علت رفلاکس اسید و تنگی نفس چیست؟

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید از معده به مری برگردد. یک حمله گاه به گاه رفلاکس اسید معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، الگوی مکرر رفلاکس اسید ممکن است نشانه ای از بیماری رفلاکس معده به مری باشد، که یک مشکل گوارشی مزمن است که می تواند باعث عوارض پزشکی شود.

گاهی اوقات رفلاکس اسید همراه با تنگی نفس رخ می دهد. در برخی موارد رفلاکس اسید باعث تنگی نفس می شود. افرادی که به بیماری رفلاکس معده (GERD) مبتلا هستند ممکن است در معرض خطر ابتلا به آسم یا سایر بیماری های تنفسی باشند. این مطلب ارتباط بین رفلاکس اسید و تنگی نفس را شرح می دهد، برخی از علائم رفلاکس اسید را بیان می کند و گزینه های درمانی موجود را بررسی می کند.

چه ارتباطی بین اسیدمعده و تنگی نفس وجود دارد؟

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید از معده به سمت مری نشت می‌کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، اسید می تواند راه های هوایی را تحریک کند و باعث تورم آنها شود. این می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود.

ارتباط بین GERD و آسم

رفلاکس اسید و تنگی نفس اغلب می توانند با هم رخ دهند. محققان همچنین ارتباط بین GERD و آسم را شناسایی کرده اند. یک مطالعه در سال 2019 یک رابطه دو طرفه بین GERD و آسم را پیشنهاد کرد. این به این معنی است که افراد مبتلا به GERD ممکن است بیشتر به آسم مبتلا شوند و افراد مبتلا به آسم ممکن است بیشتر به GERD مبتلا شوند.

در واقع، یک مطالعه در سال 2015 تخمین می‌زند که تا 89 درصد از افراد مبتلا به آسم علائم GERD را نیز تجربه می‌کنند. دلیل این امر ممکن است به دلیل تعامل اسید با مجاری هوایی باشد. اسید موجود در مری یک سیگنال هشدار دهنده به مغز می فرستد که باعث انقباض راه های هوایی می شود. این به نوبه خود علائم آسم را تحریک می کند. در موارد آسم مرتبط با GERD، درمان علائم GERD ممکن است به کاهش علائم آسم کمک کند.

همانطور که در بررسی سال 2016 اشاره شد، آسم ممکن است باعث ایجاد رفلاکس شود. در طول حمله آسم، راه‌های هوایی منقبض شده و باعث فشار در مری می‌شود. این افزایش فشار می تواند اسید را به نشت به مری تشویق کند.

گاهی اوقات، تشخیص اینکه آیا علائم یک فرد نتیجه آسم است یا GERD ممکن است دشوار باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه موردی در سال 2015 اشاره می کند که علائم معمول GERD، مانند آروغ زدن و تنگی نفس، گاهی اوقات ممکن است نشانه های آسم باشد. نویسندگان این مطالعه بر اهمیت تشخیص دقیق در هر مورد تاکید دارند.

سایر علائم رفلاکس اسیدمعده

فردی که رفلاکس اسید یا GERD را تجربه می کند احتمالاً علائم دیگری را تجربه خواهد کرد، مانند:

• بازگشت مجدد اسید به دهان و ایجاد احساس سوزش و طعم ترش
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • درد قفسه سینه
  • خس خس سینه
  • ناراحتی معده
  • سکسکه های مداوم
  • نفخ
  • آروغ زدن
  • مشکل در بلع
  • گلو درد
  • بوی بد دهان

افراد مبتلا به علائم آسم مرتبط با GERD ممکن است متوجه شوند که مشکلات تنفسی آنها در زمان‌های خاصی شعله‌ور می‌شود. اغلب، این در هنگام خواب یا بعد از خوردن یک وعده غذایی بزرگ رخ می دهد.

عوارض اسید معده

GERD درمان نشده یا مدیریت نشده می تواند منجر به عوارض متعدد سلامتی شود. برخی از نمونه ها عبارتند از:

• پوسیدگی دندان
  • علائم GERD ممکن است باعث نشت مواد غذایی نیمه هضم شده و اسید به داخل دهان شود. این اسید می تواند با دندان ها تماس پیدا کند و خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • زخم های مری
  • گاهی اوقات، اسید می تواند از طریق پوشش مری ساییده شود و باعث ایجاد زخم شود.
  • زخم مری ممکن است باعث شود فرد خون را تف کند یا خون را در مدفوع خود وارد کند.

عوارض تنفسی

استنشاق تصادفی اسید معده به مجاری هوایی (به نام آسپیراسیون) می تواند شرایط تنفسی مانند آسم را بدتر کند یا منجر به ذات الریه شود.

مشکلات گلو و صدا

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید معده ممکن است منجر به گلودرد یا تغییر در صدای فرد شود.

التهاب مری

اسیدی که به مری بازگشت می کند ممکن است باعث التهاب مری شود. پزشکان از آن به عنوان “ازوفاژیت” یاد می کنند. ازوفاژیت می تواند دردناک باشد و ممکن است منجر به زخم شدن مری شود.

سفت شدن مری

با گذشت زمان، التهاب مزمن مری می‌تواند منجر به ایجاد بافت اسکار و باریک شدن مری به نام «سفتی» شود. فردی که تنگی دارد ممکن است هنگام بلع دچار درد یا مشکل شود.

مری بارت

افرادی که GERD مداوم را تجربه می کنند در معرض افزایش خطر ابتلا به مری بارت هستند. اینجاست که بافت مری شروع به شبیه شدن به بافت روده کوچک می کند. برخی از افراد مبتلا به مری بارت به سرطان مری مبتلا می شوند.

سرطان مری

افرادی که GERD شدید و مداوم را تجربه می کنند، در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان مری هستند. اگر فردی درمان را در مراحل اولیه بیماری شروع کند، درمان سرطان مری بسیار موثرتر است. علائم سرطان مری عبارتند از:

• درد قفسه سینه
  • سرفه مزمن
  • مشکل در بلع (که ممکن است از مشکل در بلع جامدات به مایعات تبدیل شود)
  • خونریزی به مری
  • درد استخوان (اگر سرطان به استخوان ها سرایت کرده باشد)
  • گرفتگی صدا

سبک ندگی و رژیم غذایی

تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی معمولاً اولین خط درمان علائم GERD مانند رفلاکس اسید و تنگی نفس است. اگر این گزینه‌های درمانی مؤثر نباشند، پزشک ممکن است دارویی برای مدیریت علائم GERD تجویز کند.

تغییر سبک زندگی

برخی از تغییرات سبک زندگی که ممکن است علائم GERD را کاهش دهند عبارتند از:

• دستیابی و حفظ وزن سالم
  • ترک سیگار
  • پرهیز از دراز کشیدن ظرف 3 یا 4 ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی کامل
  • بالا بردن کمی سر هنگام خواب، که ممکن است به کاهش رفلاکس اسید در شب کمک کند
  • خوابیدن در یک موقعیت راحت که بدن را در یک راستا نگه می دارد
  • اجتناب از لباس های تنگ، کمربند یا لوازم جانبی که به شکم فشار وارد می کنند
  • تغییرات رژیم غذایی
  • تغییرات رژیم غذایی زیر نیز ممکن است به کاهش علائم GERD کمک کند:
  • شناسایی و اجتناب از محرک های غذایی شخصی برای GERD، مانند مرکبات، یا سایر غذاهای اسیدی
  • کاهش مصرف الکل یا اجتناب کامل از الکل
  • خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکرر به جای وعده های غذایی بزرگ
  • جتناب از خوردن نزدیک به خواب

درمان پزشکی

داروهای زیر ممکن است به سرکوب رفلاکس اسید و جلوگیری از عوارض ناشی از GERD کمک کنند:

• داروهای ضد اسید بدون نسخه (OTC) یا با تجویز پزشک
  • مهار کننده های پمپ پروتون
  • مسدود کننده های گیرنده H2

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

یک بار یا گاه به گاه رفلاکس اسید و تنگی نفس ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. اگر فردی بتواند با استفاده از داروهای OTC علائم را از بین ببرد، به طور کلی نیازی به مراجعه به پزشک نیست. با این حال، هر کسی که علائم ریفلاکس اسید یا GERD مداوم را تجربه می کند باید برای تشخیص کامل به پزشک مراجعه کند. پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی را برای تعیین علت GERD و شناسایی هر گونه عوارض احتمالی انجام دهد. پزشک همچنین ممکن است دارویی برای کمک به مدیریت علائم GERD تجویز کند.

نکته پایانی

ایجادگاه به گاه رفلاکس اسید و تنگی نفس به ندرت باعث نگرانی می شود. با این حال، هر کسی که اغلب این ترکیب از علائم را تجربه می کند ممکن است به بیماری ریفلاکس معده (GERD) یا آسم مبتلا باشد. آنها باید برای تشخیص کامل به پزشک مراجعه کنند.

افرادی که علائم GERD را تجربه می کنند ممکن است از تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی خاصی بهره مند شوند. برخی از افراد ممکن است به دارو نیاز داشته باشند. درمان زودهنگام ممکن است به جلوگیری از عوارض ناشی از GERD کمک کند