بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که فردی دچار سکته قلبی می شود، دریافت درمان زودهنگام و موثر برای محدود کردن آسیب به عضله قلب بسیار مهم است. سکته قلبی زمانی اتفاق می افتد که یکی از شریان های کرونری – رگ های خونی که خون را به قلب می برند – مسدود شود. این معمولاً نتیجه بیماری عروق کرونر قلب است، وضعیتی که در آن یک ماده چرب (پلاک) در عروق کرونر ایجاد می شود. این امر شریان را باریک می کند و جریان خون را محدود می کند و می تواند منجر به لخته شدن خون شود که به طور کامل شریان را مسدود می کند. بدون رسیدن خون و اکسیژن کافی به عضله قلب، می تواند آسیب جدی ببیند و باعث حمله قلبی شود.

سکته قلبی

اکثر حملات قلبی در نتیجه انسداد فوری و ناگهانی رگ ها رخ می دهد. در نتیجه عضله قلب مواد مغذی و خون رسانی را از دست می دهد. این می تواند منجر به آریتمی یا ضربان قلب نامنظم، ضعیف شدن عضله قلب و در نهایت نارسایی احتقانی قلب شود.

درمان زود هنگام سکته قلبی

اگر شما یا کسی که می‌شناسید فکر می‌کند دچار حمله قلبی شده است، یک دوز آسپرین مصرف کنید – و آن را بجوید تا سریع‌تر جذب شود – تا خون رقیق شود و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری شود تا خطر آسیب بیشتر به حداقل برسد. سپس برای کمک با اورژانس تماس بگیرید. همچنین می توانید با انجام CPR به فردی که مشکوک به حمله قلبی است و بیهوش است کمک کنید.

مراحل CPR شامل انجام ۳۰ ماساژ قلبی، بازکردن راه تنفسی، ۲ تنفس مصنوعی است. ۱۰۰-۱۲۰ ماساژ قلبی باید در یک دقیقه انجام شود. حیاتی‌ترین اقدامی که پس از ایست قلبی باید صورت گیرد. احیای قلبی ریوی یا سی پی آر (CPR) است.

تشخیص سکته قلبی

پس از تایید تشخیص سکته قلبی، بیماران برای باز کردن رگ‌های مسدود شده تحت یک عمل اورژانسی قرار می‌گیرند. به طور معمول، پزشکان یک کاتتر را از طریق یک سوراخ کوچک در شریان‌های کشاله ران یا مچ وارد می‌کنند و آن را به سمت قلب می‌برند تا محل انسداد را تأیید کنند، این روش به عنوان مداخله عروق کرونر از راه پوست یا PCI شناخته می‌شود، و آنژیوپلاستی یا استنت را انجام می‌دهند.

هدف از این روش بازگرداندن جریان خون به قلب است. آنها همچنین ممکن است به بیمار داروهایی مانند مهارکننده های ACE برای کاهش فشار خون یا داروهای ضد انعقاد برای جلوگیری از لخته شدن خون بدهند.

دکتر آسفور می گوید: «اگر نمی توانیم آن را با آنژیوپلاستی یا استنت درمان کنیم، یا انسدادهای متعددی دارند، آنها را به جراحی مانند پیوند عروق کرونر یا CABG ارجاع می دهیم.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

پس از سکته قلبی، احتمالاً فرد حدود 3 تا 5 روز در بیمارستان می‌ماند تا وضعیت او تثبیت و نظارت شود.

برخی از افراد به سایر بیماری‌های مرتبط با حمله قلبی مبتلا می‌شوند، از جمله:

• افزایش سطح قند خون که با انسولین قابل درمان است.
  • آریتمی، تغییر در ریتم معمول قلب، که اگر به اندازه کافی شدید باشد که خطرناک باشد، می توان با ضربان ساز ضربان قلب را درمان کرد.
  • درد قفسه سینه یا آنژین صدری که به دلیل خون رسانی ناکافی به عضله قلب ایجاد می شود.
  • نارسایی قلبی، زمانی که آسیب به ماهیچه قلب آنقدر قابل توجه است که نمی تواند خون کافی برای تامین کامل بدن پمپ کند.
  • فشار خون بالا که با دارو و رژیم غذایی قابل درمان است.

بعد از اینکه بیمارستان را ترک کردید؟

درمان بیمار پس از ترخیص به پایان نمی رسد. بیمار تحت نظر پزشک قرار خواهند گرفت و آموزش های زیادی در مورد اینکه چه چیزی منجر به حمله قلبی شده است و بهترین روش برای درمان آن چه خواهد بود.

آنها همچنین احتمالاً تحت یک برنامه توانبخشی قلبی، یک برنامه ورزشی شامل استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت در حین استفاده از مانیتور قلب قرار خواهند گرفت تا متخصصان بتوانند سطوح EKG و علائم حیاتی شما را کنترل کنند.

بسته به آسیب وارد شده به قلب، بیماران به طور کلی می توانند به فعالیت های عادی بازگردند – مگر اینکه آن فعالیت های عادی از جمله سیگار کشیدن، بی تحرکی یا خوردن مقدار زیادی غذاهای ناسالم و سرخ شده.

علائم سکته قلبی چیست؟

شایع ترین علامت حمله قلبی، درد قفسه سینه است که از بین نمی رود و ممکن است مانند فشار، سفتی یا فشردن باشد. این احساس اغلب از وسط قفسه سینه شروع می شود و ممکن است به گردن، فک، گوش ها، بازوها یا مچ دست برسد. اگرچه این مورد شایع ترین علامت است، اما همه آن را تجربه نمی کنند.

علائم دیگری که ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد عبارتند از:

• درد در گردن، فک یا پشت و پایین دست چپ یا پایین هر دو بازو
  • تعریق
  •  رنگ پریده گی
  • به طور کلی احساس ناخوشی و ترس
  • بی قراری یا اضطراب
  • احساس تنگی نفس
  • احساس سرگیجه داشتن

علائم حمله قلبی اغلب در مردان و زنان متفاوت است. زنان به احتمال بیشتری علائمی غیر از درد قفسه سینه را تجربه می کنند و کمی کمتر احتمال دارد که درد قفسه سینه را احساس کنند. زنان همچنین بیشتر فکر می کنند که علائم آنها جدی نیست. بسیار مهم است که اگر شما – یا فردی که می شناسید – یک یا چند نشانه از حمله قلبی را نشان داد، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.

سکته قلبی چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

کادر پزشکی آزمایشاتی را انجام خواهند داد تا متوجه شوند که آیا شما دچار حمله قلبی شده اید یا خیر. اینها شامل آزمایش خون برای اندازه گیری مقدار پروتئین های خاص در خون و نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) برای نشان دادن میزان آسیب به عضله قلب و محل آسیب است.

این آزمایشات باید در اسرع وقت انجام شود تا بیمار بتواند نوع درمان مناسب را برای شرایط خود دریافت کند. درمان زودهنگام حمله قلبی برای جریان یافتن مجدد خون به قسمت آسیب دیده قلب و محدود کردن میزان آسیب به عضله قلب مهم است.

انواع اصلی درمان سکته قلبی عبارتند از:

آنژیوپلاستی اولیه (یا اورژانسی):  نواحی باریک شریان با استفاده از بالون کشیده می شوند و استنت برای باز نگه داشتن شریان تعبیه می شود.
ترومبولیز: داروی لخته شکن به حل کردن لخته های خونی که شریان های فرد را مسدود می کند کمک می کند.
ترومبکتومی: جراحی که در آن لخته یا انسداد در شریان برداشته می شود