موثر پمپاژ نمی کند. اغلب با سرفه قلبی مرتبط است. نارسایی قلبی باعث احتباس مایعات می شود که می تواند منجر به تجمع مایع در ریه ها شود. این مایع در حالی که بدن سعی می کند سرفه را از بین ببرد باعث ایجاد سرفه می شود. همچنین می‌تواند ناشی از داروهایی باشد که بی‌اثر هستند یا به‌درستی مصرف نمی‌شوند.  اگر مشکوک به سرفه قلبی هستید با پزشک خود تماس بگیرید.