نارسایی حاد قلبی چیست؟

قلب، خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی را به قسمت های مختلف بدن پمپاژ می کند. توانایی پمپاژ قلب حیاتی است چون همه سلول ها با عملکرد قلب تغذیه می شوند.

هنگامی که نارسایی قلبی دارید، قلب نمی تواند به طور موثر با خون کافی پر شود یا خون را به سلول های شما پمپاژ کند. به دلیل کاهش جریان خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی، افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب دچار خستگی، تنگی نفس و سرفه می شوند. هنگامی که فردی مبتلا به نارسایی قلبی می شود، فعالیت های روزمره مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها و … برای او دشوار می شود.

نارسایی حاد قلبی

نارسایی حاد قلبی می تواند یک تغییر سریع در توانایی قلب برای پمپاژ یا پر کردن خون کافی برای تغذیه سلول های بدن باشد. این به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و اغلب برای درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. هدف از درمان کاهش استرس بر روی قلب نارسا، اجازه دادن به آن برای عملکرد موثرتر در حین کار برای معکوس کردن علت زمینه‌ای نارسایی قلبی است.

نارسایی حاد در مقابل نارسایی مزمن قلبی

در نارسایی مزمن قلبی، علائم در یک سطح قابل کنترل، اغلب برای دوره های زمانی بسیار طولانی، با درمان پزشکی و با مکانیسم های جبرانی خود بدن حفظ می شوند. این مکانیسم های جبرانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کشش یا بزرگ شدن: وقتی قلب کشیده می‌شود، می‌تواند با خون بیشتری پر شود که قلب می‌تواند آن را پمپ کند تا نیازهای بدن را برآورده کند. در نهایت، قلب برای حفظ اندازه بزرگتر تلاش می کند و توانایی آن برای پمپاژ خون کاهش می یابد.
توسعه توده عضلانی بیشتر: در ابتدا، این به قلب اجازه می دهد تا خون بیشتری را پمپاژ کند. با گذشت زمان، قلب نمی تواند افزایش توده عضلانی را حفظ کند و توانایی آن برای پمپاژ خون کاهش می یابد.
پمپاژ سریعتر: افزایش ضربان قلب به قلب اجازه می دهد تا خون بیشتری را در دقیقه پمپاژ کند.

مطالب مفید:  کم خونی عامل جدی و خطرناک بروز نارسایی قلبی

شرایطی که می تواند باعث نارسایی مزمن قلبی شود عبارتند از:

حمله قلبی: حمله قلبی زمانی رخ می دهد که خون رسانی به بخشی از عضله قلب قطع می شود و باعث مرگ بخشی از بافت قلب می شود. به دنبال حمله قلبی، ماهیچه های قلب به دلیل کمبود جریان خون و اکسیژن آسیب می بینند. برای جبران نواحی آسیب دیده، قلب تلاش می کند کشش یا بزرگ شود و توده عضلانی بیشتری ایجاد کند. اگرچه این تغییرات در ابتدا نیازهای بدن را برآورده می کند، اما با گذشت زمان قلب نمی تواند این تغییرات را حفظ کند و توانایی پاسخگویی به خواسته های بدن شروع به از بین رفتن می کند.
ناهنجاری های درون قلب: این موارد می تواند شامل نقص های مادرزادی قلب باشد. بیماری دریچه ای قلب، زمانی که هر یک از دریچه های قلب آسیب دیده یا بیمار شده باشد:

• کاردیومیوپاتی
  • میوکاردیت
  • التهاب عضله قلب
  • آریتمی های سریع قلبی طولانی مدت
  • ضربان قلب نامنظم.

هنگامی که نارسایی مزمن قلبی به طور ناگهانی بدتر می شود یا علائم جدید نارسایی قلبی به سرعت ظاهر می شود، نارسایی حاد قلب نامیده می شود. نارسایی حاد قلبی نیز می تواند در فردی رخ دهد که قبلاً نارسایی قلبی در او تشخیص داده نشده بود.

علائم نارسایی حاد قلبی

اگر هر یک از این علائم را دارید، به خصوص اگر به طور ناگهانی ظاهر شوند، باید در اسرع وقت توسط متخصص قلب و عروق بررسی شود – زیرا ممکن است نشان دهنده نارسایی قلبی باشد. این علائم عبارتند از:

تنگی نفس: زمانی که خون نتواند به طور موثر توسط قلب به بدن پمپ شود، به داخل سیاهرگ های ریوی در ریه ها برگردد. خون می تواند از سیاهرگ های ریوی به بافت ریه اطراف نشت کند که باعث تنگی نفس می شود.
سرفه یا خس خس مداوم: نشت خون  به بافت های ریه باعث تجمع مایع در ریه ها می شود. این تجمع مایع باعث ایجاد سرفه یا خس خس مداوم می شود.
تجمع مایع در بافت‌های بدن یا ادم: وقتی قلب تلاش می‌کند تا به طور موثر پمپاژ کند، خون به داخل سیاهرگ‌ها باز می‌گردد. خون از سیاهرگ ها به بافت های اطراف نشت می کند و باعث تورم می شود.
خستگی: توانایی محدود قلب برای پمپاژ خون کافی اغلب منجر به تحمل ضعیف ورزش و خستگی آسان می شود.
کمبود اشتها و حالت تهوع: سیستم گوارش یکی از مناطق کمتر حیاتی است که بدن خون را از آن منحرف می کند، زمانی که مکانیسم های جبرانی قلب قادر به پاسخگویی به نیازهای کلی بدن نباشد.

مطالب مفید:  نارسایی قلبی معکوس چیست؟

تشخیص نارسایی حاد قلبی

اگر علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی ایجاد شود، به‌ویژه اگر قبلاً تشخیص نارسایی قلبی وجود نداشته باشد، مهم است که سریعاً به یک متخصص قلب مراجعه کنید. پس از انجام معاینه فیزیکی و کسب اطلاعات در مورد علائم فعلی و سابقه پزشکی، پزشک ممکن است آزمایشات زیر را تجویز کند:

آزمایش خون: آزمایش‌های خون مختلفی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که آیا کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند و آیا نشانه‌هایی از هورمونی در خون به نام پپتید ناتریورتیک نوع B (BNP) وجود دارد یا خیر. BNP هورمونی است که از حفره های پایینی قلب ترشح می شود و می تواند به شما کمک کند که آیا نارسایی قلبی دارید یا خیر.
اشعه ایکس قفسه سینه: عکس قفسه سینه، اندازه قلب و تجمع مایعات در اطراف قلب و ریه ها را نشان می دهد.
الکتروکاردیوگرام (ECG): نوار قلب تصویری از فعالیت الکتریکی قلب است. می تواند نشان دهد که آیا قلب مکانیسم های جبرانی برای نارسایی قلبی ایجاد کرده است، مانند افزودن بیشتر ماهیچه قلب. همچنین می تواند نشان دهد که آیا ریتم قلب غیرطبیعی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد نارسایی قلبی شود.
اکوکاردیوگرام یا اکو: اکوکاردیوگرام سونوگرافی قلب است که می‌تواند نشان دهد که قلب چقدر می‌تواند به طور موثر پمپاژ کند، اندازه قلب را اندازه‌گیری کند و نشان دهد که آیا تجمع مایع در اطراف قلب وجود دارد یا خیر. اکوکاردیوگرام می تواند نشان دهد که آیا قلب مکانیسم های جبرانی به دلیل نارسایی قلبی ایجاد کرده است یا خیر.
کسر جهشی (EF): توانایی پمپاژ قلب با کسر جهشی اندازه گیری می شود. کسر جهشی اندازه‌گیری مقدار خونی است که با هر ضربان قلب از قلب پمپاژ می‌شود. کسر جهشی طبیعی ۵۰ تا ۷۰ درصد است. نارسایی قلبی می تواند با کسر جهشی طبیعی یا کاهش یافته رخ دهد

مطالب مفید:  پیشگیری و درمان نارسایی قلبی

درمان نارسایی حاد قلبی

نارسایی قلبی زمانی رخ می دهد که قلب شما نتواند خون را به طور موثر به بقیه بدن پمپاژ کند. نارسایی حاد قلبی به طور ناگهانی رخ می دهد، در حالی که نارسایی مزمن قلب در طول زمان رخ می دهد. این بیماری  در اسرع وقت به درمان نیاز دارد. پزشک به شما کمک می کند تا علت اصلی نارسایی حاد قلبی را شناسایی کرده و درمان را شروع کنید.

آیا نارسایی حاد قلبی و نارسایی حاد قلب جبران نشده یکی هستند؟

تفاوت بین نارسایی حاد قلبی و نارسایی حاد قلب جبران نشده ظریف است. نارسایی حاد قلبی، ایجاد ناگهانی علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی است که برای جلوگیری از عوارض جدی، زمانی که تشخیص قبلی نارسایی قلبی وجود نداشته باشد، باید به سرعت مورد ارزیابی قرار گیرند.

نارسایی قلبی چقدر سریع پیشرفت می کند؟

علائم نارسایی حاد قلبی به سرعت ایجاد می شوند. علائم نارسایی حاد قلبی در اثر حمله قلبی می تواند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت ظاهر شود، در حالی که علائم ناشی از یک ویروس یا حادثه سمی می تواند در عرض چند ساعت تا چند روز ظاهر شود.